Cross-overs zijn in Nederland populair. Logisch ook: ze bieden flink wat ruimte, maar hebben niet de parkeerproblemen van een SUV. Ook is het brandstofgebruik veel beter. Eén van de eerste cross-overs was de Nissan Qashqai. Nog steeds is deze auto populair. Maar net als elke auto is ook deze niet onfeilbaar. Herken de meest voorkomende Nissan Qashqai problemen.
De Nissan Qashqai
De Nissan Qashqai werd geïntroduceerd in 2007 en valt dus in de categorie van de ‘cross-overs’. Dit type auto combineert kenmerken van een SUV en een hatchback. De Qashqai heeft een compact ontwerp maar biedt toch flink wat ruimte.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de Qashqai beschikbaar, met diverse motoropties en transmissies. Sommige modellen zijn uitgerust met een Mild-Hybrid of e-POWER aandrijflijn. De tweede generatie Qashqai, geproduceerd van 2014 tot 2021, blijft populair onder automobilisten.
In Nederland is de Qashqai veel verkocht. Tussen 2007 en 2024 zijn er in totaal 83.292 exemplaren van de Nissan Qashqai verkocht. Het gemiddelde aantal verkochte auto’s per jaar in deze periode komt daarmee op 4.645 per jaar.
Die populariteit is niet voor niets. Over het algemeen is de Qashqai een betrouwbare auto. De meeste problemen zijn gemeld bij de 1.2 motor, die veel verkocht is. Maar sommige problemen komen ook bij andere varianten voor.
- Meer interesse in een kleinere Nissan? Lees dan: De 8 meest voorkomende Nissan Pulsar problemen
- Of juist een grotere? Lees: Veel voorkomende Nissan NV200 problemen
Veel voorkomende Nissan Qashqai problemen
Hoewel over het algemeen betrouwbaar, zijn er enkele Nissan Qashqai problemen die vaker voorkomen.
Problemen met de distributieketting
De distributieketting is een belangrijk onderdeel van de motor dat de krukas en nokkenas synchroniseert. De krukas zet een op en neer gaande beweging om in rotaties en de nokkenas bedient de kleppen van de motor. Als de distributieketting uitrekt of breekt veroorzaakt dat ernstige motorschade. Luister naar een ratelend geluid onder de motorkap. Dat kan een teken kan zijn van een probleem met de distributieketting.
Problemen met de ophanging
De ophanging van de Nissan Qashqai kan soms problemen geven. De ophanging van een auto is het systeem dat ervoor zorgt dat de wielen contact houden met de weg. Het absorbeert schokken en trillingen. Het zorgt daarmee voor meer comfort en stabiliteit tijdens het rijden. De ophanging bestaat uit een combinatie van onderdelen zoals veren, assen en schokdempers, die samenwerken om de wegligging en de rijkwaliteit te verbeteren. Symptomen van problemen met de ophanging variëren van een hobbelige of oncomfortabele rit, problemen met de stuurcontrole, of ongelijke bandenslijtage.
Versnellingsbakproblemen
Ook de versnellingsbak van de Nissan Qashqai geeft soms problemen. Dat geldt zowel voor een handmatige versnellingsbak, een automaat of voor de CVT-automaten. De versnellingsbak van de Qashqai slijt vooral snel als er veel met een aanhanger wordt gereden.
Je herkent een versleten versnellingsbak aan moeilijkheden bij het schakelen of een ongewoon geluid tijdens het rijden. De versnellingsbak brengt de kracht van de motor naar de wielen, dus eventuele problemen hiermee moeten serieus worden genomen.
Accuproblemen
Er zijn problemen gemeld met de accu van de Nissan Qashqai. Deze kan sneller leeg raken dan verwacht. Dit kan bijvoorbeeld komen door ouderdom, veel korte ritten, overmatig gebruik van elektrische apparaten in de auto of andere technische problemen. Symptomen zijn startproblemen, elektrische problemen of een waarschuwingslampje op het dashboard. Overigens gebruikt Nissan sinds 2016 een betere accu, dus deze problemen komen vooral voor bij auto’s die voor dat jaar gebouwd zijn.
Problemen met de remmen
Remproblemen zijn een bekend probleem bij de Qashqai. Deze variëren van piepende remmen tot een verminderde remwerking. Piepende remmen kunnen wijzen op versleten remblokken of een gebrek aan smering. Een verminderde remwerking kan komen door problemen met de remvloeistof of de remleidingen. Negeer deze problemen niet, voor uw eigen veiligheid.
Stuurbekrachtiging
Problemen met de stuurbekrachtiging maken het rijden niet prettiger, vooral bij lage snelheden. De stuurbekrachtiging is er immers om het stuur gemakkelijker te draaien. Als dit systeem niet goed werkt, voelt het sturen zwaar aan. Een te laag niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof, een defecte hydraulische pomp, een versleten V-snaar of een storing in het elektrische systeem zijn mogelijke oorzaken.
