Wanneer u een Mercedes 7-traps automaat rijdt, maakt u geen gebruik van de koppeling en hoeft u niet te schakelen, want de versnellingsbak is een automaat. De conventionele automatenbak heeft een aantal versnellingen. Deze versnellingen worden ook wel trappen genoemd. Een Mercedes 7-traps automaat heeft zeven versnellingen. Hoe hoger het aantal versnellingen, des te zuiniger de auto. Helaas kent de Mercedes 7-traps automaat, net als elke andere auto, ook enkele problemen. In dit artikel bespreken we de meest voorkomende problemen.
Let op: bij Oldenburg bakrevisie repareren we GEEN Mercedes of BMW.
Voor Volkswagen, Seat, Skoda, DSG, ETRON, GTE, CVT, Nissan en Mitsubishi zijn wij dé versnellingsbakspecialist.
Hoe werkt een Mercedes 7-traps automaat?
De Mercedes 7-traps automaat heeft een schakelpook met verschillende standen. Tijdens het rijden kunt u de schakelpook in dezelfde stand laten staan en hoeft u niet te schakelen. Wanneer u gas geeft, schakelt de auto uit zichzelf naar de volgende versnelling. Dat werkt in principe als volgt:
In de versnellingsbak van een automaat zit een koppelomvormer. Deze koppelomvormer vervangt de platenkoppeling (van een handgeschakelde auto) en wordt aangedreven door een vloeistof. De schakelovergangen worden mogelijk gemaakt door meerdere planeetwielen die verbonden zijn door wrijvingsschijven. Een planeetwiel bestaat uit meerdere tandwielen en wordt gebruikt om grote vermogens over te brengen en grote veranderingen in versnelling op te vangen. De koppelomvormer, planeetwielen en wrijvingsschijven maken het mogelijk om de auto te laten schakelen.
Versnellingsbakken bestaan in 4-, 5-, 6- en 7-traps varianten (en af en toe nog meer). Hoe meer trappen, hoe zuiniger de auto. De trappen zijn vergelijkbaar met versnellingen van een handgeschakelde bak. De Mercedes 7- traps automaat heeft er 9, waarvan 7 voor vooruit rijden.
Mercedes 7-traps automaat: problemen die veel voorkomen
Wanneer uw Mercedes 7-traps automaat (of elke versnellingsbak) goed werkt, levert deze naadloos en moeiteloos vermogen in alle rijomstandigheden. Zoals met alle versnellingsbakken, kunnen er echter problemen opduiken die het rijden moeilijk of onmogelijk maken. Bij het eerste teken van transmissieproblemen, is het belangrijk om een gekwalificeerde transmissie specialist te bezoeken voor inspectie, diagnose en service om te voorkomen dat uw transmissie defect raakt of verder beschadigd raakt. Deze vijf problemen met de Mercedes 7-traps automaat komen regelmatig voor.
Rammelende of schokkende auto bij het schakelen
Een rammelende of schokkende auto tijdens het schakelen kan duiden op een tekort aan transmissievloeistof in de versnellingsbak. Deze olie smeert als het ware de bewegende delen in een versnellingsbak en zorgt ervoor dat er geen ongewenste wrijving plaatsvindt. De versnellingsbakolie hoeft minder vaak vervangen te worden dan de motorolie. Gemiddeld wordt de olie in de versnellingsbak van een Mercedes 7-traps automaat pas na enkele jaren ververst. Er zijn mensen die denken dat versnellingsbakolie niet vervangen hoeft te worden, maar de kwaliteit van de olie gaat na verloop van tijd wel achteruit. Het verversen van de olie wordt vaak ook gedaan om andere problemen te voorkomen.
Is de automatische transmissievloeistof toe aan verversing? Dan kunt u de versnellingsbak laten spoelen of de olie laten verversen. Bij een spoeling wordt 99% van de olie vervangen. Dit betekent dat er geen verontreinigde olie meer in de versnellingsbak zit. Als u de olie laat verversen is de nieuwe olie maar voor 60% schoon. Dit komt doordat er oude olie in de versnellingsbak achterblijft.
Ligt er een plasje rode vloeistof onder de auto? Dan zit er hoogstwaarschijnlijk een lek in de versnellingsbak. Dat moet uiteraard gerepareerd worden. Als de automatische transmissievloeistof helder van kleur is, hoeft het lek alleen gerepareerd te worden. Is de transmissievloeistof donker en heeft het een verbrande geur? Dan moet de versnellingsbak ook gespoeld worden.
Auto schakelt moeilijk en kraakt bij het opschakelen
Als u gekraak hoort tijdens het schakelen, dan is het mogelijk dat de synchromesh ringen versleten zijn. Deze ringen kunt u laten vervangen bij een versnellingsbak revisie. De tandwielen in een versnellingsbak verslijten ook na verloop van tijd. Dit merkt u doordat de auto moeilijker schakelt en kraakt tijdens het opschakelen.
De tandwielen in een versnellingsbak zorgen voor trekkracht naar de wielen. Een versnellingsbak bestaat uit beweegbare en vaste assen die in lagers lopen. Op deze lagers zitten draaiende tandwielen in verschillende groottes. Hoe hoger de versnelling, des te groter het tandwiel. Als u schakelt, vindt er een verandering van tandwiel plaats. Om deze overgang te maken horen de tandwielen synchroon aan elkaar te lopen. Daarom zitten er synchromesh ringen in de versnellingsbak. Deze ringen synchroniseren het toerental van beide assen. Hierdoor draaien de tanden tijdens het schakelen met dezelfde snelheid en kunnen de tandwielen in elkaar grijpen.
