Simpel gezegd is een homokineet een koppeling die nodig is om een auto te besturen en de wielen aan te drijven. Het kan dus gevaarlijk zijn als deze kapot gaat. Lees verder om alles te weten te komen over wat een homokineet is, hoe deze kapot kan gaan en waarom dit gevaarlijk is.
Wat is een homokineet?
Een homokinetische koppeling wordt ook wel homokineet of Rzeppa-koppeling genoemd. De naam Rzeppa-koppeling komt van de uitvinder, Alfred Hans Rzeppa. Auto’s hebben twee of meer homokinetische koppelingen. De homokineet verbindt het wiel met de aandrijfas. Deze heeft als doel om de beweging van een draaiende aandrijfas door te geven aan een uitgaande as: het zorgt dat de wielen met dezelfde snelheid als de aandrijfas draaien. Hierbij kan de uitgaande as variabele hoeken (knikhoeken) maken met de aandrijfas, zonder vermogen te verliezen. Op deze manier kan een wiel aangedreven worden, terwijl deze ook gebruikt wordt om te sturen. De homokineet helpt vermogen over te brengen onder een bepaalde hoek, met kogels die in het midden liggen van twee assen. Deze kogels zijn gevoelig voor vuil. Daarom zit er een ashoes omheen om deze hiertegen te beschermen.
Homokineet kapot: waarom is dit gevaarlijk?
Als de homokineet kapot is hoeft u de auto niet direct aan de kant te zetten. Maar, het is niet slim om willens en weten door te blijven rijden met een kapotte homokinetische koppeling. Een defecte rzeppa-koppeling zal verder slijten en kapot gaan totdat deze op den duur helemaal niet meer werkt. Er is zelfs een risico dat de koppeling helemaal afbreekt, met als gevolg dat de auto onbestuurbaar wordt. Dit kan dus voor gevaarlijke situaties zorgen. Om deze reden is het een goed idee om zo snel mogelijk de kapotte homokineet te laten maken.
De meeste fabrikanten raden aan om de homokinetische koppelingen rond 80.000 km te vervangen. Het is echter niet ongewoon dat een auto meer dan 150.000 km klokt met alle originele koppelingen intact.
Daarnaast komt een auto niet door de keuring met dit probleem. U krijgt geen APK- of keuringsbewijs, waardoor de auto wettelijk gezien de weg niet meer op mag. In dit geval moet het onderdeel worden vervangen of kunt u de auto verkopen, zonder APK.
Hoe gaat een homokineet kapot?
Een Rzeppa-koppeling kan kapot gaan door slijtage. Dit gebeurt alleen niet zo snel, zeker niet als de ashoes op tijd gerepareerd of vervangen wordt. Als de ashoes niet op tijd vervangen of gerepareerd wordt, zorgt dat voor ongebruikelijke slijtage van de homokineet. Deze kan hierdoor scheuren, waardoor vuil in de ashoes kan kruipen en vetten van de homokineet eruit kunnen lopen. Hierdoor wordt de slijtageslag nog eens versneld. Controleer daarom regelmatig de ashoes en vervang deze op tijd.
Ook door verkeerd gebruik van de Rzeppa-koppeling kan die kapot gaan. Door maximaal in te sturen en vanuit stilstand vol gas weg te rijden, krijgt de homokinetische koppeling aan de wielzijde veel te verduren door de grote knikhoek. Als dit te vaak gebeurt, is de kans groot dat de homokineet kapot gaat.
Homokineet kapot: de symptomen
Omdat een homokineet gevaarlijke situaties kan oplever, is het belangrijk om de symptomen van een kapotte homokineet te kunnen herkennen, zodat er op tijd naar gekeken kan worden. Hier leest u de drie meest voorkomende symptomen van een kapotte homokineet.
Geluiden: tikken of klikken
Een typisch teken van een kapotte homokineet is een tikkend of klikkend geluid bij het sturen of optrekken van de auto. Dit geluid wordt veroorzaakt door de kogellagers. U kunt dit testen door op een groot (en leeg) terrein de auto in zijn achteruit te zetten en het stuur helemaal naar één kant te draaien. Druk dan het gaspedaal in, waardoor de auto in een cirkel achteruit rijdt. Wanneer het geluid harder wordt naarmate u langer rijdt, is de kans groot dat de homokineet kapot is.
Schokken of trillen
Een ander symptoom dat de homokinetische koppeling kapot is; het trillen of schokken van de auto bij scherp insturen en optrekken. Naarmate de homokineet verder slijt, zal dit steeds duidelijker worden, totdat de auto ook trilt bij het rechtdoor rijden. Dit trillen of schokken wordt veroorzaakt door de wielassen. Doordat de homokineet kapot is, kunnen de wielassen niet meer met een constante snelheid draaien. Hierdoor zal de snelheid schommelen, wat u kunt merken als schokken of trillen. Hoe sneller u gaat, hoe erger dit wordt.
