Volkswagen auto’s zijn degelijk en over het algemeen zeer betrouwbaar. Niet voor niets is het het meeste verkochte automerk in Nederland. Maar ook de Duitse fabrikant is niet onfeilbaar. Zo zijn er wat Volkswagen Passat GTE problemen die zo nu en dan de kop opsteken. Handig om ze te herkennen.
Dit is de Volkswagen Passat GTE
De Volkswagen Passat GTE is een plug-in hybride auto die voor het eerst werd geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs in 2014. De productie begon in 2015, waarmee het een van de eerste plug-in hybrides van Volkswagen werd. De Passat GTE is beschikbaar in twee modellen: de standaard sedan en de Variant, een stationwagen.
De Volkswagen Passat GTE is een plug-in hybride auto. Dit betekent dat hij twee soorten motoren heeft: een traditionele verbrandingsmotor en een elektrische motor.
De Turbocharged Direct Injection benzinemotor is de traditionele motor die op benzine loopt. ‘Turbocharged’ betekent dat de motor een turbo heeft, een apparaat dat meer lucht in de motor duwt, waardoor de motor meer brandstof kan verbranden en dus meer kracht kan produceren. ‘Direct Injection’ betekent dat de brandstof direct in de verbrandingskamer van de motor wordt geïnjecteerd, wat zorgt voor een efficiëntere verbranding en dus meer vermogen.
De elektrische motor is een motor die op elektriciteit loopt, die wordt opgeslagen in een grote batterij in de auto. Wanneer de auto wordt opgeladen, is dat deze batterij. De elektrische motor kan de auto aandrijven zonder dat er benzine nodig is, wat de auto zuiniger en milieuvriendelijker maakt.
Wanneer de twee motoren samenwerken, kunnen ze een totaal vermogen van 218 pk produceren. De auto kan snelheden tot 130 km/u bereiken in de volledig elektrische modus en meer dan 220 km/u in de hybride modus, waar beide krachtbronnen samenwerken.
Qua uiterlijk is de Passat GTE vergelijkbaar met de standaardversie, met kleine veranderingen aan de voorkant. Denk aan een chromen radiatorgrille met een blauwe lijn, C-vormige LED-dagrijverlichting en chromen bladen aan de onderkant van de luchtinlaten.
Met meer dan 30 miljoen geproduceerde eenheden wereldwijd, is de Passat de best verkochte Volkswagen na de Golf en vóór de Kever. De nieuwste versie van de Passat Varaint wordt in het eerste kwartaal van 2024 gelanceerd.
Passat GTE problemen die vaak voorkomen
Er zijn een aantal Volkswagen Passat GTE problemen die vaker terugkomen. Dat wil niet zeggen dat andere problemen niet voorkomen, of dat deze problemen altijd verschijnen. Over het algemeen is de Passat GTE een degelijke, betrouwbare auto.
Aandrijflijn problemen
De aandrijflijn van een auto is een complex systeem dat de motor met de wielen verbindt. Bij de Volkswagen Passat GTE, die zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor heeft, kan dit systeem soms problemen ondervinden. Dit kan variëren van kleine storingen tot grotere problemen die de prestaties van de auto kunnen beïnvloeden.
Softwareproblemen
Net als veel moderne auto’s maakt de Volkswagen Passat GTE gebruik van geavanceerde software om allerlei functies te beheren. Er zijn gevallen gemeld waarin deze software problemen veroorzaakte, zoals onverwachte foutmeldingen of problemen met de infotainment-systemen. Hoewel deze problemen vaak kunnen worden opgelost met een software-update, kunnen ze frustrerend zijn voor de eigenaren.
Koppelingsproblemen
Sommige eigenaren van de Volkswagen Passat GTE hebben problemen gemeld met de koppeling van de auto. Dit kan leiden tot een onaangenaam rijgedrag en in sommige gevallen zelfs tot schade aan de versnellingsbak. Niet alle Passat GTE’s hebben deze problemen, maar het is iets om in de gaten te houden.