Trillingen in de auto of een bonkend geluid tijdens het rijden
Een bonkend geluid kan de oorzaak zijn van een versleten motorsteun. Een motorsteun bevindt zich tussen het chassis en het motorblok en houdt de motor op zijn plaats. De motorsteun vangt, net als de versnellingsbaksteun, trillingen op met rubber. Als de motorsteunen versleten zijn, kan in sommige gevallen de versnellingsbak zelfs uit de versnelling schieten. Het is voor uw eigen veiligheid dus belangrijk dat u de motorsteunen tijdig laat repareren.
Als u een bonkend geluid hoort bij het optrekken of afremmen kan dit ook duiden op een versleten versnellingsbaksteun. Bij een versleten versnellingsbaksteun is het rubber gescheurd of uitgedroogd. Een versnellingsbaksteun zit tussen het chassis en de versnellingsbak en zorgt ervoor dat de versnellingsbak op zijn plaats blijft zitten. De versnellingsbaksteun bestaat uit een rubber dat het trillen van de versnellingsbak dempt. Zo voelt u niet iedere beweging tijdens het starten, optrekken en afremmen. Als de versnellingsbaksteun versleten is, trilt de auto meer dan normaal. U voelt dit bijvoorbeeld in de stoel of in de versnellingspook.
Auto raakt oververhit en verliest snelheid
Als uw auto snelheid verliest kan dit duiden op een defecte koppelomvormer. Een ander symptoom van een defecte koppelomvormer is oververhitting. Dit kan een teken zijn van een verminderde vloeistofdruk. Als de koppelomvormer defect is, kunt u dit onderdeel laten vervangen. U bent in dit geval goedkoper uit dan wanneer u uw hele versnellingsbak laat vervangen.
Een koppeling verbindt bij een handgeschakelde auto de motor met de versnellingsbak. Omdat in een automaat de koppeling ontbreekt, wordt er een koppelomvormer geplaatst. Dit is een donutvormig onderdeel in uw versnellingsbak die het voor een automaat mogelijk maakt om stil te staan met een draaiende motor.
Een koppelomvormer bestaat uit vier onderdelen: het pompwiel, het turbinewiel, de stator en de transmissievloeistof. Het pompwiel is een schoepenrad (denk aan het rad van een stoomboot) dat zich bevindt bij de inkomende as. Bij een laag motortoerental draait alleen het pompwiel en staat de auto op zijn plek. Als het motortoerental toeneemt, wordt de druk in de koppelomvormer zo groot dat ook het turbinewiel wordt aangedreven en de auto zich voortbeweegt. Het turbinewiel is het schoepenrad bij de uitgaande as dat ervoor zorgt dat de auto van zijn plek komt. Tussen deze schoepenraden zit de stator. Dit is een schoepenrad dat één kant opdraait zodat de turbine nog krachtiger wordt aangedreven. In de koppelomvormer zit transmissievloeistof. Dit is een olie die zorgt voor druk in de koppelomvormer. Doordat de schoepen bewegen wordt er vloeistof rondgepompt en naar buiten gedrukt. Hierdoor wordt de druk in de koppelomvormer opgevoerd. Dit leidt uiteindelijk tot de aandrijving van de wielen.
Is de koppelomvormer defect, dan kan het zijn dat er minder aandrijving is; de auto rijdt minder hard of komt zelfs helemaal niet in beweging.
Te laat opschakelen
Deze Mercedes 7-traps versnellingsbak kan problemen krijgen met de klepbehuizing en mechatronische storingen. De auto schakelt dan te laat op, of het schakelen gaat niet soepel. De storing begint meestal sporadisch, maar wordt blijvend als het onopgelost blijft. De storing wordt veroorzaakt doordat de geleiderplaat van de ‘transmission control unit’ (TCU of versnellingsbakregelapparaat, onderdeel van de mechatronica) intern defect raakt. De TCU bepaalt, op basis van bijvoorbeeld toerental en pedaal-input, welke versnelling gekozen moet worden. Bij dit veel voorkomende defect is deze niet meer in staat is de juiste draaisnelheid van de ingaande as te controleren. Hierdoor kan deze de slip van de koppelomvormer niet bepalen, waardoor de koppeling blokkeert. Hierdoor schakelt de auto niet door, de koppeling blokkeert soms zelfs helemaal.
Dit kan worden veroorzaakt door een technische fout, maar bijvoorbeeld ook door verkeerde olie in de transmissie.
Een Mercedes 7-traps automaat vlot verhelpen
Wanneer een diagnose gesteld moet worden van de storing in de 7-traps transmissie, is het een goed idee om eerst de foutcodes van het transmissiesysteem te laten uitlezen. Deze automatische versnellingsbak wordt immers met een computer aangestuurd.
Blijf niet doorrijden bij problemen met de Mercedes 7-traps automaat. De versnellingsbak verslijt dan nog meer en de reparatie kan duurder uitvallen.
Wij doen momenteel geen reparatie of revisie van Mercedes of BMW versnellingsbakken. Zoek een specialist in je omgeving, om verdere problemen te voorkomen.