Onderhoud is belangrijk aan iedere auto, oud of nieuw. De auto gaat langer mee, maar blijft in de tussentijd ook lekkerder rijden. Dat geldt ook voor Volkswagen. Dat heeft een aantal merkspecifieke onderhoudsbeurten: De klein onderhoud en olieservice Volkswagen.
Wat is klein onderhoud & olieservice Volkswagen?
Volkswagen kent verschillende onderhoudsbeurten. Zo zijn er bijvoorbeeld de olieservice en inspectieservice (samen ook wel longlife onderhoudsservice). Tijdens deze ‘grote’ beurt wordt bijvoorbeeld de motorolie ververst en essentiële onderdelen worden geïnspecteerd. Ook worden beschadigde onderdelen zo nodig vervangen. Bijvoorbeeld de bougies, die verantwoordelijk zijn voor de elektrische schok in de verbrandingskamer van de motor, wat essentieel is voor de motorprestaties. Naast bougies moeten ook het interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter, remvloeistof en de distributieriem periodiek vervangen worden. Het negeren van dit periodieke onderhoud vergroot het risico op schade aan de auto. Af en toe een onderhoudsbeurt, dus.
Benieuwd welke problemen vaak voorkomen bij de Passat GTE? Lees dit artikel.
Dit gebeurt er bij klein onderhoud
Tijdens de kleine onderhoudsbeurt worden een aantal stappen genomen om ervoor te zorgen dat je auto goed blijft rijden.
Ten eerste wordt de motorolie samen met het oliefilter vervangen om ervoor te zorgen dat de motor goed gesmeerd blijft. Niet onbelangrijk. Daarnaast wordt er gecontroleerd of de remschijven en remblokken nog dik genoeg zijn, zodat het remsysteem goed blijft functioneren.
Ook worden vrijwel alle vloeistoffen gecontroleerd en aangevuld indien nodig, om ervoor te zorgen dat alle systemen naar behoren blijven werken.
Tot zover eigenlijk alles wat standaard is bij een kleine beurt. Bij de Volkswagen klein onderhoudsservice zit nog meer.
Tijdens de beurt voert de dealer ook een inspectie uit op essentiële onderdelen van je auto. Daarnaast wordt, indien nodig, gratis een APK-keuring uitgevoerd. Als er updates beschikbaar zijn voor je auto, krijg je die ook gratis, zodat je altijd de nieuwste functies hebt.
Ook krijg je vier jaar garantie op zowel de werkzaamheden als de gebruikte onderdelen. En na de onderhoudsbeurt kun je ook rekenen op gratis pechhulp, voor het geval je onverhoopt toch met pech komt te staan.
De kleine onderhoudsbeurt is er niet voor iedere Volkswagen. Het is beschikbaar voor de Volkswagen Fox, Lupo, up! en Golf 4.
Waarom is een kleine beurt nodig
Dat is simpel: het behouden van de prestaties en betrouwbaarheid van je Volkswagen auto. Tijdens de kleine onderhoudsbeurt worden de motorolie en het oliefilter vervangen, wat belangrijk is om de motor soepel te laten draaien en slijtage te verminderen. Het zorgt voor lekker rijden, zo lang mogelijk.
De controle van de remschijven en remblokken draagt bij aan de veiligheid van je auto. Door regelmatig te controleren of ze nog voldoende dikte hebben, kan overbodige slijtage worden voorkomen. Dat verlengt de levensduur van het remsysteem ook nog eens.
Het bijvullen van vloeistoffen, zoals koelvloeistof en remvloeistof, garandeert dat alle vitale systemen goed blijven functioneren. Dit draagt niet alleen bij aan de prestaties van je Volkswagen, maar helpt ook om mogelijke problemen in een vroeg stadium te ontdekken en aan te pakken. We sporen eventuele lekkages op en zien waar problemen zitten.
Wanneer is zo’n kleine onderhoudsbeurt nodig?
De eerste keer is na 15.000 kilometer of maximaal na één jaar. Daarna is het elke twee jaar, of bij 45.000 kilometer, opnieuw tijd voor een kleine beurt.
Vervolgens is het patroon elke 30.000 kilometer of jaarlijks herhaald.
Tussen elke kleine onderhoudsbeurt, bijvoorbeeld tussen 30.000 en 60.000 kilometer, is het tijd voor een grote onderhoudsbeurt. Zo zorg je ervoor dat je Volkswagen in goede conditie blijft, kilometer na kilometer.
Wat is de olieservice Volkswagen?
De olieservice is onderdeel van de ‘grote beurt’ van Volkswagen.
Een grote Volkswagen onderhoudsbeurt (longlife onderhoudsservice) is dan ook een olieservice gecombineerd met een inspectieservice.
Tenminste, voor de meeste modellen die tussen 2000 tot 2014 uitkwamen worden deze services gecombineerd uitgevoerd. Deze onderhoudsbeurt is gepland om de twee jaar of bij een maximum van 30.000 kilometer.
Bij modellen vanaf 2014 worden de olieservice en inspectieservice meestal los van elkaar gedaan. De eerste onderhoudsbeurt vindt plaats na twee jaar of maximaal 30.000 kilometer, waarbij zowel olieservice als inspectieservice worden uitgevoerd.
Daarna wordt de ‘olieservice Volkswagen’ om de twee jaar of bij maximaal 30.000 kilometer herhaald, terwijl de inspectieservice jaarlijks of bij maximaal 30.000 kilometer wordt uitgevoerd.
Afhankelijk van de kilometerstand en leeftijd van de auto kan het zijn dat ook slijtagegevoelige onderdelen, zoals bougies, interieurfilter, of brandstoffilter, vervangen moeten worden.
