Een gereviseerde smartphone, e-reader of tablet. Die kennen we. Maar wist u dat een versnellingsbak ook gereviseerd kan worden? In een versnellingsbak zitten veel bewegende onderdelen. Die slijten op den duur. Een revisie zorgt dat de bak weer als nieuw is. Maar hoe zit het met de kosten voor een versnellingsbak reviseren? En is er verschil voor een DSG, automaat of handgeschakelde versnellingsbak?
Wat is een revisie
Het woord ‘revisie’ kom je vaker tegen, niet alleen in de context van versnellingsbakken. Dit zegt de Dikke van Dale:
- herziening
- (van machines) het nakijken en zo nodig herstellen
Bij een versnellingsbakrevisie wordt de versnellingsbak nauwkeurig geïnspecteerd en waar nodig hersteld.
Zo werkt een versnellingsbak
Om te begrijpen waarom revisie handig is, is het goed om te weten hoe een versnellingsbak werkt.
Een versnellingsbak bestaat uit een reeks tandwielen die op hun eigen as draaien. In de ‘neutrale’ stand grijpen deze tandwielen in elkaar, maar ze maken geen verbinding met de as waarop ze zich bevinden.
Het schakelen met een handbak gebeurt door een ‘synchromeshring’ te verschuiven. Deze ring verbindt een specifiek tandwiel met de as waarop het draait. De synchromeshringen zijn gemaakt van een soort brons en hebben schuine kanten, wat zorgt voor een soepele verbinding.
Wanneer je van versnelling verandert, verbreek je de verbinding met één synchromeshring en maak je een verbinding met een andere. Dit zorgt ervoor dat verschillende tandwielen op verschillende momenten met de as worden verbonden, waardoor de snelheid en kracht van de auto kunnen worden aangepast.
De versnellingsbak is gevuld met olie. Deze olie zorgt voor smering, voert warmte af en houdt vuil ‘zwevend’, wat helpt om de versnellingsbak schoon te houden.
Zo werkt de automaat
Een automatische versnellingsbak werkt op een iets andere manier en maakt gebruik van een systeem van planetaire tandwielen in plaats van de synchromeshringen. Dit is een set van drie tandwielen: een zonnetandwiel in het midden, planetentandwielen die eromheen draaien, en een ringtandwiel dat de planetentandwielen omringt.
Iedere as heeft een andere overbrenging, waardoor verschillende versnellingen ontstaan. Dat gaat in feite op dezelfde manier als een handgeschakelde bak.
Zo werkt een DSG-versnellingsbak
De DSG-versnellingsbak maakt gebruik van een geavanceerde elektro-hydraulische besturingsmodule om de koppeling en het schakelen te regelen. In een traditionele automatische versnellingsbak is de motor verbonden met de versnellingsbak via een koppelomvormer. Een koppelomvormer is een soort vloeistofkoppeling die het mogelijk maakt dat de motor blijft draaien terwijl de auto stilstaat.
In een DSG-transmissie nemen twee computergestuurde koppelingen de plaats in van de koppelomvormer. Deze twee koppelingen regelen de oneven en even versnellingen afzonderlijk. Een DSG maakt ook gebruik van planetaire tandwielen. Maar nu zijn het twee sets van deze tandwielen, elk verbonden met een eigen koppeling.
Alle bewegende delen slijten op den duur. Vooral de synchromeshringen hebben hier last van. Deze worden dan ook vaak vervangen bij een revisie, net als de lagers.
Waarom is een versnellingsbakrevisie nodig
Een versnellingsbak, of dat nu een automaat of handbak is, zit vol met bewegende onderdelen. Die onderdelen zorgen mede voor de aandrijving van uw auto en zijn dus belangrijk. Hoe soepeler ze werken, hoe lekkerder de auto rijdt. Gaat er iets kapot, dan schakelt de auto niet meer lekker – of helemaal niet meer.
Onderdelen die bijvoorbeeld nagekeken worden (en inbegrepen zijn bij de kosten voor een versnellingsbak revisie):
- Koppelingsplaat. Dit onderdeel verbindt de motor met de versnellingsbak. Wanneer je de koppeling intrapt, scheidt de koppelingsplaat de motor van de versnellingsbak, waardoor je kunt schakelen tussen verschillende versnellingen.
