De Škoda Yeti wordt niet meer gemaakt: hij is vervangen door de Karoq. Dat neemt niet weg dat er naar schatting bijna 10.000 van rondrijden in Nederland.Net als elke andere auto heeft ook de SUV van Tsjechische makelij wat problemen. Lees er alles over.
De Škoda Yeti
De Yeti is de eerste SUV die het Tsjechische Škoda produceerde. Hij kwam van de band van eind 2009 tot eind 2017. Hij is vernoemd naar de mythische sneeuwman.
De Škoda Yeti, een afstammeling van de Octavia, heeft diverse motormogelijkheden om aan uiteenlopende behoeften te voldoen:
- Benzine: Keuze uit drie turbomotoren – de 1.2 TSI (105 pk), 1.4 TSI (122 pk) en 1.8 TSI (160 pk) – belichtten de veelzijdigheid van de Yeti.
- Diesel: Voor dieselrijders bood de Yeti drie 2.0 TDI-motoren met respectievelijk 110, 140 en 170 pk, allen afkomstig van Volkswagen (het moederbedrijf van Škoda).
- Krachtige aandrijflijnen: De twee krachtigste motoren waren gekoppeld aan een 4×4-aandrijflijn, terwijl andere uitvoeringen gebruik maken van voorwielaandrijving.
Van de 1.2 TSI en 2.0 TDI 4×4 verschenen een DSG variant.
In 2013 kreeg de Yeti een make-over. Het ontwerp werd iets minder hoekig en er werd een Yeti Outdoor versie op de markt gebracht.
Hoewel de Yeti de betrouwbaarheid van VW-motoren heeft gekregen, ondervonden sommige eigenaren specifieke uitdagingen. Net als andere automodellen kent ook de Škoda Yeti problemen.
Ben je geïnteresseerd in een compactere Škoda ? Lees dan over de meest voorkomende problemen met de Škoda Citigo.
Škoda Yeti problemen die regelmatig voorkomen
Natuurlijk is niet elke auto hetzelfde, maar toch zijn er Škoda Yeti problemen die bestuurders regelmatig tegenkomen.
DSG-versnellingsbak
Net als veel andere Škoda-modellen maken een aantal Škoda Yeti modellen gebruik van de Volkswagen DSG-versnellingsbak. Veel gebruikers hebben bezorgdheid geuit over problemen met deze specifieke versnellingsbak, waarbij sommigen al rond 80.000 kilometer problemen ervaren. In bepaalde gevallen liet de versnellingsbak het zelfs volledig afweten na dit punt.
Het meest voorkomende probleem met de DSG is dat het dual-clutch systeem vroegtijdig stuk kan gaan. Dak kan op zijn beurt schade aan de tandwielen kan veroorzaken. Dit is een serieus aandachtspunt, aangezien een defecte versnellingsbak de algehele rijprestaties kan beïnvloeden. Ook kan het leiden tot flinke reparatiekosten.
Bij een DSG kan een goede rijstijl de levensduur verlengen. Zet de auto in Park als je parkeert en zorg dat je rustig rijdt. Bij stoplichten gebruik je N (neutral) in plaats van P.
Koop je een tweedehands Yeti met DSG, let dan vooral op dat de overgang tussen de eerste en tweede versnelling soepel gaat. Let ook op rammelen of andere ongebruikelijke geluiden.
Zijn er problemen? Dan is een revisie een goed idee. Vaak hoeft dan niet de hele versnellingsbak vervangen te worden.
Elektrische problemen
Bij oudere Škoda Yeti auto’s komen elektrische problemen regelmatig voor. Indien u te maken heeft met elektrische storingen, zoals niet-werkende sensoren of zwakke koplampen, is het aan te raden eerst de accu te controleren. Als de accu in goede staat is, is het een goed idee om de bedrading, dynamo en zekering te inspecteren. Zijn daar problemen mee, dan moeten de aangetaste onderdelen vervangen worden.
Daarnaast worden problemen gemeld na het vervangen van de accu, waarbij de automatische vergrendeling van de bestuurdersdeur niet meer goed functioneert. Ook treden elektrische storingen op bij het starten. Zo kan het zijn dat de elektrische ramen niet werken. Tijdens het rijden kan de vergrendeling van de passagiersdeur onverwacht activeren en knipperen.
Deze problemen kunnen wijzen op complexe elektrische kwesties die mogelijk verder gaan dan de accu. In sommige gevallen kan het raadzaam zijn om software-updates uit te voeren om eventuele bugs in het elektronische systeem te verhelpen. Het is altijd aan te raden professioneel advies in te winnen en indien nodig gespecialiseerde hulp in te schakelen om elektrische problemen direct goed op te lossen.
Olielekkage
Lekkende motorolie kan komen door een loszittend oliefilter, een niet correct aangedraaide pakking. In specifieke gevallen kan het komen door losse schroeven van de nokkenasversteller. Deze nokkenasversteller is een onderdeel van de motor dat de timing van de kleppen regelt. Als de schroeven hiervan niet goed vastzitten, kan olielekkage optreden.
Een aantal redenen waarom olielekkage toch wel een serieus probleem is:
- Smering van de motor. Motorolie is essentieel voor het smeren van bewegende onderdelen in de motor. Als er sprake is van lekkage, kan de hoeveelheid beschikbare olie afnemen, wat de smering in gevaar brengt.
- Oververhitting. Onvoldoende smering kan leiden tot oververhitting van de motor. Een goed gesmeerde motor kan de wrijving verminderen en de temperatuur op het juiste niveau houden.