Andere problemen
Naast de bovengenoemde problemen, zijn er ook andere problemen gemeld door eigenaren van de Volkswagen Passat GTE. Deze omvatten problemen met de airconditioning, de remmen en de oplaadapparatuur voor de elektrische motor. Hoewel deze problemen minder vaak voorkomen, zijn ze nog steeds belangrijk om te overwegen bij het kijken naar de betrouwbaarheid van de Passat GTE.
Hoewel deze problemen bestaan, zijn veel eigenaren van de Volkswagen Passat GTE zeer tevreden met hun auto’s. Deze problemen zijn niet universeel en veel auto’s rijden probleemloos.
Oplossingen voor deze Passat GTE problemen
Zoals u ziet, zijn dit over het algemeen geen onoverkomelijke problemen. De meesten zijn relatief eenvoudig op te lossen. De oplossingen:
Oplossingen voor aandrijflijn problemen
Als er problemen zijn met de aandrijflijn, is het meestal het beste om de auto naar een gekwalificeerde monteur of een dealer te brengen. Zij hebben de expertise en de apparatuur om het probleem te diagnosticeren en te repareren. In sommige gevallen kan het nodig zijn om onderdelen van de aandrijflijn te vervangen.
Softwareproblemen oplossen
Softwareproblemen kunnen vaak worden opgelost met een software-update. Volkswagen brengt regelmatig updates uit voor de software van hun auto’s, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de software van je auto up-to-date is. Als een update het probleem niet verhelpt, is het een goed idee om langs de dealer te rijden.
Koppeling repareren of vervangen
Problemen met de koppeling kunnen vaak worden opgelost door de koppeling te laten vervangen. Dit is een vrij grote reparatie, maar het kan noodzakelijk zijn als de koppeling niet goed functioneert. Soms is het vervangen van onderdelen al genoeg. Laat dit probleem op tijd nakijken, om grotere problemen te voorkomen.
Problemen met de DSG-versnellingsbak van de Passat GTE
De DSG (Direct-Shift Gearbox) is een automatische transmissie die wordt gebruikt in veel Volkswagen modellen, waaronder de Passat GTE. Deze versnellingsbak staat bekend om zijn snelle en soepele schakelen, maar er zijn enkele problemen gemeld door eigenaren van de Passat GTE.
Een van de meest voorkomende Passat GTE DSG versnellingsbak problemen is een voelbare schok bij het inschakelen van de brandstofmotor, vaak in combinatie met de foutcode P0867 (Drukschakelaar van transmissievloeistof/ Schakelaar D/ Transmission Fluid Pressure/ Function Restriction due to Low Pressure). Dit kan komen door een probleem met de drukschakelaar van de transmissievloeistof.
Een ander probleem is dat de brandstofmotor niet meer (of heel kort inschakelt). Ook dan kan de foutcode P0867 verschijnen.
In sommige gevallen kan het voertuig in noodloop gaan, wat betekent dat de auto in een beveiligde modus gaat om verdere schade te voorkomen. Dit kan gepaard gaan met een motorstoringslampje, geen aandrijving meer, of het overschakelen met een schok.
Deze problemen kunnen worden opgelost. Soms is een versnellingsbak revisie nodig, dat kunnen we vlot diagnosticeren. Soms is alleen een software-update of reset van de DSG bak nodig.
Passat GTE problemen voorkomen
Er zijn ook wat preventieve maatregelen die u kunt nemen om problemen met de Volkswagen Passat GTE te voorkomen. Regelmatig onderhoud is essentieel – denk aan het regelmatig controleren van de vloeistofniveaus, het laten uitvoeren van geplande onderhoudsbeurten en het tijdig vervangen van versleten onderdelen.
Vergeet ook niet om aandacht te besteden aan eventuele waarschuwingslichtjes of berichten op het dashboard van de auto en om actie te ondernemen als deze verschijnen. Rijdt gerust even langs!