- Tandwielen. De tandwielen in de versnellingsbak bepalen de verhouding tussen de motor en de wielen. Er zijn verschillende tandwielen voor verschillende versnellingen (bijvoorbeeld de eerste, tweede, derde versnelling, etc.). Ze zorgen ervoor dat het voertuig soepel optrekt en op de juiste snelheid blijft rijden.
- Lagers. Lagers verminderen de wrijving tussen bewegende delen in de versnellingsbak. Ze zorgen ervoor dat de tandwielen soepel kunnen draaien en helpen slijtage te minimaliseren.
- Synchromeshringen. Deze ringen zorgen ervoor dat de tandwielen naadloos kunnen schakelen zonder te krassen of te haperen. Ze zijn vooral belangrijk bij handgeschakelde versnellingsbakken.
- Differentieel. Het differentieel verdeelt het vermogen tussen de linker- en rechterwielen. Het maakt het mogelijk om soepel door bochten te rijden zonder doorslippen.
Reviseren of versnellingsbak vervangen
Een versnellingsbak revisie zorgt eigenlijk dat de transmissie weer als nieuw is. Het is daarom goed om dit te overwegen als de bak gebreken begint te vertonen.
Bij ernstige schade, bijvoorbeeld door een ongeval, kan het zijn dat revisie geen mogelijkheid is. Als de versnellingsbak in hele slechte staat is en veel onderdelen moeten worden vervangen, kunnen de kosten voor de versnellingsbak reviseren hoger uitvallen dan een nieuwe transmissie, zeker wanneer de manuren erbij komen. Bij hele oude auto’s kan de techniek achterhaald zijn en is revisie soms geen optie, maar dit komt niet veel voor.
Een gereviseerde versnellingsbak is helemaal nagekeken en kan weer een hele poos mee. Letterlijk: zo goed als nieuw.
- Wij tunen geen DSG versnellingsbakken, maar verzorgen wel het onderhoud.
Kosten voor versnellingsbak reviseren: de DSG
Uiteraard willen we heel graag een antwoord geven op de vraag: wat zijn de kosten van een DSG-versnellingsbak revisie.
Dat antwoord is echter niet zo eenvoudig. Het is net als met de vraag: ‘wat kost een auto?’, eigenlijk.
De staat van de versnellingsbak bepaalt voor een groot deel de prijs. Doe je de revisie uit voorzorg, of zijn er al gebreken merkbaar?
Het merk en model van de auto – en de DSG – zijn ook belangrijk.
Uiteindelijk gaan er kosten zitten in de manuren en de onderdelen. Omdat bij een revisie de hele bak uit elkaar wordt gehaald, gaat er wat tijd in zitten. Alle onderdelen worden nagelopen en vervangen of gerepareerd.
Een prijs bepalen is daarom echt koffiedik kijken. Het loopt uiteen van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s. Daar heb je wel een bak voor die zo goed als nieuw is, veilig is en soepel rijdt. Een goed werkende DSG-bak is ook efficiënt, dus je bespaart brandstofkosten. Bovendien is een revisie altijd vele malen voordeliger dan een nieuwe versnellingsbak.
Laat een DSG-revisie bij voorkeur bij een specialist doen. Er zit veel techniek in, ook softwarematig. Daar is de juiste apparatuur voor nodig, net als kennis. Hiermee bespaar je op die manuren.
Bij ons krijg je altijd 2 jaar of 20.000 km garantie op gedane werkzaamheden.
Zo werkt een DSG
Een DSG-versnellingsbak (Direct-Shift Gearbox) is een type automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, ontwikkeld door de Volkswagen Groep.
Het kernprincipe van de DSG is de dubbele koppeling. Deze versnellingsbak bestaat eigenlijk uit twee deelversnellingsbakken, elk verbonden met een eigen koppeling. Eén koppeling regelt de oneven versnellingen (1, 3, 5, 7), terwijl de andere de even versnellingen (2, 4, 6) beheert. Terwijl je in een bepaalde versnelling rijdt, wordt de volgende versnelling alvast klaargezet in de andere deelversnellingsbak. Dit gebeurt zonder de aandrijving te onderbreken. Zodra er geschakeld moet worden, ontkoppelt de ene koppeling en koppelt de andere, waardoor een snelle en vloeiende overgang tussen de versnellingen ontstaat.