- Slijtage en schade. Gebrek aan smering kan leiden tot verhoogde slijtage van de motoronderdelen, wat uiteindelijk kan zorgen voor (ernstige) schade. Dit kan leiden tot dure reparaties of zelfs tot het volledig falen van de motor.
Dit probleem wordt over het algemeen ook opgepakt door de fabrikant. Škoda heeft een terugroepactie uitgevoerd voor getroffen Škoda Yeti-modellen die tussen januari 2014 en januari 2015 zijn geproduceerd. Tijdens een terugroepactie worden de benodigde reparaties kosteloos uitgevoerd om het probleem te verhelpen.
Vierwielaandrijving kapot
Niet iedere Yeti heeft vierwielaandrijving, maar bij de versies die dit hebben, komen zo nu en dan problemen voor. Dat kan problemen opleveren:
- Veiligheidsrisico. Een goed functionerende vierwielaandrijving draagt bij aan de algehele stabiliteit en controle van het voertuig, vooral onder uitdagende omstandigheden (zoals offroad). Een defecte vierwielaandrijving leidt tot minder stabiliteit en een verhoogd risico op ongevallen, vooral bij slechte wegomstandigheden.
- Schade aan andere onderdelen. Een probleem met de vierwielaandrijving kan overmatige slijtage veroorzaken aan gerelateerde onderdelen, zoals differentiëlen en aandrijfassen. Onbehandeld zorgt dat voor verdere schade en extra reparatiekosten.
- Hoger brandstofverbruik. Bij een kapotte vierwielaandrijving kan het voertuig gedwongen worden om op alleen de voor- of achterwielen te rijden. Dat zorgt voor meer brandstofgebruik en dus hogere kosten aan de pomp.
- Invloed op rijervaring. De Škoda Yeti staat bekend om zijn wendbaarheid en stabiliteit. Een kapotte vierwielaandrijving kan van invloed zijn op het rijgedrag, met name in bochten of bij snelheidswisselingen, wat de algemene rijervaring kan verstoren.
Defecte airbag
Een veelvoorkomend probleem bij de Škoda Yeti uit 2015 is defecte zij-airbags. Wanneer de zij-airbag wordt geactiveerd, kan het opblaashuis barsten. Hierdoor kunnen metalen deeltjes vrijkomen, wat het risico op letsel voor de bestuurder of passagier vergroot. Škoda heeft gereageerd op dit probleem door alle getroffen modellen terug te roepen en te repareren om de veiligheid te waarborgen.
Škoda Yeti problemen: de startonderbreker werkt niet
Een startonderbreker is een beveiligingssysteem dat ervoor zorgt dat een voertuig alleen kan worden gestart met de juiste sleutel of sleutelhanger. In het geval van de Škoda Yeti, is de startonderbreker elektronisch, die gebruik maakt van een transponderchip in de sleutelhanger.
Wanneer de sleutel in het contactslot wordt gestoken en de startpoging wordt gedaan, communiceert de transponderchip met de startonderbreker in het voertuig. Als de signalen overeenkomen, wordt de startonderbreker gedeactiveerd en kan de motor worden gestart. Als er een storing optreedt, bijvoorbeeld door een lege batterij in de sleutelhanger, kan de communicatie mislukken. De motor start dan niet.
In het geval van de gemelde problemen met de Škoda Yeti, lijkt het erop dat een lege batterij in de sleutelhanger de oorzaak kan zijn van een problemen met de startonderbreker. Het vervangen van de batterij zou dit normaal gesproken verhelpen.
Verstopt roetfilter
Het roetfilter, ook wel dieseldeeltjesfilter genoemd, is een cruciaal onderdeel van het uitlaatsysteem van een dieselauto, waaronder de Škoda Yeti. Het heeft als functie om de schadelijke roetdeeltjes die ontstaan tijdens de verbranding van dieselbrandstof op te vangen en te verminderen. Hiermee draagt het bij aan een schonere uitstoot en voldoet het aan milieunormen.
Bij de Škoda Yeti kan het roetfilter echter verstopt raken als de bestuurder niet regelmatig en voldoende lange ritten maakt. Het roetfilter heeft namelijk een proces genaamd regeneratie nodig om zichzelf te reinigen door de opgevangen roetdeeltjes te verbranden. Als dit proces niet regelmatig kan plaatsvinden, kan het filter verstopt raken, wat kan leiden tot prestatieproblemen en een verhoogde uitstoot.
Om problemen met het verstopte roetfilter te voorkomen, is het belangrijk om regelmatig langere ritten te maken, zodat het regeneratieproces kan plaatsvinden. Als het roetfilter toch verstopt raakt, is het nodig om het te reinigen om de prestaties van de auto te behouden.
Oplossingen voor Škoda Yeti problemen
Een goed begin om problemen te voorkomen, is regelmatig onderhoud te laten doen. Koop je een tweedehands Yeti, controleer dan goed de boekjes.
Om de genoemde problemen met de Škoda Yeti effectief aan te pakken, zijn er verschillende oplossingen beschikbaar. Voor problemen met de DSG-versnellingsbak is het raadzaam om de versnellingsbak te laten reviseren, of in het ergste geval te vervangen door een nieuwe.
Elektrische storingen kun je laten uitlezen bij de garage en defecte onderdelen moeten vervangen worden. Blijf niet te lang met deze problemen aan de Škoda Yeti doorrijden. Vaak levert dat nog meer schade op, bijvoorbeeld aan onderdelen rondom het probleemgebied.