De koppeling is een essentieel onderdeel van alle versnellingsbakken (ook van automaten!). In zijn eenvoudigste vorm stelt hij de bestuurder in staat het vermogen aan te passen die op de aandrijfas van de auto wordt overgebracht. Na verloop van tijd kan de koppeling versleten raken door herhaaldelijke belasting en wrijving, waardoor de hele versnellingsbak slecht gaat werken en problemen veroorzaakt. Het vervangen van een koppeling is een complexe taak, die je daarom beter door een gespecialiseerde garage kunt laten uitvoeren. Maar wat zijn nu de kosten van een koppeling vervangen? En wanneer is het nodig?
Hoe werkt een koppeling?
In een auto is een koppeling nodig omdat de motor voortdurend ronddraait, maar de wielen van de auto doen dat niet. Om een auto tot stilstand te brengen zonder dat de motor afslaat, moeten de wielen op de een of andere manier worden losgekoppeld van de motor. De koppeling stelt ons in staat om een draaiende motor soepel te koppelen aan een transmissie die niet draait. De koppeling onttrekt vermogen aan de motor en geeft dat vervolgens door aan de versnellingsbak, die het op zijn beurt weer aan de wielen doorgeeft. Best een mooi systeem, vooral als je bedenkt dat zelfs bij stationair toerental je motor en dus ook het vliegwiel – het deel waar de koppeling op aangrijpt – ronddraait.
Zodra het koppelingspedaal omhoog komt (doordat de bestuurder deze loslaat), grijpt de koppelingsplaat het draaiende vliegwiel. En dat doet hij bij alle snelheden, terwijl u gewoon doorrijdt. Die koppeling is wel onderhevig aan slijtage, en dat kan nog verergerd worden door uw rijstijl. Wanneer uw voet van het koppelingspedaal is, of wanneer uw voet het pedaal helemaal intrapt, dan is de koppeling het minst belast. Hij zit dan ingeklemd tussen de motor en de versnellingsbak of draait vrij rond. Wanneer het pedaal half ingedrukt is, ontstaat er (ongewenste) wrijving. Hetzelfde kan gebeuren wanneer u de koppeling te langzaam bedient.
Hoe werkt een koppeling bij een automatische versnellingsbak?
In een automaat zit geen koppelingspedaal. Een automatische versnellingsbak bevat echter wel verschillende koppelingen. Deze koppelingen zorgen voor het aan- en afkoppelen van verschillende sets planetaire tandwielen, die bestaan uit een centraal aandrijftandwiel met daaromheen tandwielen die er omheen draaien. Elke koppeling in een automatische transmissie wordt in beweging gebracht met behulp van hydraulische vloeistof onder druk. Wanneer de druk wegvalt, zorgen veren ervoor dat de koppeling ontkoppelt. Dit gebeurt allemaal automatisch, zonder tussenkomst van de bestuurder.
Wanneer moet een koppeling vervangen worden?
Als u problemen heeft met de versnellingsbak of koppeling, is het belangrijk het is om er meteen naar te laten kijken. Eenvoudige problemen kunnen vaak worden gerepareerd. Als u het probleem echter niet oplost, kunt u al snel te maken krijgen met een nieuwe koppeling of zelfs versnellingsbak. Van de jaren 1950 tot 1970 ging een koppeling tussen 75.00 en 100.000 kilometer mee. Koppelingen kunnen nu meer dan 250.000 kilometer meegaan, als u ze voorzichtig gebruikt en ze goed onderhoudt. Als u ze niet goed onderhoudt, kunnen koppelingen al veel sneller stuk gaan. Vrachtwagens (of personenauto’s) die voortdurend worden overbelast of die vaak zware lasten trekken, kunnen ook problemen hebben met relatief nieuwe koppelingen.
Tekenen dat uw koppeling vervangen moet worden
Koppelingen van handgeschakelde versnellingsbakken maken gebruik van verschillende wrijvingsniveaus om de overdracht naar de motor van de auto te regelen. Dit veroorzaakt vaak slijtage en u zult waarschijnlijk van tijd tot tijd een koppeling moeten vervangen. Wanneer de koppeling deze tekenen begint te vertonen, wordt het tijd voor een bezoekje aan de garage:
Vastzittende of gevoelige koppeling
Bij voertuigen met handgeschakelde versnellingsbak kan het moeilijk worden om het koppelingspedaal in te drukken. Deze hoge weerstand kan een indicatie zijn dat de koppeling blijft hangen, mogelijk door een probleem met het hydraulische koppelingsmechanisme. Een andere kan zijn wanneer u het koppelingspedaal licht intrapt en de transmissie onmiddellijk wordt ontkoppeld. Normaal gesproken moet u het koppelingspedaal een paar centimeter kunnen indrukken voordat er iets gebeurt.
Slippende koppeling
Een veel voorkomend verschijnsel bij een versleten koppeling is slippen. Dit gebeurt vaak in situaties waarin de auto meer moet werken, zoals bij het passeren van een andere auto of op een steile helling. Een slippende koppeling is wanneer de auto onverwachts uit de versnelling schiet, zonder dat u iets doet. De koppeling ontkoppelt of koppelt niet volledig zoals normaal, waardoor het moeilijk is om te schakelen of in een bepaalde versnelling te blijven. Hoe langer dit duurt, hoe meer de koppeling verslijt. Even laten nakijken dus.
