De Nissan Pulsar wordt niet meer gemaakt, maar rijdt in Nederland nog zeker wel rond. Ook worden ze als occasion nog vaak aangeboden. Nissan is een betrouwbaar merk, maar kent ook zwakke plekken. Zo ook de Pulsar. Bekijk de 8 meest voorkomende Nissan Pulsar problemen, plus 3 veel voorkomende problemen CVT-automaten.
De Nissan Pulsar
De Nissan Pulsar is een compacte middenklasse auto, van het Japanse automerk Nissan. Het model werd geproduceerd tussen 2014 en 2018. Het is de opvolger van de Nissan Almera, die in 2007 uit productie ging. De Pulsar was de terugkeer van Nissan naar het Europese C-segment. Dit is een categorie van auto’s die bekend staat als de compacte middenklasse.
Het ontwerp van de Pulsar is sportief en stijlvol, met een slank en scherp profiel. Een van de belangrijkste kenmerken van de Pulsar is de ruime binnenruimte. Dit is het grootste pluspunt van de auto.
Er zijn verschillende modellen van de Pulsar op de markt gebracht, waaronder de Visia, Accenta, Connect Edition, Business Edition, de N-versies (vanaf 2015) en de luxere Tekna. In 2015 werd ook een 190 pk sterke GT-editie uitgebracht.
Tussen 2014 en 2019 zijn er in totaal 3.250 exemplaren van de Nissan Pulsar verkocht. Het gemiddelde aantal verkochte auto’s per jaar in deze periode is 542 per jaar.
Veel voorkomende Nissan Pulsar problemen
Er rijden momenteel ruim 3700 Nissan Pulsar’s rond in Nederland. De auto heeft niet vaak pech, maar toch zijn er wat problemen die af en toe voorkomen. Herken ze, vooral als u van plan bent een tweedehands Pulsar aan te schaffen. Dit zijn de acht meest voorkomende Nissan Pulsar problemen.
Elektronica als start/stop, ESP en cruisecontrol werken niet
De Nissan Pulsar is uitgerust met een start/stopsysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en cruisecontrol. Deze systemen maken het rijden comfortabeler en veiliger. Het start/stop-systeem schakelt de motor uit wanneer de auto stilstaat om brandstof te besparen. Het ESP helpt de bestuurder de controle over de auto te behouden in moeilijke rijomstandigheden. De cruisecontrol zorgt voor een constante snelheid zonder dat de bestuurder het gaspedaal hoeft in te drukken. Als deze systemen niet werken zoals verwacht, is dat meestal een elektrisch probleem. Soms moet de software geüpdatet worden.
Auto start niet (goed)
Ook de automatische startfunctie werkt niet altijd. Dat kan aan de batterijen liggen, maar een storing komt ook voor. Dit is ook een softwareprobleem. Laat de auto uitlezen in de garage. Om toch weg te kunnen rijden werkt het vaak om de deuren even te vergrendelen en weer ontgrendelen. Geen langetermijn oplossing, maar kun je in elk geval naar de garage rijden.
TPMS storing
Het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) van de Nissan Pulsar houdt de bandenspanning in de gaten. Als het systeem een storing detecteert, waarschuwt het de bestuurder via een indicator op het dashboard. Eén van de Nissan Pulsar problemen die we vaker zien, is dat het systeem een foutmelding geeft, zelfs als de bandenspanning correct is.
Motor hapert bij 3000 toeren
Dit probleem kan worden veroorzaakt door een defecte injector. De injectoren zijn verantwoordelijk voor het inspuiten van de juiste hoeveelheid brandstof in de motor. Als een injector defect is, kan dit leiden tot een ongelijkmatige motorloop en vermogensverlies. Het wordt aanbevolen om de injectoren te laten controleren door een professional.
Probleem met nokkenasverstelling
De nokkenas is een belangrijk onderdeel van de motor dat de opening en sluiting van de kleppen regelt. De nokkenasverstelling, ook wel bekend als variabele kleptiming, stelt de motor in staat om de timing van de kleppen aan te passen aan de rijomstandigheden. Dit verbetert de prestaties en efficiëntie van de motor.
Bij de Nissan Pulsar komt het voor dat de nokkenasverstelling niet meer goed functioneert. Dit kan resulteren in een motor die in lage en middentoeren niet soepel loopt. Het voelt dan alsof de motor hapert of niet het volledige vermogen levert.
Om dit op te lossen moet de nokkenasverstelling meestal opnieuw wordt afgesteld. Dit is een taak voor een gekwalificeerde monteur, omdat het veel kennis van de werking van de motor vereist. Dit probleem leidt mogelijk tot verdere schade aan de motor, dus blijf er niet mee rijden.
