Een DSG is een automatische versnellingsbak voor een auto. Maar als we het hebben over een ‘automaat’, hebben we het meestal over de reguliere’ automatische versnellingsbak. Dat is niet hetzelfde. Wat is het verschil tussen een DSG en een ‘gewone’ automaat?
Het verschil tussen een DSG en een gewone automaat: technisch
Een automatische versnellingsbak, vaak gewoon ‘automaat’ genoemd, verandert automatisch van versnelling terwijl de auto rijdt. Dit betekent dat u als bestuurder niet handmatig hoeft te schakelen. Er is ook geen koppeling. Het rijdt dus heel rustig, vooral in stadsverkeer.
Het hart van een automaat is een planetair tandwielstelsel. Dit is een systeem van tandwielen dat het mogelijk maakt om verschillende versnellingen te hebben. Het werkt door de oliedruk in de versnellingsbak te regelen. Wanneer uw auto het juiste toerental bereikt, verhoogt de versnellingsbak de oliedruk, waardoor de versnelling verandert. De auto schakelt automatisch op of af.
De koppeling van een reguliere automaat is een vloeistofkoppeling, ook wel koppelomvormer genoemd.
Het bestaat uit drie hoofdcomponenten:
- Het zonnewiel: Het middelste tandwiel dat op een centrale as is bevestigd.
- De planeetwielen: Dit zijn meestal drie of meer tandwielen die om het zonnewiel draaien.
- Het ringwiel: Een ringvormig tandwiel met de vertanding aan de binnenzijde van de ring.
De techniek van een DSG
Een DSG, of Direct-Shift Gearbox, is een type versnellingsbak dat twee koppelingen heeft in plaats van één. Deze dubbele koppeling heet DSG bij de Volkswagen-groep (VW, Seat, en Skoda), maar heeft andere namen bij andere merken:
- S-Tronic (Audi)
- PDK (Porsche)
- EDC (Renault)
- PowerShift (Ford en Volvo)
Bij een DSG staat de volgende versnelling al klaar voordat u deze nodig heeft. Hierdoor kunnen de versnellingen sneller worden ingeschakeld dan bij een traditionele automaat.
Bij een DSG wordt er niet echt overgeschakeld naar een tweede versnelling, maar naar de tweede koppeling waar de tweede versnelling aan vast zit. Dit betekent dat wanneer u in de eerste versnelling rijdt, de tweede versnelling al klaar staat op de andere koppeling. Wanneer u schakelt, wordt de eerste koppeling losgelaten en de tweede ingeschakeld. Dit zorgt voor een bijna naadloze overgang en een soepele rit. Ook is er minder aandrijfverlies. Daarom is een DSG meestal zuiniger dan een gewone automaat.
Bij een DSG zijn er twee varianten: een droge koppeling en een natte koppeling.
- Een droge koppeling is voorzien van een enkele koppelingsplaat die zonder smeermiddel draait. Dit type koppeling wordt meestal gebruikt in auto’s met een lager koppel, omdat het minder warmte genereert en dus minder koeling nodig heeft.
- Een natte koppeling bestaat uit meerdere platen die in een bad van olie liggen. De olie zorgt voor betere koeling waardoor de bak een hogere hoeveelheid trekkracht kan verwerken. Dit type koppeling wordt meestal gebruikt in auto’s met een hoger koppel.
Met twee koppelingen en geavanceerde techniek is erbij een DSG meer dat kapot kan gaan. Daarom is een regelmatige revisie van de DSG een goed idee, want dat bespaart hoge kosten als de versnellingsbak kapot gaat. Maar dat geldt in feite voor elke versnellingsbak, ook voor DSG en een gewone automaat. Zelfs voor een handbak. Daarom raden we een revisie op zijn tijd altijd aan.
Het verschil tijdens het rijden
Merk je een verschil tussen rijden met een DSG en een gewone automaat? Doordat de DSG eigenlijk naadloos overgaat, rijdt dat enorm soepel. Nóg soepeler dan een conventionele automaat, waar je de schakelbeweging toch voelt. Een automaat is natuurlijk al soepeler qua schakelbeweging dan een handbak. Maar in een DSG staat de volgende versnelling al klaar. Dit merkt u goed bij plotseling hard accelereren.
