Over het algemeen zijn er twee soorten versnellingsbakken voor auto’s: handmatig (manueel) en automatisch. Maar er is een tussenweg: een semi automaat. Lees alles over het gebruik, onderhoud en de werking van een semi automaat!
Wat is een semi automaat?
Een handgeschakelde auto schakelt met behulp van een koppelingspedaal en een versnellingspook. De bestuurder trapt het pedaal in, kiest de juiste versnelling, trekt het pedaal weer omhoog en de auto rijdt. Dat is altijd zo geweest, sinds de uitvinding van de auto met verbrandingsmotor aan het eind van de 19e eeuw.
Automatische auto’s gebruiken elektronisch aangedreven versnellingsbakken om te schakelen wanneer de computer herkent dat dit nodig is. Een automaat schakelt wanneer het toerental van je auto een bepaald toerental bereikt. En wanneer het toerental laag genoeg wordt, weet uw versnellingsbak wanneer die moet terugschakelen. Tegenwoordig zijn modellen met automatische transmissie ongelooflijk populair. Het gemak om de auto in de versnelling te zetten en er vervolgens geen omkijken meer naar te hebben, spreekt veel mensen aan.
Een semi automaat is – zoals de naam al doet vermoeden – een halfautomatische versnellingsbak. Een halfautomatische transmissie betekent dat de auto een combinatie is van een handgeschakelde en een automatische versnellingsbak, en zo het beste van twee werelden biedt. Hij heeft geen koppelingspedaal, net zoals bij de automaat. Daardoor is het heel gemakkelijk om met een semi automaat te rijden. Een halfautomatische transmissie kan iets duurder zijn dan een gewone handgeschakelde auto, maar heeft ook veel voordelen. De belangrijkste aantrekkingskracht van een halfautomatische auto is dat de bestuurder de mogelijkheid heeft om de versnellingen handmatig of automatisch te bedienen, afhankelijk van wat hij op dat moment verkiest.
Hoe werkt een semi automatische transmissie?
Een halfautomatische transmissie combineert de basisprincipes van een handgeschakelde en een automatische transmissie. Semi automatische transmissies lijken veel meer op handgeschakelde dan op automatische transmissies. In feite is de transmissie vrijwel identiek aan een handgeschakelde. Semi automatisch betekent in feite dat de auto een transmissiesysteem heeft dat gebruik maakt van een versnellingsbak zonder koppelingspedaal. Dit betekent dat u zich tijdens het rijden niet hoeft te concentreren op het gebruik van beide voeten en het in- en uitschakelen van de koppeling wanneer er geschakeld moet worden. Het enige verschil tussen een halfautomatische en een handgeschakelde transmissie is dat de halfautomatische transmissie gebruik maakt van elektronische onderdelen in plaats van fysieke, zoals kabels en leidingen, voor het schakelen.
De techniek van een semi automaat
Een halfautomatische transmissie gebruikt verschillende soorten energie om de auto voort te stuwen en de versnellingen doeltreffend te schakelen. Hij gebruikt kinetische energie om de wielen via de ingaande as en de versnellingen te laten draaien, zodat hij soepel over terrein kan glijden. Bovendien bevindt zich tussen de motor en de halfautomatische versnellingsbak een koppelingsmechanisme dat het mogelijk maakt de versnellingsbak in of uit te schakelen. De timing van de halfautomatische versnellingsbak om in of uit te schakelen hangt af van de situatie. Hij schakelt in wanneer de motor hem dat opdraagt en schakelt uit wanneer hij kan draaien zonder dat de motor zich ermee hoeft te bemoeien, wat aantoont hoe veelzijdig en doeltreffend de halfautomatische transmissie kan zijn.
Halfautomatische auto: geen koppeling
In een halfautomatische auto zit geen koppelingspedaal. In plaats daarvan is er een computer die gebruik maakt van processoren en sensoren om de koppeling automatisch ‘in te trappen’, wanneer de bestuurder een signaal geeft door te schakelen met de versnellingspook. Rijden met een semi-automatische auto voelt hetzelfde aan als rijden met een handgeschakelde versnellingsbak, behalve dat de bestuurder het koppelingspedaal niet hoeft in te drukken om te schakelen. In plaats daarvan hoeft u alleen maar met de versnellingspook te schakelen, de auto doet de rest.
