De DSG-transmissie kom je tegen in verschillende automerken. Zo heeft Škoda DSG omarmt. Sterker nog, ze produceren veel van de DSG-bakken, ook om in Volkswagens te plaatsen. Wat zijn de Škoda modellen met DSG en welke problemen kom je veel tegen?
Opfrissen: dit is een DSG
Een DSG (Direct-Shift Gearbox) versnellingsbak is een type automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, ontwikkeld door de Volkswagen Groep. Een DSG-bak bestaat in feite uit twee deelversnellingsbakken, elk verbonden met een eigen koppeling. De ene koppeling regelt de oneven versnellingen (1, 3, 5, 7) en de andere de even versnellingen (2, 4, 6). Terwijl de auto in een bepaalde versnelling rijdt, wordt de volgende versnelling alvast klaargezet. Dit zorgt voor een snelle en vloeiende overgang tussen de versnellingen.
DSG Versnellingsbak in Škoda Modellen
Škoda, als onderdeel van de Volkswagen Groep, maakt uitgebreid gebruik van de DSG-technologie in verschillende modellen. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Škoda Octavia: De Octavia is een van de populairste modellen van Škoda en is beschikbaar met de DSG-versnellingsbak sinds de introductie van de tweede generatie in 2004.
- Škoda Fabia: De Fabia, een compacte en veelzijdige auto, biedt de DSG-transmissie als optie in recente modellen.
- Škoda Superb: Dit model, bekend om zijn ruimte en comfort, biedt de DSG-bak als optie sinds de tweede generatie die in 2008 werd geïntroduceerd.
- Škoda Kodiaq: De Kodiaq, een grote SUV, is uitgerust met de DSG-versnellingsbak sinds zijn lancering in 2016
In Nederland werden er in 2023 meer dan 20.000 Škoda voertuigen verkocht, waarvan een aanzienlijk deel was uitgerust met de DSG-versnellingsbak. De exacte verkoopcijfers voor Škoda auto’s met DSG zijn er niet, maar de populairste modellen zijn Octavia, Fabia en Kodiaq, die er allen in DSG-variant zijn. Het zijn er dus flink wat.
De Škoda fabriek in Tsjechië produceert het grootste deel van de Volkswagen DSG bakken. Dus zelfs in Volkswagen DSG auto’s zit misschien wel een Škoda DSG.
- Lees hier alles over een Škoda versnellingsbak revisie

Veel voorkomende Škoda DSG problemen
Al in 2022 stuurde Škoda een persbericht de wereld in, waarin ze zeiden dat er inmiddels vier miljoen DSG bakken geproduceerd zijn. Het gaat in dan specifiek om de DQ200, waarvan de productie in 2012 startte. Als je bedenkt hoeveel DSG’s er rondrijden, is het logisch dat er weleens wat misgaat. Hoewel de DQ200 als het meest ‘problematisch’ bekend staat, zijn er procentueel maar heel weinig problemen mee. Deze kom je in Škoda’s onder andere tegen, per DSG model.
DQ200 (7-traps DSG met droge koppeling)
Lees ook: DSG DQ200: problemen en uitleg
- Škoda Modellen: Škoda Octavia, Škoda Fabia, Škoda Rapid, Škoda Scala.
Mechatronica problemen
De mechatronische eenheid regelt de koppelingen en schakelingen in de DSG- transmissie. Problemen als hydraulische lekken en defecte solenoïden komen regelmatig voor.
Oorzaak: Ontwerpgebreken in de mechatronische eenheid, zoals dunne wanden van de hydraulische kleplichamen, kunnen leiden tot lekken.
Symptomen: Schokken en trillingen tijdens het schakelen, verlies van aandrijving, en foutcodes zoals P17BF (hydraulische pomp systeem overbelastingsbescherming) op het dashboard.
Oplossing: Vervanging, revisie of reparatie van de mechatronische eenheid.
Koppelingsproblemen
Problemen met de koppeling kunnen leiden tot schokken en trillingen tijdens het schakelen, vooral bij lage snelheden.
Oorzaak: Slijtage van de koppelingsset.
Symptomen: Schokken bij het optrekken, slippen van de koppeling, en foutcodes zoals P177B (koppeling 1 tolerantielimiet bereikt) op het dashboard.
Oplossing: Vervanging van de koppelingsset.
DQ250 (6-traps DSG met natte koppeling)
- Škoda Modellen: Škoda Superb, Škoda Octavia, Škoda Yeti.
Hydraulische pomp en solenoïde fouten
De hydraulische pomp en solenoïden kunnen defect raken, wat leidt tot problemen met de drukopbouw in de versnellingsbak.
