Een vliegwiel is een belangrijk onderdeel van de auto motor. Het is een draaiende, metalen schijf die aan het uiteinde van de krukas van de motor is vastgeschroefd. Het belangrijkste doel van het vliegwiel is het voorkomen van het afslaan van de motor.
Omdat het vliegwiel altijd in beweging is, kan het krassen of groeven gaan ontwikkelen. Wanneer dit gebeurt, moet het onderdeel worden gereviseerd of vervangen, afhankelijk van de leeftijd en conditie. In dit artikel vertellen we u over de 4 symptomen van een kapot vliegwiel, zowel massa, dubbele massa en lichtgewicht.
Wat doet een vliegwiel?
Een vliegwiel zorgt ervoor dat de versnellingen van een handgeschakelde auto naar behoren functioneren terwijl u de koppeling bedient. Het voorkomt bijvoorbeeld dat uw auto trilt terwijl u van de ene versnelling in de andere schakelt. Een vliegwiel vindt u alleen in auto’s met handgeschakelde versnellingsbakken. Automaten gebruiken in plaats van een vliegwiel een flexibele plaat die ook de transmissie met de motor verbindt.
Lees hier: Automaat vs Handgeschakeld.
Er zijn vliegwielen met enkele massa en met dubbele massa (ook wel Dual-Mass, Dubbel Massa of 2 Massa genoemd).
Enkel massa vliegwiel
Zoals de naam al aangeeft, is een enkel vliegwiel gemaakt van een enkel, zwaar gegoten stuk staal, heeft het geen bewegende delen en zorgt het voor een direct contact tussen de koppeling en de motor. Deze schijven hebben een grote thermische weerstand, en kunnen indien nodig worden gerepareerd, waardoor het een duurzaam onderdeel van de motor is.
Voordelen van vliegwielen met enkele massa:
- goedkoper in aanschaf
- ze zorgen voor een sneller motortoerental; ze zijn daarom geschikt voor frequente motortoerentallen en schakelcondities, zoals racemotoren of offroad-rijden.
Nadelen van een enkel vliegwiel:
- Het belangrijkste nadeel van het vliegwiel met enkele massa is het geluid, de trillingen en de hardheid in het gebruik.
Dubbel Massa Vliegwiel (ookwel 2 Massa of Dual Mass)
Vliegwielen met dubbele massa bestaan uit twee vliegwielen, een aan de krukas en de andere aan de koppeling. De belangrijkste functie van het dubbele massa vliegwiel is om energie op te slaan en deze over te brengen naar de krukas zodat deze soepel roteert tot de volgende pulse, waardoor geluid en trillingen worden verminderd. Een reeks zeer sterke veren tussen de twee schijven fungeren als een ‘mechanische spons’ om de schadelijke pieken te dempen die worden veroorzaakt door motortrillingen. Met uiteindelijk doel om de versnellingsbak te beschermen.
Voordelen van een dubbele massa vliegwiel
- Brandstofefficiëntie. Ze worden daarom voornamelijk gebruikt in grotere voertuigen, vooral die met een dieselmotor.
- Beter demping van trillingen en geluid.
Ondanks de functionele voordelen van een vliegwiel met dubbele massa ten opzichte van een vliegwiel met enkele massa, zijn de kosten het belangrijkste nadeel, aangezien de montage ingewikkelder is. Bovendien kan een vliegwiel met dubbele massa niet opnieuw worden gereviseerd en moet het volledig worden vervangen. Door de holle samenstelling zijn ze bijvoorbeeld vatbaarder voor hitte gerelateerde kromtrekkingen.
Lichtgewicht vliegwiel
Een lichtgewicht vliegwiel wordt gebruikt wanneer men de motor wil tunen. Met het lichtgewicht vliegwiel bereikt de motor sneller de maximale snelheid en wordt het vermogen verhoogt met 5%.
Wanneer vliegwiel vervangen?
Een vliegwiel is een essentieel onderdeel in uw auto en heeft direct invloed op uw rijgedrag en eigen veiligheid op de weg. Het is daarom van groot belang dat het vliegwiel in goede staat verkeert. Een vliegwiel wordt vervangen wanneer het dusdanig is beschadigd en het niet te reviseren valt. Dit geldt enkel voor enkele massa vliegwielen en de lichtgewicht vliegwielen. Een dubbel massa vliegwiel kan niet gerepareerd worden en wordt dus altijd vervangen.
