Uw SEAT versnellingsbak snel gerepareerd! 

SEAT VERSNELLINGSBAK REVISIE

Inmiddels onderdeel van de Volkswagen Group is dit Spaanse merk de afgelopen jaren alleen maar sterker geworden. Degelijk en sterk.

Bereikbaar via Whatsapp!

De Ibiza is in Nederland favoriet, gevolgd door de Leon. In 2021 werden ruim 7000 Seat auto’s verkocht in Nederland, in 2022 lag dat aantal iets boven de 5000 (chipproblemen, anyone?). Hoe degelijk ook, elke auto is aan slijtage onderhevig. Ook de Seat. En ook de versnellingsbak. Een Seat versnellingsbak revisie is meestal de oplossing.

Wat is een revisie en waarom heeft je Seat die nodig?

Een versnellingsbak revisie is een uitgebreid proces waarbij de versnellingsbak van de auto, in dit geval een Seat, volledig wordt nagekeken, gerepareerd en indien nodig vervangen. Het doel van een revisie is om de versnellingsbak in goede staat te herstellen, zodat deze weer soepel en betrouwbaar functioneert.

Tijdens de revisie halen we de versnellingsbak uit elkaar en worden alle onderdelen zorgvuldig geïnspecteerd op slijtage, schade en eventuele defecten. Versleten tandwielen, lagers, afdichtingen en andere belangrijke onderdelen worden tegen het licht gehouden. Als het nodig is, vervangen we ze. Ook verversen we de olie en kijken we het differentieel na.

Een revisie van de versnellingsbak is nodig als de transmissie problemen vertoont. Deze problemen kunnen na verloop van tijd optreden als gevolg van normale slijtage. Ook rijden onder zware omstandigheden kan de versnellingsbak beschadigen.

Een versnellingsbak revisie heeft veel voordelen. Allereerst herstelt het de prestaties van de versnellingsbak, waardoor de auto soepeler schakelt en beter accelereert. Ook vergroot het de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de versnellingsbak. Een revisie is bovendien veel voordeliger dan een nieuwe versnellingsbak. Daarom is het een goed idee om direct met de auto naar ons toe te komen wanneer de versnellingsbak problemen geeft.

Seat met DSG versnellingsbak

Seat auto’s hebben verschillende soorten versnellingsbakken, afhankelijk van het model en de uitvoering. Een veelvoorkomende versnellingsbak in Seats is de DSG versnellingsbak (Direct Shift Gearbox). Dit is een geavanceerde transmissie, die gebruik maakt van een dubbele koppeling om snel en soepel te schakelen.

De eerste SEAT die werd uitgerust met een DSG was de Leon in 2006. Dit type versnellingsbak, ook wel bekend als DQ250, had een ‘natte koppeling’. Dit betekent dat de koppelingsplaten in olie liggen, wat zorgt voor betere koeling. Hierdoor kan deze variant meer koppel (kracht) aan, uitgedrukt in ’Nm’ (Newton-meter). Hoe meer koppel de versnellingsbak kan verdragen, hoe beter hij bestand is tegen zware belastingen, zoals bij het trekken van een aanhangwagen of bij krachtige acceleraties.

In dit geval kan de DQ250 tot 350 Nm koppel verdragen voor bepaalde modellen. Later introduceerde Seat de DQ200, die maximaal 250 Nm aankan.

Naast de natte koppeling van de DQ250 introduceerde Seat ook de DQ200-versnellingsbak, die een ‘droge koppeling’ heeft. In dit geval liggen de koppelingsplaten niet in olie, wat resulteert in een iets lagere koppelingscapaciteit. Dit betekent dat de DQ200 in originele toestand maximaal 250 Nm koppel kan verdragen.

Daarnaast zijn er handgeschakelde versnellingsbakken beschikbaar in sommige Seat modellen. Fijn voor degenen die graag zelf schakelen en meer controle  hebben.

Bereikbaar via Whatsapp!

Hoe lang duurt de reparatie?

De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen. U krijgt van ons een gratis leenauto gedurende deze periode, zodat u te allen tijde mobiel blijft. Wij hebben een gratis ophaal service in geval u zelf niet in de gelegenheid bent om uw auto te brengen.

Als de revisie aan de versnellingsbak is uitgevoerd zullen wij deze zorgvuldig testen om er zeker van te zijn dat u een perfect schakelende versnellingsbak terugkrijgt. Wij geven altijd twee jaar of 20.000 km garantie op de uitgevoerde werkzaamheden.

seat versnellingsbak revisie

Heeft u een vraag of wilt u een afspraak maken?

