DSG staat voor Direct-Shift Gearbox. Een DSG automaat combineert het beste van twee werelden in zijn ontwerp: rijcomfort en slim design. Helaas zijn deze versnellingsbakken niet onfeilbaar. We leggen de zes meest voorkomende problemen met een DSG versnellingsbak uit. Spoiler alert: in de meeste gevallen kunt u bij ons terecht voor de oplossing van uw DSG problemen!
Een DSG versnellingsbak
Een DSG bak beschikt over een geavanceerde elektro-hydraulische besturingsmodule om de koppeling en het schakelen te regelen. Hiermee brengt de DSG het rijcomfort van een volautomaat, terwijl het tegelijkertijd de efficiëntie van handmatige versnellingen behoudt. Bovendien maakt de versnellingsbak gebruik van een dubbele koppeling, waarbij de ene koppeling verantwoordelijk is voor de even versnellingen en de andere voor de oneven versnellingen. Hierdoor wordt de schakelkwaliteit behoorlijk verbeterd. Een mooi stukje techniek, maar er bestaan ook wat DSG problemen. We gaan in op de zes meest voorkomende problemen met een DSG versnellingsbak.
Op zoek naar een alternatief? Lees over de voor- en nadelen van een CVT automaat of bekijk andere mogelijkheden voor automatische versnellingsbakken.
De zes meest voorkomende problemen met een DSG versnellingsbak: Geluiden
Een DSG versnellingsbak kan ongewenste geluiden produceren. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Eén ervan is dat de bak op een verkeerd moment terugschakelt. Het kan echter ook zo zijn dat er slijtage in de versnellingsbak optreedt. Dit leidt meestal tot een metaalachtig geluid tijdens het rijden. Dit hoeft niet direct nadelige gevolgen te hebben, maar het is wel een probleem dat aandacht verdient. Al is het maar om het rijplezier te vergroten. Uiteindelijk zou het natuurlijk wel catastrofaal zijn voor de transmissie wanneer de mechanische delen het zouden begeven. Vaak kan een nieuwe lagerset het probleem al verhelpen. Let erop dat voor een DSG olie verversen ook altijd erg belangrijk is, om problemen te voorkomen.
Te vroeg of te laat schakelen
Een ander veel voorkomend probleem met een DSG versnellingsbak treedt op wanneer de gebruiker wil versnellen. Bij het opschakelen wordt er soms een tijdje niet gereageerd. Dit komt omdat de transmissie op het moment van opschakeling synchroniseert naar een hogere versnelling, maar bij het accelereren wil de transmissie alleen naar een lage versnelling schakelen. Dit veroorzaakt dan een vertraging.
Anderzijds gebeurt het ook dat de DSG automaat te snel wil terugschakelen. Dat komt door de software die in de versnellingsbak verwerkt zit. Bij een hoge acceleratie zal de versnellingsbak terugschakelen. Rijdt u bijvoorbeeld rustig in de zesde versnelling rijdt en besluit u in te halen. Door de gevraagde acceleratie kan de bak terugschakelen naar de vijfde, vierde of soms zelfs derde versnelling. Als DSG specialist kunnen we in veel gevallen de software anders instellen, om dit probleem te verhelpen.
Dit DSG probleem komt vaker voor in specifieke bouwjaren. Lees er meer over.
Mechatronic storing in de DSG bak
Mechatronic is de complete besturingseenheid die op de DSG versnellingsbak gemonteerd is, en zorgt voor de aansturing van de versnellingsbak. Dit is het aansturingselement die aangeeft naar welke versnelling de versnellingsbak dient te schakelen. Door een mechatronic storing kan het schakelen beperkt worden; in de meeste gevallen blijft de transmissie in de derde versnelling hangen. Het probleem kan worden ontdekt door naar het dashboard te kijken en de indicator te bekijken. De PRNDS-lampjes kunnen handig zijn om u de specifieke code weer te geven. U kunt het beste bij ons langskomen, om het te controleren met een diagnoseapparaat. De oorzaak van deze problemen kan in de DSG versnellingsbak zelf liggen, maar meestal is een defect of storing van de DSG mechatronic en de boosdoener. Soms kan het probleem worden opgelost door de software te updaten, maar als het een mechanisch of elektronisch probleem is, moet de mechatronic worden gedemonteerd.
