DSG, CVT, X-tronic: allemaal zijn het afkortingen die gebruikt worden voor variaties op de automatische versnellingsbak. Het zijn allemaal automaten, die de rijervaring prettig en soepel maken. Maar hoe zit het precies, wat zijn de voor- en nadelen en wat zijn de verschillen?
Tip: bij Oldenburg zijn we gespecialiseerd in reparaties aan alle variaties op de automatische versnellingsbak. Neem contact op bij problemen!
Wat is DSG en hoe werkt het?
DSG staat voor Direct Shift Gearbox. De DSG is een speciaal type automatische versnellingsbak. Het bijzondere aan DSG is dat het eigenlijk twee automaten in één zijn. Eén versnellingsbak is verantwoordelijk voor de oneven versnellingen (1, 3, 5) en de andere voor de even versnellingen (2, 4, 6). Terwijl u in een bepaalde versnelling rijdt, zet de versnellingsbak de volgende versnelling alvast klaar. Hiermee schakelt een DSG sneller, zuiniger en sportiever. Het bespaart ook nog eens brandstof.
De DSG-versnellingsbak maakt gebruik van een geavanceerde elektro-hydraulische besturingsmodule om de koppeling en het schakelen te regelen. Hiermee brengt de DSG het rijcomfort van een volautomaat, terwijl het tegelijkertijd de efficiëntie van handmatige versnellingen heeft. Bovendien maakt de versnellingsbak dus gebruik van die dubbele koppeling, één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Hierdoor schakelt de auto enorm soepel.
Voordelen en nadelen van DSG
Een van de grootste voordelen van DSG is dat het schakelen veel sneller gaat dan bij een handgeschakelde auto. De volgende versnelling staat tenslotte al klaar. Dat bespaart ook nog eens brandstof.
Er kunnen ook problemen de kop opsteken met een DSG-versnellingsbak. Een daarvan is dat de versnellingsbak ongewenste geluiden kan produceren. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals het op een verkeerd moment terugschakelen of slijtage in de versnellingsbak. Een ander probleem is dat de versnellingsbak soms te vroeg of te laat schakelt. Dit treedt op wanneer de gebruiker wil versnellen en bij het opschakelen wordt er soms een tijdje niet gereageerd. Daarnaast kan er een mechatronic storing optreden in de DSG bak. Dit kan leiden tot schokken in de 1e of 2e versnelling. Ook kan de auto met een DSG-automaat slecht schakelen bij hoge toeren. Tot slot kan het nodig zijn om de DSG-koppeling te vervangen, bijvoorbeeld door slijtage.
Deze problemen komen zeker niet bij alle DSG bakken voor. Zoals alle onderdelen van een auto zijn ze aan slijtage onderhevig. Dat is normaal. Doordat er ook elektronica in de transmissie zit, moet u deze soms (laten) updaten. Dat doen we in de garage.
Kosten DSG onderhoud
Reparaties aan een DSG-versnellingsbak kunnen kostbaar zijn. Veelvoorkomende problemen met DSG-versnellingsbakken zijn onder andere schokken en trillingen tijdens het gebruik. Als de DSG-versnellingsbakolie niet op tijd wordt ververst, kunnen de solenoïden verstopt kunnen raken met slijtresten van de koppeling.
Het is niet altijd nodig om de DSG-transmissie te vervangen. Een revisie is een goede mogelijkheid. Dat bespaart veel kosten.
Rijervaring met DSG
De rijervaring met een DSG-versnellingsbak wordt vaak omschreven als sportief en responsief. Door de snelle schakeltijden en het constante vermogen biedt DSG een soepele en dynamische rijervaring. Er wordt bijna naadloos geschakeld, waarbij de wielaandrijving maar heel kort onderbroken is.
Merken die DSG-bakken gebruiken
Merken die DSG-versnellingsbakken gebruiken zijn onder andere:
- Volkswagen
- Audi (ook bekend als S-Tronic)
- Seat
- Skoda
De CVT transmissie
CVT, wat staat voor Continu Variabele Transmissie, is ander bijzonder type automatische versnellingsbak. De CVT biedt een traploze overbrenging. Dat betekent dat er geen vaste versnellingen zijn.
Bij een traditionele versnellingsbak, zoals een handgeschakelde of automatische versnellingsbak, zijn er vaste versnellingen (bijvoorbeeld 1e, 2e, 3e, enz.). Bij het schakelen tussen deze versnellingen is er een merkbare onderbreking van de krachtoverbrenging. Als de auto schakelt is er even minder kracht op de motor.
Een CVT, of Continu Variabele Transmissie, werkt net anders. In plaats van vaste versnellingen, heeft een CVT een oneindig aantal ‘versnellingen’ binnen een bepaald bereik. Dit wordt bereikt door het gebruik van twee kegelvormige schijven en een metalen duwband. De positie van de duwband op de schijven kan variëren, waardoor de overbrengingsverhouding (of ‘versnelling’) continu kan veranderen. Hierdoor is de overgang tussen versnellingen soepel en zonder schokken.
Voordelen en nadelen van CVT
Een van de grootste voordelen van CVT is de soepele en naadloze acceleratie, wat lekker rijdt. Bovendien is het brandstofverbruik vaak lager dan bij een handgeschakelde auto, omdat de motor altijd op het meest efficiënte toerental draait.