Oorzaak: Druklekken die de pomp overbelasten en laten doorbranden.
Symptomen: Onjuiste schakelmomenten, verlies van aandrijving, en foutcodes zoals 06079 (hydraulische pomp, spelingsbescherming) op het dashboard.
Oplossing: Vervanging van defecte onderdelen en regelmatige software-updates.
Oververhitting
De DQ250 versnellingsbak kan oververhit raken, vooral bij intensief gebruik of in warme klimaten.
Oorzaak: Onvoldoende koeling of defecte koelcomponenten.
Symptomen: Waarschuwingslampjes op het dashboard, verlies van aandrijving, en een brandende geur.
Oplossing: Verbeterde koeling en regelmatige inspectie van koelcomponenten.
DQ500 (7-traps DSG met natte koppeling)
- Škoda Modellen: Škoda Kodiaq, Škoda Superb
Interne hydraulische lekken en TCU storingen
De DQ500 versnellingsbak kan last hebben van interne hydraulische lekken en storingen in de Transmission Control Unit (TCU), die de versnellingsbak aanstuurt.
Oorzaak: Ontwerpgebreken en slijtage van interne componenten.
Symptomen: Schokken tijdens het schakelen, verlies van aandrijving, en foutcodes zoals 06300 (functiebeperking door onvoldoende drukopbouw) op het dashboard.
Oplossing: Reparatie of vervanging van de TCU en mechatronische eenheid.
Elektronische storingen
Elektronische storingen kunnen leiden tot problemen met de schakelingen en de werking van de versnellingsbak.
Oorzaak: Defecte sensoren of softwareproblemen.
Symptomen: Onjuiste schakelmomenten, verlies van aandrijving, en foutcodes op het dashboard.
Oplossing: Vervanging van defecte sensoren en regelmatige software-updates.

Onderhoud van Škoda DSG versnellingsbakken
Het onderhouden van een Škoda DSG versnellingsbak helpt om problemen te voorkomen en de levensduur van de versnellingsbak te verlengen. Hier zijn enkele tips.
- Olie en filter vervangen
Het is belangrijk om de transmissievloeistof en filters regelmatig te vervangen. Veel autofabrikanten verkopen de DSG als ‘onderhoudsvrij’, maar olie verversen voorkomt ellende. Schone olie zorgt voor een goede smering en helpt overmatige slijtage van de interne componenten te voorkomen.
- Software-updates
Škoda brengt regelmatig software-updates uit voor hun DSG-bakken om de prestaties te verbeteren en bekende problemen op te lossen. Zorg ervoor dat je auto altijd de nieuwste softwareversie heeft.
- Vermijd overbelasting
Probeer plotselinge en agressieve acceleraties te vermijden, vooral bij koude motor. Dit kan de belasting op de versnellingsbak verminderen en slijtage voorkomen. Rijd ook rustiger met zware belading, zoals een caravan.
- Regelmatige inspecties
Laat de versnellingsbak regelmatig inspecteren door een gekwalificeerde monteur. Dit helpt om eventuele problemen vroegtijdig op te sporen en te verhelpen voordat ze ernstiger worden.
- Revisie van de DSG versnellingsbak
Revisie houdt in dat de versnellingsbak volledig wordt gedemonteerd, schoongemaakt en gecontroleerd op slijtage en beschadigingen. Versleten of defecte onderdelen worden vervangen door nieuwe of gereviseerde onderdelen.
Revisie kan nodig zijn als de versnellingsbak ernstige problemen vertoont, zoals constante schokken, verlies van aandrijving of frequente foutcodes. Het kan ook een kosteneffectieve preventieve methode zijn voor oudere voertuigen met hoge kilometerstanden.
Een gereviseerde versnellingsbak kan de prestaties en betrouwbaarheid van je Škoda verbeteren. Het is goedkoper dan het volledig vervangen van de versnellingsbak en verlengt de levensduur van je auto.
Heb je een Škoda DSG en loop je tegen problemen aan? Of wil je ze graag voorkomen, bijvoorbeeld als je al heel wat kilometers hebt gereden? Laat je Škoda DSG dan door een gespecialiseerde garage nakijken. Zij hebben de juiste ervaring en apparatuur in huis. Dat scheelt tijd, geld en problemen. In de omgeving van Utrecht en Amsterdam kun je bij ons terecht; wij zitten in Loenersloot. U hoeft het niet van ons aan te nemen, bekijk onze reviews maar eens (we scoren een 4.8 uit 5).