De dynamo
De dynamo zet de mechanische energie van de motor om in elektriciteit, die vervolgens wordt gebruikt om de accu op te laden en de elektrische systemen van de auto van stroom te voorzien. Bij de Nissan Qashqai kunnen er problemen optreden met de dynamo, met name met de stekker die in de spanningsregelaar gaat. De elektriciteitsdraden daarvan rafelen weleens. Dat geeft een onderbreking in de stroomtoevoer van de dynamo naar de accu en de elektrische systemen van de auto.
Een slechte dynamo is makkelijk te herkennen aan het rode batterijwaarschuwingslampje dat op het dashboard gaat branden. Andere symptomen zijn elektrische problemen, gedimde lichten, langzaam starten, een lege accu en een stotterende motor.
Neem deze problemen serieus, om pech onderweg te voorkomen.
Turboproblemen
Een turbo, of turbolader, ondersteunt de motor. Het perst meer lucht in de verbrandingskamer van de motor. Deze extra lucht helpt bij de verbranding van brandstof, wat zorgt voor meer vermogen.
Sommige Nissan Qashqai problemen ontstaan met de turbo. Een mogelijke reden is een tekort aan olie. Dit gebeurt wanneer de olieleidingen van de turbo, die zorgen voor de toevoer en afvoer van olie, gedeeltelijk verstopt raken met koolstof. Als u vaak de motor tuitgeschakelt terwijl de turbo nog heet is, komt dit voor.
U voorkomt dit probleem door de Qashqai een paar minuten stationair te laten draaien na een lange reis, vooral op de snelweg of na het trekken van een aanhanger. Dit geeft de turbo de tijd om af te koelen, terwijl er nog steeds olie doorheen stroomt. Zo ontstaat er niet zo snel koolstofophoping.
Nissan Qashqai problemen met een CVT-automaat
Een CVT, of Continu Variabele Transmissie, is een type automatische transmissie die zorgt voor een vlotte afstelling van de overbrengingsverhouding. Dit betekent dat de overbrenging van de kracht van de motor naar de wielen automatisch continu en traploos variabel is. In lekentaal: je voelt haast niet dat de auto schakelt. En de motor draait ook nog eens zo efficiënt mogelijk.
Ook de Nissan Qashqai kan worden uitgerust met een CVT-automaat. Daar zitten veel voordelen aan, maar ook een CVT-bak kan wat problemen geven.
Een veelvoorkomend probleem is dat de CVT soms weinig vermogen levert bij het wegrijden. Dit kan betekenen dat de auto meer toeren maakt dan normaal, maar niet de verwachte kracht geeft. Dit merkt u vooral bij het optrekken vanuit stilstand, zoals bij een stoplicht.
Ook kan wat bot schakelgedrag soms verschijnen. Het schakelen, wat bij een CVT normaal soepel gaat, is ineens goed merkbaar. Kapotte lagers of oliedrukverlies zijn mogelijke oorzaken.
Een ander probleem dat kan optreden is dat de CVT soms slipt bij hoge snelheden. Dit voelt dan aan alsof de auto niet goed reageert op het gaspedaal, of dat de auto moeite heeft om snelheid te behouden of te verhogen.
Daarnaast geeft de CVT soms vreemde geluiden. Een zagend geluid uit de versnellingsbak is gemeld. Een mogelijke oorzaak zijn interne problemen in de CVT, zoals slijtage.
Nissan Qashqai problemen oplossen en voorkomen
De oplossing van deze Nissan Qashqai problemen hangt natuurlijk af van het specifieke probleem. In veel gevallen helpen regelmatige onderhoudsbeurten. Zo herken je problemen op tijd en kunnen we ze vaak voorkomen. Of in elk geval snel verhelpen.
Voor problemen met de versnellingsbak, waaronder de CVT, is een revisie vaak een goede oplossing. Tijdens een versnellingsbakrevisie halen we de hele versnellingsbak uit elkaar. We kijken alle onderdelen na op schade en slijtage. Als er een onderdeel is dat niet meer goed werkt of versleten is, dan vervangen we dat. Hiermee verlengen we de levensduur van de versnellingsbak en voorkomt u hoge vervangingskosten.
Voor problemen met de accu, zoals een snelle ontlading, is een nieuwe accu vaak de beste oplossing. Remproblemen kunnen we vaak oplossen door de remblokken of remschijven te vervangen. Problemen met de stuurbekrachtiging hebben vaak te maken met het hydraulische systeem. Controle hiervan en, indien nodig, de vloeistof bijvullen of vervangen lost het probleem meestal op.
Voor problemen met de turbo is het soms nodig om de turbo te vervangen of te reviseren. Regelmatig de olie verversen en zorgen voor een goede koeling van de turbo is ook belangrijk.