Neem contact met ons op!

Waarom Oldenburg bakrevisie?

  • Specialist in het repareren en reviseren van SEAT versnellingsbakken!
  • Gratis ophaalservice (binnen straal van 50 km, daar buiten – maar binnen Nederland – tegen gereduceerd tarief) bij reparatie
  • Gratis leenauto, indien beschikbaar
  • € 75 voor een diagnose. Bij reparatie wordt die in mindering gebracht
  • Reparatie en (deel)revisie van alle typen versnellingsbakken
  • Ook voor overig onderhoud en reparaties aan uw auto
  • 2 jaar of 20.000 km garantie op alle uitgevoerde reparaties

Heeft u vragen?

Heeft u specifieke vragen over reparatie of (deel)revisie van uw versnellingsbak, neem dan telefonisch of per app contact met ons op.

U kunt bij Oldenburg bakrevisie niet alleen terecht voor het repareren of  reviseren van uw versnellingsbak, maar ook voor verschillende onderdelen van Seat transmissies. En -niet te vergeten- ook voor regulier onderhoud en reparaties aan uw Seat.

Wij staan altijd klaar om u direct van dienst te kunnen zijn! Voor meer informatie of vragen neem gerust contact met ons op.

Veelgestelde vragen

We krijgen regelmatig vragen over versnellingsbakken en de reparatie ervan. We hebben de meest voorkomende vragen hieronder voor u op een rij gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Mail, bel of app ons gerust. Of kom langs!

wat kost een versnellingsbak revisie?

Een versnellingsbak reparatie of revisie is goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe. Een versnellingsbak revisie kost vanaf € 650,- voor een los aangeleverde versnellingsbak.

Uiteraard verschillen de kosten van een handgeschakelde of automatische versnellingsbak reparatie per merk en leeftijd van de versnellingsbak. Als we meer informatie over uw auto hebben, kunnen we u van een goed antwoord en een prijsopgave voorzien.

Stuur ons een bericht via WhatsApp of bel ons even. Dan weet u meteen waar u aan toe bent.

Wat zijn de symptomen van een kapotte versnellingsbak?

Er zijn diverse symptomen van een kapotte versnellingsbak. Dit zijn de 4 meest voorkomende signalen dat uw versnellingsbak toe is aan een revisie:

  • Trage reactie tussen versnellingen
  • Zoemend of zeurend geluid
  • Lekkage van de schakelbak
  • Trillende versnellingsbak of knarsend geluid

Meer weten over deze symptomen? Lees dan het artikel op ons blog waarin we uitgebreid ingaan op alle signalen en symptomen van een kapotte versnellingsbak (en wat je moet doen!).

Verschil DSG revisie met ‘normale’ versnellingsbak revisie

Een ‘normale’ revisie van een conventionele versnellingsbak betekent dat we de bak grondig controleren, repareren en indien nodig vervangen we alle mechanische componenten. Dit zijn bijvoorbeeld tandwielen, lagers, assen, synchromesh ringen en andere onderdelen die betrokken zijn bij het schakelen. Versleten delen worden gerepareerd of vervangen. Het doel is om de levensduur van de versnellingsbak te verlengen, prestaties te verbeteren en mogelijke problemen te voorkomen.

Een DSG versnellingsbak is een technisch geavanceerd type automatische transmissie. Een DSG revisie is dan ook complexer en specifieker dan een ‘normale’ revisie vanwege de aanwezigheid van unieke componenten, zoals de dubbele koppelingen en de mechatronische eenheid.

Tijdens een DSG revisie worden niet alleen de mechanische onderdelen, zoals tandwielen en lagers, gecontroleerd en gerepareerd, maar ook de elektrische en elektronische componenten van de versnellingsbak. Dat is ook de mechatronica, die verantwoordelijk is voor het aansturen van de koppelingen en het schakelgedrag van de versnellingsbak. Ook worden software-updates uitgevoerd om eventuele foutcodes en storingen te verhelpen.

Een DSG revisie vereist daarom gespecialiseerde kennis, ervaring en diagnoseapparatuur. Wij hebben die kennis en apparatuur in huis.