DSG automaat schokt in 1e of 2e versnelling
Om vlot weg te rijden uit stilstand start de DSG bak meestal in de tweede versnelling (dit is deels afhankelijk van de software van uw DSG automaat). Door de twee koppelingen kan de DSG versnellingsbak namelijk zowel in de eerste als in de tweede versnelling wegrijden. De overgang van de eerste versnelling naar de tweede versnelling moet soepel verlopen. Dat is niet altijd het geval. Dit zien we vooral wanneer het gaspedaal heel snel en heel diep wordt ingetrapt. De versnellingsbak schiet dan in de eerste versnelling. Dit heeft als gevolg dat er behoorlijk abrupt wordt opgetrokken wat als onprettig wordt ervaren. In sommige gevallen verwijderen we de eerste versnelling in zijn geheel. Wat voor u de beste oplossing is, is afhankelijk van uw gebruik en rijstijl, in goed overleg met de DSG specialist. We leveren op dit gebied maatwerk.
Auto met DSG automaat schakelt slecht bij hoge toeren
Het toerental geeft aan hoeveel omwentelingen de krukas per tijdseenheid (meestal per minuut) maakt. Een bepaalde motor heeft een bepaald vermogen, dat afhangt van het toerental. Hoe hoger de snelheid, hoe meer energie er vrijkomt en des te groter het vermogen. Een sportieve rijder rijdt vaak in een lagere versnelling met een hoger toerental. Hierdoor kan hij sneller accelereren, en daardoor bijvoorbeeld makkelijker inhalen. Opschakelen naar een hogere versnelling is dan niet gewenst. Dat kan aangepast worden door de DSG anders in te stellen. Juist wanneer de DSG versnellingsbak schakelt bij een hoger toerental, is het belangrijk dat het schakelen soepel gaat. Houdt de auto iets in bij het schakelen, of is er sprake van wat beweging, dan is het een goed idee om de auto te laten controleren. Bij een DSG-dokter als Oldenburg bakrevisie zit u daarvoor goed!
Uw DSG koppeling vervangen
DSG koppelingen zijn gemaakt van twee afzonderlijke schijven met wrijvingsmateriaal, ondergebracht in één eenheid. Omdat ze op dezelfde manier zijn geconstrueerd en van hetzelfde materiaal zijn als uw standaard handgeschakelde versnellingsbak, hebben ze ook last van dezelfde slijtage en storingen. DSG koppelingsslijtage leidt tot trillingen van de koppeling bij het optrekken vanuit stilstand, of bij het schakelen. Het kan ook een te hoog toerental veroorzaken, omdat de DSG koppelingen slippen en moeite hebben om grip te krijgen, en dus het vermogen van de motor door te zetten. Deze symptomen gaan meestal gepaard met een foutcode in het systeem; er brandt een storingslampje op het dashboard. Uw DSG specialist kan dit verhelpen, door de DSG koppeling te vervangen.
Quick fix: soms hoef je enkel de DSG bak te resetten. Lees hier meer.
De meest voorkomende problemen met een DSG versnellingsbak oplossen
Uiteraard helpen we u graag met het oplossen van de meest voorkomende problemen met een DSG versnellingsbak. Wij beschikken over diagnoseapparatuur, waarmee we technische storingen kunnen uitlezen. Als ware ‘DSG dokter’ zijn we de erkende specialist op het gebied van de DSG automaat.
Ook interessant als u een DSG bak rijdt: De DSG automaat in de bergen