Wat is het verschil tussen een semi automaat en een gewone automaat?
De lay-out van uw versnellingspook is heel anders dan bij een handgeschakelde versnellingsbak. Er is geen vork-achtige opstelling van de nummers. In plaats daarvan zit er een hendel met + en – symbolen voor in de plaats. Dit lijkt meer op een automatische versnellingsbak die vier eenvoudige standen heeft – Parkeren, Rijden, Achteruit en Neutraal. Soms is er de optie om de 1e en 2e versnelling handmatig te selecteren. Dit is voor situaties waarin u op moeilijk terrein moet rijden, zoals sneeuw, en de beste versnelling voor de situatie wilt. Bij een halfautomatische versnellingsbak ziet u waarschijnlijk de letters P, R, N, D & M of A, N, R & M.
- P = Parkeren – Hoewel de semi automaat nog steeds een handrem heeft, kunt u daar niet alleen op vertrouwen. Bij het uitstappen is het dan ook een goed idee om ‘Park’ te selecteren. Dit vergrendelt de transmissie en voorkomt dat uw auto op een andere plaats terechtkomt dan waar deze geparkeerd stond.
- R = Reverse (Achteruit)
- N = Neutraal – Niet zo’n goede optie om te kiezen tijdens het rijden. Het is vergelijkbaar met het uit de versnelling halen en laten uitrollen van een handgeschakelde auto. Rij-instructeurs fronsen hier niet voor niets hun wenkbrauwen over, dus kies alleen neutraal tijdens een korte stop. Het is belangrijk om de handrem ook aan te houden, want een halfautomatische auto zal vooruit kruipen als de druk op de rem wordt weggenomen, zelfs in neutraal.
- M = Manueel (handgeschakeld) – Dit is het grootste verschil tussen een half- en volautomatische versnellingsbak. Handgeschakeld geeft meer controle en neemt het grootste deel van de automatische input weg, behalve de koppeling. Er zijn tal van mogelijkheden waarbij handmatige bediening beter kan zijn. Soms is het gewoon omdat we het gevoel van zelf schakelen missen.
- D = Drive – Wordt gebruikt om de auto vooruit te laten gaan. Wanneer je ergens heen wilt, zorg er dan voor dat je in drive staat. Anders kan de computer niet zelf schakelen.
- A = Automatic – Precies hetzelfde als drive (D).
Voordelen van een semi automaat
Semi automatische systemen zorgen voor een soepele rit, omdat niet een mens de koppeling bedient, maar een computer de controle heeft. Een computer kan veel sneller reageren dan de reactietijd van een bestuurder, zodat er geen vertraging optreedt tussen het indrukken van de koppeling en het schakelen. Dit helpt schokken te verminderen die kunnen optreden tijdens het schakelen bij het rijden met een handgeschakelde versnellingsbak. Daarnaast heeft de bestuurder meer controle, door zelf de versnelling te kiezen. Dit is bijvoorbeeld handig bij sneeuw of in de bergen. Een ander groot voordeel van dit type systeem is dat een halfautomatische transmissie en versnellingsbak een betere brandstofefficiëntie mogelijk maakt, zoals u misschien als voordeel vindt bij een handgeschakelde versnellingsbak en handgeschakelde auto. Minder benzineverbruik, en goedkoper rijden dus.
Nadelen van een semi automaat
Semi automatische transmissies worden als complexer beschouwd dan traditionele automatische en handgeschakelde transmissies. Professionals in de auto-industrie weten dan ook dat half-automatische transmissies gevoelig zijn voor storingen en defecten. De reparaties kunnen prijzig zijn, dus het vervangen van het gehele onderdeel is soms de beste keuze bij het werken aan voertuigen met een halfautomatische transmissie.
Ondanks deze nadelen vinden velen dat een semi automaat zeker de moeite waard is.