Een DSG (direct-shift gearbox) is een type automatische versnellingsbak met twee koppelingen, die weinig andere automaten hebben. Hoewel de meeste auto’s met één koppeling worden geleverd, bepaalt deze tweede welke versnelling je waarschijnlijk als volgende wilt hebben. In theorie betekent dit dat de versnellingsbak altijd is voorbereid op je volgende zet, waardoor het schakelen merkbaar sneller en soepeler gaat. Het wordt ook wel een versnellingsbak met dubbele koppeling of DCT genoemd. We vertellen je er alles over in dit artikel.
U heeft misschien wel eens gehoord van een DSG automaat. Wellicht is de auto waarin u geïnteresseerd bent leverbaar met een DSG-versnellingsbak? Maar wat is het, hoe verschilt het van andere versnellingsbakken en moet je er een auto bij kopen?
Sensoren in de versnellingsbak meten constant een heleboel dingen. Denk hierbij aan hoe snel je gaat, hoe hard de motor werkt en de stand van het gaspedaal. Dit is allemaal om het optimale versnellings- en schakelpunt te bepalen. Zelfs de manier waarop u rijdt en de rijmodus waarin u zich bevindt, helpen de versnellingsbak te bepalen wanneer hij moet schakelen. Een versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt in slechts een paar honderdsten van een seconde.
Net als bij andere typen automatische versnellingsbakken, betaald u waarschijnlijk extra als u een DSG wilt boven een handgeschakelde versnellingsbak. Versnellingsbakken met dubbele koppeling kunnen zwaarder zijn en daardoor dus ook iets minder brandstofbesparend dan handgeschakelde versnellingsbakken. U kunt echter besluiten dat dit kleine opofferingen zijn voor het extra gemak van een automatische doos.
Kijk voor auto’s met DSG versnellingsbakken op www.oldenburgautos.nl
Hoe bestuur je een auto met DSG-versnellingsbak?
Veel mensen kiezen voor automatische versnellingsbakken omdat ze het rijden vergemakkelijken. U hoeft zich geen zorgen te maken hoe u de koppeling gebruikt of wanneer u van versnelling wisselt. Het besturen van DSG automaat is eigenlijk niet anders dan het besturen van de meeste andere automaten. U moet uw voet op de rem zetten om te schakelen tussen neutraal, parkeren, achteruitrijden of drive. Loslaten van de rem in de Reverse (R) of Drive (D) betekent dat de auto respectievelijk achteruit of vooruit begint te kruipen. Dit is opzettelijk, omdat het manoeuvreren bij een lage snelheid gemakkelijker wordt. Park (P) moet worden gebruikt wanneer u de auto verlaat, omdat deze de transmissie vergrendelt, maar u moet nog steeds de handrem aantrekken.
Zijn DSG-versnellingsbakken betrouwbaar?
In de meeste gevallen zullen zowel een standaard automaat als een DSG automaat even betrouwbaar zijn als elke andere versnellingsbak. Sommige auto-eigenaren hebben gemeld dat oudere versnellingsbakken de neiging hebben om af en toe te falen, maar de nieuwere dozen lijken deze te hebben overwonnen. Storingen waren onder meer luidruchtige lagers, trillingen en het overschakelen naar de ‘slappe neutrale’-modus (waarbij de computer van de motor het vermogen tot een minimum beperkt).
Lees ook: Deskundige automaat revisie bij Oldenburg bakrevisie
Hoe lang gaat een DSG automaat mee?
Alle mechanische onderdelen kunnen echter na verloop van tijd verslijten als ze niet goed worden onderhouden of vervangen, en automatische versnellingsbakken zijn ingewikkelder dan handgeschakelde versnellingsbakken. Als u op zoek bent naar een automatische versnellingsbak, overweeg dan een DSG. Een DSG is meestal één van de soepelere en efficiëntere versnellingsbakken en de meeste hebben een levensduur van minstens 160.000 kilometer, zo niet meer.
Wat is het verschil tussen een DSG en andere automatische versnellingsbakken?
Als u verschillende soorten automatische versnellingsbakken vergelijkt, is de kans groot dat u ook verschillende autobedrijven vergelijkt. De meesten houden het namelijk maar bij één type. Het belangrijkste verschil is het tweede koppelingspakket van de DSG, dat de volgende versnelling gereed maakt voor snel, soepel en relatief efficiënt schakelen. Sommige traditionele automatische versnellingsbakken met ‘koppelomvormer’ zijn zelfs nog soepeler en stiller, maar meestal veel minder efficiënt.
Lees ook: Het verschil tussen een DSG en een ‘gewone’ automaat of leer wat een sequentiële versnellingsbak is.
DSG automaat versnellingsbak revisie
Voor een revisie aan een DSG versnellingsbak kunt uiteraard ook bij ons terecht. Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring met versnellingsbak reparaties en de DSG automaat bak hoort daar ook bij. Bij ons op de werkplaats in Loenersloot liggen de onderdelen op voorraad en zijn er 6 dagen per week versnellingsbak specialisten aanwezig om u te helpen. We geven u een gratis diagnose van de reparatie, een leenauto mocht dat nodig zijn en twee jaar garantie op de door ons uitgevoerde revisie. Ook voor DSG versnellingsbakken dus. Bel ons gerust voor een afspraak, of kom gewoon meteen langs:
Binnenweg 63, Loenersloot
06-11193155