“Bij automatische versnellingsbakken hoef je de olie niet te vervangen?” Dit gerucht gaat al jaren hardnekkig de ronde, maar het is gewoon niet waar. Transmissieolie heeft net als al het andere een natuurlijk verouderingsproces – cruciale additieven gaan verloren of de olie wordt simpelweg minder effectief bij het smeren en moet worden vervangen om schade aan uw automaat te voorkomen en om uw versnellingen soepel te houden.
Zelf olie vervangen in automaat
Wilt u zelf de olie van uw automaat vervangen? Dat kan. We waarschuwen u wel, de volgende stappen zijn niet voor iedereen weg gelegd. Wees dus zeker van uw zaak wanneer u hieraan begint. Eventuele schade aan uw versnellingsbak is niet te verhalen op dit artikel of Oldenburg Bakrevisie. Ben u niet zeker of u dit zelf wilt doen? Bel ons dan.
We zetten de stappen voor het zelf vervangen van de olie in een automatische transmissie op een rijtje:
STAP 1: VOORBEREIDING
Ter voorbereiding voor het vervangen van de olie moet de motor zijn opgewarmd (de koelvloeistof moet 80 graden Celcius of hoger zijn), de versnellingsbak moet op N staan en het de motor uit. Gebruik vervolgens een vier-koloms hefbrug of een hefplatform om uw auto horizontaal te houden. Dit is de enige manier om een correcte vulling en oliepeilmeting te garanderen.
STAP 2: LAAT DE OUDE TANDWIELOLIE AFVOEREN
Bij sommige (maar niet alle) automatische versnellingsbakken kan de extra oliepomp worden afgetapt. Draai hiervoor eerst de plug van de extra pomp los. Verwijder vervolgens de aftapplug en tap de gebruikte transmissieolie af. Na het openen van de aftapplug moet de afdichting van de overlooppijp worden verbroken om ervoor te zorgen dat alle olie wordt afgevoerd.
Verwijder vervolgens de extra oliepomp van de automatische transmissie en laat de resterende transmissieolie weglopen. Nadat de olie volledig is afgetapt, draait u de motor in de draairichting om bij de aftapplug van de koppelomvormer te komen. Draai nu de aftapplug van de omvormer los en tap de resterende transmissieolie af. Zodra dit is gebeurd, draait u de M8-aftapschroef weer vast en draait u deze vast tot 10 Nm. Let op: vang de oude olie op en breng die naar een daarvoor bestemd afvalpunt.
STAP 3: VERVANG HET HYDRAULISCHE FILTER
De volgende stap is het verwijderen van de oliecarter (ookwel: oliepan of pancarter). Wees voorzichtig – er zal nog wat olie in zitten.
Verwijder vervolgens het oude hydraulische filter en maak de oliecarter schoon. Bevestig vervolgens de afdichting en de magneten en installeer de nieuwe overlooppijp.
Nu is het tijd om een nieuw hydraulisch filter te en vervolgens het oliecarter weer te bevestigen. Stel uw momentsleutel in op 4 Nm en draai de oliepan schroeven kruiselings vast met een draaihoek van 180 graden. Houd er rekening mee dat de schroeven van de oliecarter slechts één keer kunnen worden gebruikt. Schroeven die al zijn vastgeschroefd, kunnen niet opnieuw worden gebruikt omdat ze zullen afbreken.
De volgende stap is om de houder van de afschermplaat weer te bevestigen. Voordat de (indien van toepassing) extra oliepomp wordt teruggeplaatst, moeten de afdichtingsaansluitingen aan de zuig- en perszijde worden gecontroleerd op beschadiging en indien nodig worden vervangen. Monteer vervolgens de extra oliepomp en draai deze vast met 8 Nm.
STAP 4: VERSNELLINGSBAKOLIE BIJVULLEN
De laatste stap is het verversen van de transmissieolie. Vul de vulinrichting met 8 liter nieuwe automatische transmissievloeistof en schroef de adapter voor het bijvullen van de versnellingsbak erop.
Sluit vervolgens de pompslang aan, open de klep en vul met zes liter. Start vervolgens de motor, schakel versnelling P in en sluit het diagnoseapparaat aan om de temperatuur van de transmissieolie te bepalen. Zodra de olie een temperatuur van 45 graden Celsius heeft bereikt, dient de resterende olie te worden bijgevuld terwijl de motor draait.
Wanneer een constante oliestroom terugstroomt bij de gespecificeerde olietemperatuur van 45 ° C, is het juiste niveau bereikt. Verwijder vervolgens de adapter.
Schakel nu de versnellingen P-R-N-D gedurende zes seconden telkens met stationair draaiende motor en bedien tegelijkertijd de rem. Breng vervolgens de versnellingspook terug naar P.
Sluit ten slotte de vulopening af met een nieuwe aftapplug en draai deze vast met een koppel van 22 Nm – dan bent u klaar. Heeft u uw auto’s olie vaker dan 2x per jaar ververst? Dan is uw versnellingsbak waarschijnlijk lek. Moet u vaak de olie verversen omdat het snel vervuilt raakt? Dan is het aan te raden om uw versnellingsbak te laten spoelen. Voor beide situaties kunt u bij Oldenburg Bakrevisie terecht.
Toch niet zelf de olie vervangen van uw automaat?
Kom dan langs of neem contact met ons op. Wij zijn versnellingsbak specialisten en doen het graag voor u. Snel, efficient en tegen een eerlijke prijs.