Veelvoorkomende problemen met de Seat versnellingsbak

Hoewel Seat versnellingsbakken over het algemeen betrouwbaar zijn, kunnen er na verloop van tijd en bij intensief gebruik enkele problemen optreden. Hier zijn enkele veelvoorkomende symptomen die kunnen wijzen op versnellingsbakproblemen:

  • Schokkerig schakelen. Dit is één van de meest voorkomende problemen. Tijdens het rijden of schakelen schokt de auto. Bij Seat auto’s zie je dit vaak bij het opschakelen van de 5e naar de 6e versnelling.

  • Vreemde geluiden. Denk aan ratelende geluiden, zoemen of trillingen tijdens het rijden kunnen wijzen op problemen met de versnellingsbak.

  • Slippen van de koppeling.  Als de koppeling slipt, maakt de motor toeren maar trekt de auto niet goed op.

  • Helemaal niet schakelen. Dit kan worden veroorzaakt door versleten schakelvorken, versnellingsbaklagers of andere schakelmechanismen.

  • Versnellingsbakolie lekkages. Als je opmerkt dat er olie lekt onder de auto, kan dit wijzen op een lekkage in de versnellingsbak. Lekkende afdichtingen of beschadigde pakkingen kunnen hiervan de oorzaak zijn.

  • Haperende achteruitversnelling. Dit kan te maken hebben met versleten tandwielen of problemen met de schakelvorken in de versnellingsbak.

Wanneer is een Seat versnellingsbak revisie nodig?

Als je een van de bovenstaande symptomen opmerkt, is het raadzaam om de versnellingsbak zo snel mogelijk te laten controleren. Een versnellingsbak revisie kan nodig zijn om verschillende redenen:

  • Slijtage
    Na verloop van tijd en intensief gebruik kunnen de interne onderdelen van de versnellingsbak slijten, wat de prestaties beïnvloedt.

  • Vloeistofvervuiling
    De versnellingsbak maakt gebruik van speciale transmissievloeistof voor smering en koeling. Vervuilde vloeistof kan problemen veroorzaken. Regelmatig verversen is sowieso een goed idee.

  • Elektronische problemen
    Moderne versnellingsbakken hebben elektronische controlesystemen. Storingen hierin kunnen schakelproblemen veroorzaken.

Voordelen van een versnellingsbak revisie

Als er problemen zijn met de versnellingsbak, zijn er in principe twee opties: revisie of een nieuwe transmissie.

Revisie is veel voordeliger, zeker wanneer het op tijd wordt gedaan. Vaak is zelfs een deelrevisie nodig, waarbij alleen de delen die problemen opleveren onder handen worden genomen.

Een revisie zorgt bovendien voor betere prestaties van de auto, doordat versleten of beschadigde onderdelen worden vervangen. Je schakelt weer soepel.

Een ander voordeel van een revisie is de verlengde levensduur van de versnellingsbak. Door het grondig nakijken en repareren van alle componenten, wordt de duurzaamheid vergroot, waardoor de versnellingsbak langer meegaat en toekomstige problemen worden voorkomen.

Een gereviseerde versnellingsbak verhoogt de betrouwbaarheid van de Seat natuurlijk ook. Met nieuwe en goed functionerende onderdelen is de versnellingsbak minder vatbaar voor storingen, wat de kans op onverwachte problemen op de weg kleiner maakt.

Onze Seat versnellingsbak revisieservice

Wij zijn gespecialiseerd in versnellingsbak revisies, ook voor Seat auto’s. Ons ervaren team van monteurs inspecteert zorgvuldig de versnellingsbak en vervangt versleten of beschadigde onderdelen indien nodig.

Dankzij de gratis ophaalservice komen we de auto, binnen een straal van 50 kilometer van Loenersloot, ook nog gratis halen.

Een diagnose van het probleem met de versnellingsbak kost slechts 75 euro. Die brengen we in mindering op de reparatiekosten. In feite kost het dus niets!

Dus, als je problemen ondervindt met de versnellingsbak van je Seat, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor

 

Maar luister niet naar ons! Luister naar onze klanten:

Neem contact met ons op

Vragen over uw versnellingsbak?

Versnellingsbak revisie

Stel uw vraag over revisie, reparatie en/of vervanging van uw versnellingsbak hier.

Repareren of verkopen?

Twijfelt u of uw versnellingsbak nog wel gemaakt kan worden? Neem contact met ons op voor de zekerheid!

Kosten van revisies

Wilt u weten wat een versnellingsbak revisie kost? Dat kan eenvoudig door ons te mailen, appen of bellen!

Overige vragen

Wij zijn bereikbaar via WhatsApp, mail en telefoon voor al uw vragen.