De DSG kan zowel in een automatische modus als in een handmatige modus worden gebruikt. In de automatische modus kiest de versnellingsbak zelf de optimale versnelling op basis van de rijstijl en omstandigheden. In de handmatige modus kan de bestuurder zelf schakelen met behulp van de versnellingspook of de schakelflippers aan het stuur.
Een auto met DSG-transmissie rijdt enorm soepel. Je voelt het schakelen bijna niet. Bovendien rijdt het ook heel efficiënt.
Symptomen dat de DSG versnellingsbak kapot is
Als je een DSG-versnellingsbak hebt en je vermoedt dat revisie of reparatie nodig is, zijn er enkele symptomen waar je op moet letten. Deze signalen wijzen bijvoorbeeld op een versleten koppeling of andere problemen met de transmissie.
Toerental gaat omhoog zonder versnelling
Als het toerental stijgt zonder dat de auto daadwerkelijk versnelt, kan slijtage aan de DSG-koppeling een oorzaak zijn.
Trillingen en geluiden
Plotselinge trillingen of ongewone geluiden tijdens het rijden komen mogelijk door problemen met de koppeling of de versnellingsbak.
Slippende koppeling
Als je merkt dat de koppeling slipt, is het tijd om aandacht te besteden aan de DSG.
Storingslampje DSG-problemen
Het storingslampje betekent dat er storing is. Het is dan een goed idee om even naar een gespecialiseerde garage te gaan. Dit voorkomt verdere problemen.
Achteruit blokkeert
Als de achteruitversnelling niet soepel werkt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Een probleem met de DSG is daar één mogelijkheid van.
Kosten voor versnellingsbak reviseren: automaat en handbak
Ook een automaat en handgeschakelde versnellingsbak kan volledig gereviseerd worden. Ook hier wordt de bak uit elkaar gehaald en nagekeken. In een ‘gewone’ automaat zit wat minder software en in een handbak gaat het meer om mechanische onderdelen. Toch is ook dit specialistisch werk, waar stap voor stap alles wordt nagekeken.
Ook hier zitten kosten aan. Net als bij de DSG, kunnen we de kosten voor een automaatbak revisie en de handgeschakelde transmissie revisie kosten hier niet zo noemen. Elke auto is anders, de staat van de automaat is anders – is die bijvoorbeeld 10 jaar oud, of 20?
Wederom lopen de prijzen enorm uiteen. Het kan oplopen, als de bak al flink versleten is. Maar na een revisie rijdt je wel weer veilig en soepel.
- Tip: een diagnose kost 75 euro. Als wij de reparatie vervolgens uitvoeren, wordt dat in mindering gebracht. De diagnose is dan dus gratis. U weet meteen de kosten voor de revisie van de versnellingsbak.
Kun je zelf een versnellingsbak reviseren?
Het reviseren van een versnellingsbak bij de specialist brengt kosten met zich mee. Maar daarmee is álles nagekeken en vervangen. Dit is specialistisch werk, zeker wanneer je het over een DSG of CVT hebt. Bovendien is er apparatuur voor nodig om de software uit te lezen en te updaten.
Kun je het zelf doen? Als u heel handig bent, misschien bij een handgeschakelde bak. Als het niet lukt om de transmissie weer in elkaar te krijgen, kun je echter ook niet naar de garage komen rijden. Tip: we hebben een ophaalservice.
We raden je echt aan om hier geen risico mee te nemen. Breng de auto naar een specialist. Wij zitten in Loenersloot en werken aan auto’s uit heel Nederland. Een goede revisie komt de levensduur van uw auto ten goeden, uw rijplezier en niet te vergeten uw veiligheid.
Kosten versnellingsbak reviseren: een specialist houdt het in de hand
Omdat wij doorlopend bezig zijn met versnellingsbakken, hebben we een geoefend oog. We zien snel waar het probleem zit, of er slijtage zit en waar en we weten hoe we dit op moeten lossen. Daar heeft u voordeel van, want dat scheelt weer manuren.
We werken alleen met goede, veilige materialen en zorgen ervoor dat de gereviseerd versnellingsbak soepel loopt. Bijkomend voordeel: de diagnose van 75 euro krijgt u terug bij het uitvoeren van de reparatie. Scheelt weer kosten!
Maak direct een afspraak voor uw versnellingsbak revisie (kosten worden uiteraard in kaart gebracht)