Over het algemeen is de CVT-transmissie een mooi stukje techniek. Maar er kunnen problemen optreden met een CVT-versnellingsbak. Zo kan de versnellingsbak ongewenste geluiden produceren. Daar zijn verschillende oorzaken voor, zoals slijtage in de versnellingsbak of problemen met de duwband. Een ander probleem is dat de versnellingsbak soms niet goed reageert bij het optrekken of bij hoge snelheden. Deze problemen komen overigens lang niet bij alle CVT-versnellingsbakken voor.
Kosten CVT onderhoud
Reparaties aan een CVT-versnellingsbak kunnen relatief duur zijn.
Het is niet altijd nodig om de CVT-transmissie te vervangen. Een revisie is vaak een goede optie. Dat bespaart veel kosten.
Rijervaring met CVT-versnellingsbak
De rijervaring met een CVT-bak wordt vaak omschreven als soepel en responsief. Dankzij de traploze overbrenging biedt CVT een dynamische rijervaring met bijna naadloos schakelen.
Merken die CVT gebruiken
Merken die CVT-versnellingsbakken in hun modellen gebruiken zijn onder andere:
- Fiat
- Peugeot
- Mini
- Opel
Sommige merken gebruiken CVT-transmissies onder een eigen naam:
- Ford (Durashift CVT en Ecotronic)
- Honda (Multimatic)
- Toyota (Multidrive)
- Nissan (Xtronic)
- Audi (Multitronic)
X-tronic
De X-tronic is een specifieke CVT-transmissie die wordt gebruikt doorNissan en in enkele modellen van Renault. Deze transmissie is sinds medio 2000 in productie.
Wat de X-tronic onderscheidt van een ‘gewone’ CVT is de manier waarop het de overbrengingsverhoudingen regelt. In een standaard CVT wordt de overbrengingsverhouding aangepast door de positie van een metalen duwband tussen twee kegelvormige schijven te veranderen. De X-tronic CVT werkt op een vergelijkbare manier, maar heeft een aantal andere kenmerken.
Een van de belangrijkste verschillen is dat de X-tronic is uitgerust met een handmatige schakelfunctie die zes virtuele versnellingen biedt. Dit betekent dat de bestuurder, als die dat wil, kan kiezen om handmatig te schakelen tussen deze virtuele versnellingen.
Daarnaast maakt de X-tronic CVT gebruik van een hydraulische koppelomvormer, wat bijdraagt aan een soepelere rijervaring. Voor krachtigere motoren wordt de duwband vervangen door een ketting, wat zorgt voor een robuustere en duurzamere transmissie.
Bij varianten voor hybride voertuigen wordt een droge koppeling gebruikt in plaats van een koppelomvormer. Dit helpt om het brandstofverbruik te verlagen en de efficiëntie van de auto te verhogen.
Andere automatische versnellingsbakken
Naast de DSG, CVT en X-tronic versnellingsbakken, zijn er nog andere soorten automatische versnellingsbakken. Allemaal hebben ze hun eigen unieke kenmerken.
Conventionele automaat
Een conventionele automaat is waarschijnlijk de meest bekende automaat. Deze versnellingsbak schakelt automatisch tussen de versnellingen, zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen. Dit zorgt voor een comfortabele rijervaring, vooral in stadsverkeer. Soms voelt het schakelen wat traag aan en het brandstofverbruik kan hoger zijn in vergelijking met handgeschakelde auto’s. In vergelijking met een DSG of CVT is een conventionele automaat meestal minder efficiënt. Dit komt doordat de motor bij een conventionele automaat niet altijd op het meest efficiënte toerental draait.
Semi automaat
Een semi automaat, ook wel bekend als een geautomatiseerde handgeschakelde of gerobotiseerde versnellingsbak, is een combinatie van een handgeschakelde en een automatische versnellingsbak. Als bestuurder kunt u kiezen om handmatig te schakelen of de versnellingsbak het schakelen te laten doen. Er is geen koppelingspedaal: het schakelen gaat met elektronische onderdelen. Dit biedt meer flexibiliteit, maar de rijervaring kan minder soepel zijn in vergelijking met een conventionele automaat of een CVT.
Sequentiële versnellingsbak
Een sequentiële versnellingsbak, vaak gebruikt in raceauto’s en motorfietsen, schakelt in een vaste volgorde door de versnellingen. Het schakelpatroon ligt bij deze transmissie in een rechte lijn. Dit betekent dat je niet direct van de eerste naar de derde versnelling kunt schakelen, zoals je zou kunnen met een traditionele H-versnellingsbak. In plaats daarvan moet je door elke versnelling heen schakelen, van de eerste naar de tweede, dan naar de derde, etc. Dit zorgt voor snelle en nauwkeurige schakelacties, maar is minder comfortabel voor dagelijks gebruik. Ook is het onderhoud van deze bakken meestal duurder.
Bij Oldenburg kun je terecht voor reparaties en revisies aan uw versnellingsbak. Ook kunnen we de versnellingsbak spoelen. Wij zijn specialist in DSG en CVT. Uw auto is in goede handen.