Problemen met de 1.2 DIG-T Motor
De Nissan Pulsar komt in sommige varianten met een 1.2 DIG-T motor, die ook in bepaalde Renault-modellen te vinden is. Er zijn meldingen geweest van eigenaren van modellen geproduceerd tussen 2014 en 2018 over twee specifieke problemen.
Het eerste probleem is met de distributieketting. De distributieketting is een essentieel onderdeel van de motor dat de timing van de kleppen regelt. In sommige gevallen kan deze ketting uitrekken, wat kan leiden tot een onregelmatige motorloop en slechtere prestaties. De oplossing is meestal een vervanging van de distributieketting (meestal eerder dan normaal gesproken nodig is).
Het tweede probleem is een hoog olieverbruik. Dat kan duiden op een intern probleem met de motor, zoals versleten zuigerveren of een lekkende koppakking. Verminderde motorprestaties en mogelijke motorschade op de lange termijn zijn potentiële gevolgen. Dit probleem komt bij de Qashqai van dezelfde generatie ook voor.
Oververhitting
Als de temperatuurmeter van de Nissan Pulsar oploopt, kan het zijn dat de motor oververhit. Stop dan meteen met rijden. Mogelijke oorzaken zijn een probleem met het koelsysteem, zoals een defecte thermostaat, een lekkende radiateur of een defecte waterpomp. Laat de auto zo snel mogelijk controleren door een professional om schade aan de motor te voorkomen.
Lekkage bij het lager van motorruimte naar koppeling
Dit probleem kan worden veroorzaakt door een defecte lager. De lager zorgt voor een soepele werking van de koppeling en de versnellingsbak. Als er een lekkage optreedt, is een onregelmatige werking van de koppeling en de versnellingsbak een mogelijk gevolg.
De Nissan Pulsar met CVT-versnellingsbak
Een CVT-versnellingsbak, wat staat voor Continu Variabele Transmissie, is een type automatische transmissie die zorgt voor een vlotte regeling van de overbrengingsverhouding. In tegenstelling tot traditionele versnellingsbakken, heeft een CVT geen vaste posities. Het coördineert automatisch het toerental van de krukas met de motorbelasting. Als bestuurder ‘voel’ je de versnellingen eigenlijk niet.
De Nissan Pulsar is regelmatig voorzien van een CVT-versnellingsbak. De CVT-transmissie in de Nissan Pulsar is bekend als de Xtronic CVT. Deze versnellingsbak maakt het mogelijk om ononderbroken te versnellen vanuit stilstand zonder schakelpauzes en zonder onderbreking van de kracht. Veel mensen vinden het lekker rijden, omdat het heel vloeiend gaat.
De CVT-versnellingsbak is populair en over het algemeen betrouwbaar. Toch verschijnen er zo nu en dan problemen mee.
Nissan Pulsar problemen met de CVT-transmissie
Dit zijn Nissan Pulsar problemen die regelmatig voorkomen bij een CVT-automaat.
Motorvertraging
Als de auto niet zo snel versnelt als je verwacht bij het indrukken van het gaspedaal, of wanneer de auto aarzelt, hebben we het over motorvertraging. Daar zijn meerdere oorzaken voor, maar een probleem met de CVT-versnellingsbak van de Nissan Pulsar is er één van.
Onverwachte (hevige) schokken
Volgens klachten van eigenaren kunnen auto’s met CVT-versnellingsbakken, waaronder de Nissan Pulsar, plotselinge en onverwachte schokken ervaren. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het versnellen en kan flink hevig zijn. Deze onverwachte bewegingen zijn niet ongevaarlijk, omdat ze de bestuurder soms verrassen en de controle over de auto mogelijk op het spel zet.
Problemen met de transmissie
Er kunnen foutmeldingen van de CVT-transmissie optreden en er kan vermogensverlies optreden. Dit kan komen door problemen zoals het slippen van de transmissie, lekkages en storingen in de slangen.
Nissan Pulsar problemen: voorkom ze zo
Regelmatig onderhoud aan uw Nissan Pulsar voorkomt het merendeel van deze problemen. Slijtage aan onderdelen wordt dan op tijd opgemerkt. De monteur repareert de onderdelen, of vervangt ze.
Bij de CVT-versnellingsbak is onderhoud en controle ook belangrijk. Dit kan door middel van een revisie. Hier halen we de bak uit elkaar en controleren de onderdelen. Kapotte onderdelen vervangen we. Dit geeft de versnellingsbak weer een verse start en zorgt dat deze veel langer meegaat. Hiermee bespaart u flink op kosten, want op termijn scheelt het vaak een nieuwe transmissie.