Extra werkzaamheden kunnen dus noodzakelijk zijn. Het vervangen van filters en bougies wordt vaak gepland bij elke 60.000 kilometer (bijvoorbeeld bij 60.000, 120.000 en 180.000 kilometer). Andere voorbeelden van aanvullende werkzaamheden zijn onder andere het vervangen van het interieurfilter (voor een gezond binnenklimaat), het vervangen van het luchtfilter (voor de motor), het vervangen van het brandstoffilter, het vervangen van bougies (alleen voor benzine en CNG), het verversen van de remvloeistof, en het verversen van de DSG-olie. Deze werkzaamheden vallen niet standaard onder de olieservice of inspectieservice van Volkswagen. Er zitten dus extra kosten aan.
Wat gebeurt er tijdens de olie en reparatieservice
Bij een gecombineerde reparatie en olieservice van Volkswagen gebeurt het volgende:
Controle van de motorolie en vervanging van het oliefilter
Dit draagt bij aan een goede smering van de motor, wat enorm belangrijk is voor soepele prestaties. Ook zorgt het dat de motor überhaupt blijft lopen.
Nakijken van de remschijven en remblokken op dikte
De veiligheid van het remsysteem staat voorop. Daarom worden de remschijven en remblokken zorgvuldig geïnspecteerd om ervoor te zorgen dat ze voldoende dikte hebben en nog goed werken.
Controle van het bandenprofiel
Belangrijk om de veiligheid en grip op de weg te waarborgen. Indien nodig kunnen aanbevelingen worden gedaan voor bandenvervanging.
Verlichting nalopen, inclusief afstellen
Verlichting is essentieel voor zichtbaarheid en veiligheid.
Controle van de motor op lekkages
Een grondige inspectie om mogelijke lekkages in de motorruimte op te sporen en te verhelpen om ongewenste olie- of koelvloeistofverlies te voorkomen.
Distributieriem of -ketting op slijtage checken
Dit is belangrijk om de timing van de motor goed te houden.
Uitlezen van de auto om storingen te signaleren
Moderne voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde elektronica. Het uitlezen van de auto helpt bij het ontdekken van mogelijke storingen of foutcodes.
Testen van de accu
De accu wordt getest om ervoor te zorgen dat deze voldoende vermogen levert, wat nodig is voor een betrouwbare start van de motor.
Controleren en bijvullen van vloeistoffen
Naast de motorolie worden ook andere vloeistoffen zoals koelvloeistof, transmissieolie, remvloeistof en ruitensproeiervloeistof gecontroleerd en indien nodig bijgevuld.
Wat de Volkswagen dealer daar bovenop doet:
- Vooraf prijsopgave
Transparantie staat voorop, met een heldere prijsopgave vooraf. Zo weet u wat u kunt verwachten. - Vier jaar garantie op werkzaamheden en onderdelen
Een geruststellende garantieperiode die u de zekerheid biedt van langdurige service.
Service aan uw elektrische Volkswagen
Voor elektrische Volkswagen-modellen, zoals de e-Golf of e-up!, is het onderhoudsschema anders dan bij traditionele brandstofvoertuigen, omdat ze geen brandstofmotor hebben. Hierdoor is de olieservice Volkswagen niet van toepassing. Het onderhoud is voornamelijk gericht op een uitgebreide inspectieservice, die wordt uitgevoerd bij een E-servicepunt.
Een E-servicepunt beschikt over gekwalificeerde technici die je elektrische Volkswagen controleren op belangrijke punten. Denk aan de elektrische aandrijflijn, maar ook andere cruciale systemen die bijdragen aan de prestaties en veiligheid van het voertuig.
De eerste keer dat een elektrische Volkswagen naar een E-servicepunt moet voor inspectieservice is bij maximaal 30.000 kilometer of na 2 jaar. Na deze initiële inspectie wordt aanbevolen om de auto jaarlijks of bij elke 30.000 kilometer terug te brengen voor verdere service. Dit regelmatige onderhoud is bedoeld om ervoor te zorgen dat alle elektrische componenten goed functioneren en om eventuele potentiële problemen in een vroeg stadium te herkennen. Net als alle onderhoudsbeurten, eigenlijk.
Welke servicebeurten heeft de Volkswagen-dealer verder
Bij zowel de kleine beurt als de ‘grote’ olie- en inspectieservice zit een apk-keuring inbegrepen. U betaalt alleen de wettelijke afmeldkosten van € 4,55. Eventueel is een apk-keuring ook los te boeken.
Airco service
Met de warmere zomers is een airco bijna onmisbaar. Door deze goed te onderhouden werkt ‘ie goed, zuinig en geniet u van een goede luchtkwaliteit in de auto.
Tijdens de airco-onderhoudsbeurt van Volkswagen wordt gekeken naar:
- Vervanging van het koudemiddel
- Druk- en lektest
- Anti geurbehandeling
Hierdoor blijft de auto koel op de meest efficiënte manier. Onderhoud is ook belangrijk voor uw gezondheid. Het doodt namelijk bacteriën en schimmels, die anders door de lucht verspreid kunnen worden. Ook voorkomt airco onderhoud dure reparaties aan de airco-compressor. En de uitgeblazen lucht ruikt lekker. Ook fijn, voor uw rijplezier.
Korte servicebeurt: de aircocheck
Tijdens de aircocheck worden de compressor, leidingen en filters grondig gecontroleerd. Met een temperatuurmeting wordt vastgesteld of de airco nog goed werkt. Als blijkt dat aircoservice nodig is, is de check helemaal gratis. Anders is het 25 euro.