Trillen van de koppeling
Wanneer u het koppelingspedaal loslaat, kan het bij slijtage van de koppeling zijn dat de auto trilt. Dit kan een teken zijn van een kromgetrokken koppeling, een probleem met de drukplaat of het vliegwiel. Trillen is geen goed tekenen, en het is verstandig om dit te laten controleren om verdere problemen te voorkomen.
Problemen met schakelen
Het doel van de koppeling is om de kracht tussen de motor en de versnellingsbak vrij te geven, zodat u gemakkelijk naar de volgende versnelling kunt schakelen. Als de koppeling er niet in slaagt de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak los te maken, wordt het lastig om te schakelen. Als de koppeling slecht is, gebeurt dit vaak bij alle versnellingen, dus als u de laatste tijd merkt dat het schakelen van uw auto moeilijk gaat, is het zeker tijd om de koppeling te controleren.
Brandende geur
Een duidelijk teken dat er iets mis is met uw koppeling is als u een vieze geur begint te ruiken bij het schakelen. Het kan lijken op de geur van brandend rubber en komt dan door oververhitting van de koppeling. Geef uw koppeling de tijd om af te koelen voordat u uw auto naar een garage rijdt, zodat de koppeling niet andere onderdelen van uw koppeling of versnellingsbak kapot maakt.
Kosten koppeling vervangen
Een koppeling vervangen is vaak geen goedkope reparatie. Dat komt grotendeels door de plaats waar de koppeling zich bevindt, namelijk in het koppelingshuis – de ruimte tussen de motor en de versnellingsbak. Om de koppeling te vervangen, moet je die twee dus scheiden, wat een vrij grote klus is.
Het kan betekenen dat de motor moet worden opgetild of lager moet worden gezet, afhankelijk van de auto, om genoeg ruimte te maken om de versnellingsbak en de motor uit elkaar te halen. Dit kost veel tijd. Daarnaast hangt de prijs ook af van of het vliegwiel vervangen moet worden of niet. Een andere factor die de prijs beïnvloedt, is of uw voertuig achterwielaandrijving of voorwielaandrijving heeft.
Bepalen van de kosten om een koppeling te vervangen
De koppeling is een verbinding tussen het vliegwiel, die aan de motorkant zit, en een as die gekoppeld zit aan de versnellingsbak. Alle delen die hiertussen zitten (zoals de koppelingsplaat, de drukgroep en het koppelingslager) behoren tot de koppeling. Dat zijn een flink aantal onderdelen, en de prijs van het vervangen van een koppeling heeft daarmee te maken. Die kan namelijk sterk variëren, en hangt onder andere af van:
- Welk merk en model de auto is
- Welk type voertuig (kleine auto, SUV)
- Waar u met de auto rijdt
- Of er al dan niet nieuwe onderdelen worden gebruikt
- Of er gereviseerde onderdelen worden gebruikt
- Of u alle onderdelen vervangt of alleen de frictiedelen van de koppeling
- Algemene arbeidskosten
- Moet het vliegwiel ook vervangen worden? Dat drijft de kosten snel op.
Een koppeling vervangen waarbij het vliegwiel nog in orde is, kan soms slechts 300 euro kosten. Voor een meer uitgebreide reparatie is dat een veelvoud hiervan. Het beste kunt u langskomen, zodat we een nauwkeurige prijsopgave kunnen geven, afhankelijk van uw situatie.
Koppeling vervangen handgeschakelde transmissie vs. automaat
Zowel auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak als auto’s met automatische transmissie hebben koppelingen die de transmissie inschakelen om het motorvermogen te regelen (onderbreken) en de wielen van de auto in beweging te brengen, of uitschakelen om de wielen tot stilstand te brengen. Voertuigen met handgeschakelde versnellingsbak moeten schakelen met behulp van een koppelingspedaal, terwijl een auto met automatische versnellingsbak zelf schakelt. In beide gevallen echter moet de koppeling, vanwege de wrijving die door de koppeling wordt veroorzaakt, uiteindelijk worden vervangen.
Leestip: Waarom en wanneer moet je de distributieriem vervangen? En wat zijn de kosten?
Kosten koppeling vervangen automaat
Automatische auto’s zijn duurder in aanschaf en reparatie dan handgeschakelde transmissies en dat komt omdat automatische transmissies complexer zijn dan handgeschakelde. Aangezien ze meer bewegende onderdelen, computers en onderdelen hebben, is het niet echt een verrassing dat ze veel complexer zijn. Daarom zijn ze over het algemeen duurder om te repareren dan handgeschakelde versnellingsbakken. Dat geldt dan ook voor de koppeling. Ze vereisen vaak meer vervangingsonderdelen en meer arbeid, samen met meer gespecialiseerde vaardigheden. Voor een offerte of een inschatting van de kosten, kunt u altijd langskomen.