Is DSG altijd een automaat?
Een DSG is een automaat. Een gangbare naam is dan ook DSG-automaat. Maar het is dus wel een andere versnellingsbak dan wat we in de volksmond ‘automaat’ noemen.
De voor- en nadelen van een DSG
Een DSG rijdt lekker, maar heeft uiteraard voor- en nadelen.
Voordelen van een DSG versnellingsbak
Snelle schakeltijden
Een van de grootste voordelen van een DSG is dat het schakelen veel sneller gaat dan bij een traditionele automaat. Dit komt doordat de volgende versnelling al klaarstaat, waardoor de schakeltijd lager is.
Brandstofefficiëntie
Een DSG is meestal zuiniger dan een traditionele automaat. Dit komt doordat de motor de aandrijving aan de wielen slechts voor een zeer korte tijd onderbreekt tijdens het schakelen, waardoor er minder brandstof wordt verspild.
Sportief rijden
Dankzij de snelle schakeltijden en de bijna naadloze overgang tussen de versnellingen, geeft een auto met een DSG-automaat sportief en responsief rijgedrag.
Nadelen van een DSG
Vroegtijdig schakelen
Een nadeel van een DSG is dat het soms net te vroeg of te laat kan schakelen. Dit kan leiden tot wat schokkerig rijden. De DSG reageert dan eigenlijk net té snel.
Dat is soms onhandig, bijvoorbeeld bij filerijden.
Kosten
De aanschaf van een auto met een DSG is duurder dan een auto met een traditionele automaat.
Onderhoud
Aan een DSG moet je regelmatig onderhoud laten doen. In principe iets vaker dan aan een reguliere automaat, al ligt dat ook aan je rijgedrag en de leeftijd van de auto. Toch is dit een noemenswaardig verschil tussen een DSG en een gewone automaat.
De voor- en nadelen van een traditionele automaat
Ook een automaat heeft voors en tegens.
De voordelen van een reguliere automatische versnellingsbak
Soepel rijgedrag
Een van de grootste voordelen van een gewone automaat is het soepele rijgedrag, vooral vergeleken met een handgeschakelde bak. Je hoeft niet zelf te schakelen.
Minder slijtage
Omdat de versnellingsbak het schakelen voor u doet, is er meestal minder slijtage aan de koppeling en de versnellingsbak zelf.
Voordeliger dan een DSG
Een anders verschil tussen een DSG en een gewone automaat is dat die laatste voordeliger is dan een DSG. Ook is over het algemeen het onderhoud goedkoper. De technologie is iets minder complex.
Nadelen van een gewone automaat
Langzamere reactietijd
Een nadeel van een gewone automaat is dat het schakelen tussen versnellingen soms traag kan aanvoelen, vergeleken met een DSG.
Minder brandstofefficiëntie
Traditionele automaten zijn minder zuinig met brandstof dan DSG’s en handgeschakelde auto’s. Dit komt doordat er meer energie verloren gaat in de koppelomvormer.
Meestal geen handmatige mogelijkheden
DSG-transmissies hebben de mogelijkheid om het schakelen over te nemen, handmatig. Dit gaat meestal met een pedaal aan het stuur. Dat is vooral handig bij rijden in de bergen, waar meer toeren wenselijk is. Net als afremmen op de motor, om de remmen te sparen. Een gewone automaat heeft die mogelijkheid niet. Dat is een belangrijk verschil tussen een DSG en een gewone automaat.
Onderhoud aan je DSG
Rijd je DSG, of een andere dual clutch transmission (dubbele koppeling)? Dan is onderhoud belangrijk. Hiermee voorkom je falen en zorg je ervoor dat de versnellingsbak lang meegaat. Zorg dat je hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in de arm neemt, die over de juiste kennis en apparatuur beschikt.
Binnen een afstand van 50 kilometer van onze garage in Loenersloot komen we je auto kosteloos ophalen, mocht deze al problemen hebben. Wij zijn de DSG-specialist van Midden-Nederland (Utrecht, Noord-Holland en het Gooi).
Bel of Whatsapp voor een afspraak.
Wij doen geen Mercedes en BMW.