Hoe kunt u weten wanneer uw vliegwiel kapot is en dus aan vervangen toe is? Hieronder 4 symptomen om een kapot vliegwiel te herkennen:
4 symptomen van een kapot vliegwiel
1. Uitglijdende versnellingen
Uitglijdende versnellingen komen voor wanneer u naar een hogere versnelling schakelt. U kunt bijvoorbeeld uw auto van de tweede versnelling in de derde versnelling zetten. Terwijl u schakelt, gaat het toerental ophoog en merkt u dat de versnellingsbak niet heeft geschakeld. Uw auto is waarschijnlijk teruggeschoven naar de tweede versnelling waaruit u probeerde weg te gaan..
Helaas zijn slippende en glijdende versnellingen ook een bekend teken van problemen met de koppelomvormer. Als u dus last heeft van slippende versnellingen, moet u ook naar andere symptomen zoeken, zodat u beter kunt bepalen of de koppeling of het vliegwiel kapot is.
2. Trillingen en knarsend geluid
Wanneer u uw koppeling intrapt, moet dat soepel en zuiver aanvoelen. Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt. U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Lees meer: Een zingend geluid uit de versnellingsbak, wat is dat?
3. Een verbrande geur
Een brandende geur die prominent aanwezig is als u in of uit een versnelling schakelt, kan duiden op zowel problemen met de koppelomvormer als met het vliegwiel. De geur is vooral merkbaar in uw auto. Als u uw raam naar beneden rolt of de motorkap opent, zult u waarschijnlijk geen brandgeur meer ruiken. Dit is een belangrijke indicator dat het probleem bij de koppeling of het vliegwiel zit versus de motor.
Als u goed let op hoe de brandlucht ruikt, kunt u bepalen of u een kapotte koppeling of een kapot vliegwiel heeft. Als u de geur ruikt naar brandend rubber, heeft u waarschijnlijk problemen met de koppeling. Wanneer de brandende geur meer naar aangebrande toast ruikt, is je vliegwiel waarschijnlijk de boosdoener.
4. Klapperende koppelingen
Het klapperen van de koppeling treedt op wanneer u de pook uit de ene versnelling haalt om naar de volgende te schakelen. Ook wel neutraal genoemd. In plaats van soepel te schakelen, voelt u een stotende of klapperende beweging van de pook. Wanneer uw koppeling klappert, krijgt u waarschijnlijk het gevoel dat uw auto zal afslaan – en soms slaat uw auto ook echt af. U snapt wellicht nu het gevaar van een kapot vliegwiel.
Een klapperende koppeling is het vaakst merkbaar wanneer u begint te rijden na een volledige stop, bijvoorbeeld nadat u voor een rood licht of een stopbord bent gestopt. Het kan echter elke keer dat u van versnelling verandert voorkomen. Het klapperen van de koppeling kan worden veroorzaakt door veel versnellingsbak problemen, waaronder problemen met de koppelomvormer, vergrendeling, vliegwiel of de lagers.
Als u tekenen van klapperen van de koppeling opmerkt, zoek dan naar andere symptomen om u te helpen bepalen of het vliegwiel of een ander onderdeel de oorzaak van het klapperen kan zijn.
Doorrijden met kapotte massa vliegwiel
Het is in alle gevallen gevaarlijk om met kapotte auto onderdelen door te rijden, dus ook met een kapot vliegwiel. Ervaart u één of meerdere van bovengenoemde symptomen? Dan is er een grote kans dat uw vliegwiel versleten is. Rij absoluut niet door met een kapot vliegwiel. Het kan namelijk gebeuren dat het schakelen plotseling niet meer mogelijk is, opeens, terwijl u rijdt. Zorg dus dat u naar een versnellingsbak specialist gaat voor een controle en eventuele reparatie of vervanging. Doorrijden met een kapot massa vliegwiel (enkel of dubbel)? Doe het niet!
Wat kost het vervangen van een vliegwiel?
Het vervangen van een vliegwiel kost tussen de 500 en 1000 euro. Even afhankelijk van het model, type en motorvermogen kost een los vliegwiel ongeveer 400 euro. Daarboven op komen de gemaakte uren door onze versnellingsbak specialist, wat ongeveer 5-6 uur is. Bij elkaar kost het tussen de 500 en 1000 euro voor het vervangen van een vliegwiel.