Vetvlek
Om de homokineet zit een ashoes, waar een speciaal smeervet in zit. Dit zorgt voor een zo goed mogelijke werking van de rzeppa-koppeling. Deze stofkap werkt als bescherming tegen vuil en vocht en houdt ook het vet op zijn plaats. Als deze ashoes slijt kunnen er scheurtjes ontstaan. Hierdoor kan de hoes gaan lekken, waardoor het vet eruit loopt. Dit leidt tot vetvlekken rondom de homokineet en de wielen.
Een kapotte ashoes is dus makkelijk te herkennen aan het vet rondom de hoes en de aandrijfas. Komt er geen vettigheid uit de hoes? Dit betekent niet meteen dat er niets met de hoes aan de hand is. Controleer met een lamp of de ashoes niet gescheurd is door in de hoes te knijpen. Vooral de hoeken in het rubber scheuren, omdat dit gedeelte de hele tijd in beweging is.
Smeervet om de homokineet veilig te houden
Het vet is dus van groot belang voor de levensduur van de homokineet. Het beste is om molybdeen-vet te gebruiken in dit type koppelingen. Het molybdeen gaat een verbinding aan met het staal, waardoor het vet een stevige beschermlaag kan vormen.
Homokineet vervangen – moet de aandrijfas ook?
Bij het vervangen van de homokinetische koppeling moet de hele aandrijfas gedemonteerd worden. Daarom wordt deze vaak ook meteen vervangen. Meestal is het namelijk niet alleen de homokinetische koppeling die kapot is, maar is de hele aandrijfas versleten. Door alleen de homokineet te vervangen is er een risico dat de auto na een half jaar weer toe is aan een onderhoud, omdat de andere homokineet of de aandrijfas aan vervanging toe is. Daarbij worden voor sommige automodellen de homokineten alleen geleverd als onderdeel van een complete aandrijfas.
Wat kost het vervangen van een kapotte homokineet?
De gemiddelde prijs van een homokineet ligt tussen de 175 en 300 euro. Natuurlijk zijn de kosten per model auto anders, net als de staat van de homokineet en de auto. Het hangt bijvoorbeeld af van het uurloon van de medewerker en wat de onderdelen kosten. Sommige garages gebruiken tweedehands onderdelen, wat de kosten iets lager houdt. Bij Oldenburg bakrevisie kunnen we u een betere en specifiekere prijs geven als u ons even belt.
Lees ook: Een koppeling vervangen: wat zijn de kosten?
Hoe vervang ik een homokineet?
Gaat u zelf de homokineet vervangen? Dan is het juiste gereedschap noodzakelijk. Het gebruik van het juiste gereedschap kan ook het risico op beschadiging van de aandrijfas verkleinen. Om bij de homokineet te kunnen is een autokrik nodig. Soms hoeft alleen de ashoes vervangen te worden. Een ashoezenspreider kan dan goed van pas komen. Dit gereedschap heeft spreidvingers waarmee de ashoes tot de gewenste maat gestrekt kan worden. Op deze manier kan de hoes over de homokineet worden geplaatst. Ook een ashoes klembandtang kan van pas komen. Als de homokineet zelf ook vervangen moet worden dan kan daar een homokineet-trekker voor worden gebruikt.
Dit zijn min of meer de stappen om een homokineet te vervangen:
- Demonteer als eerste de as.
- Verwijder vervolgens de oude ashoes en de klemmen.
- Nu kan de kapotte homokineet gedemonteerd worden.
- Reinig de overgebleven onderdelen en controleer ook meteen de andere onderdelen.
- Breng het vet aan in de nieuwe homokineet en ashoes.
- Monteer daarna de nieuwe homokineet op de as.
- Monteer ten slotte de as in zijn geheel terug.
Tips voor het vervangen van de homokineet
De homokineet is een belangrijk onderdeel van een auto. Het is dus belangrijk dat het vervangen van deze homokinetische koppeling goed gebeurt. Hierboven staan voorbeelden van het gereedschap dat gebruikt kan worden en globaal de stappen die ondernomen moeten worden. Ook geven we vijf tips, zodat er niets fout gaat bij het vervangen van de homokineet:
- Verdraai de ashoes niet tijdens de montage.
- Wordt alleen de ashoes vervangen? Verwijder het oude smeervet en vervang dit voor nieuw vet.
- Zorg ervoor dat de ontluchters niet verstopt zijn. De ontluchter werkt als een klep om de druk binnen een bepaald bereik te houden
- Gebruik het voorgeschreven gereedschap.
- Zorg ervoor dat de handrem erop staat om te voorkomen dat de auto beweegt.
- Verdeel het vet op de juiste manier.
- Vervang altijd alle borgveertjes, bevestigingselementen en spanklemmen.
- Zorg ervoor dat alle relevante onderdelen vóór (her) installatie zijn gereinigd en controleer of alle bevestigingsbouten goed zijn aangedraaid.
Houd de symptomen van een kapotte homokineet in de gaten
Als u één van de symptomen merkt dat de homokineet of ashoes beschadigd of kapot is, laat deze dan zo snel mogelijk maken. Of doe het zelf met het juiste gereedschap, het stappenplan en de tips. Met onze haal- en brengservice maken we het makkelijk: de auto wordt weer thuis afgeleverd. Een kapotte homokineet kan namelijk gevaarlijk zijn!