DSG tuning is een manier om de DSG bak verder in te stellen naar uw wensen en rijstijl. We leggen uit wat het is en wat de voor- en nadelen zijn.
- Let op: bij Oldenburg voeren we GEEN DSG tuning uit. Als DSG specialist geven we je wél graag informatie over de voor- en nadelen.
Wat is DSG tuning?
DSG tuning is in feite het aanpassen van de software (het programma) en soms hardware (de technoek) van een DSG versnellingsbak. Het doel is om de prestaties te verbeteren. Een DSG (Direct Shift Gearbox) is een type automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, ontwikkeld door de Volkswagen Groep. Een DSG geeft een enorm soepele rijervaring, waarbij je de schakelmomenten eigenlijk nauwelijks voelt. De volgende versnelling staat steeds al ‘klaar’, waardoor de auto naadloos overgaat.
Tuning in het algemeen betekent het aanpassen van de instellingen van een voertuig om de prestaties te verbeteren. Dit kan betrekking hebben op de motor, de versnellingsbak, de uitlaat en andere onderdelen. Een auto wordt geleverd met bepaalde fabrieksinstellingen. Die kun je met tuning aanpassen. In het Engels betekent ‘to tune’ ook ‘aanpassen’.
Bij DSG tuning gaat het specifiek op de versnellingsbak, waarbij de software wordt aangepast om de schakelmomenten en schakelsnelheid te optimaliseren.
Waarom zou je een DSG tunen?
Bij DSG tuning worden de software-instellingen (ook wel parameters genoemd) van de DSG-transmissie aangepast. Een DSG bak wordt aangestuurd door de Transmission Control Unit (TCU), de software die de werking regelt. De hersens van de DSG, zeg maar. Door die instellingen aan te passen, is het mogelijk om de DSG meer naar uw eigen smaak in te stellen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, met verschillende doelen, zoals:
- Verhogen van de koppelbegrenzer. Hierdoor kan de motor meer koppel produceren voordat het DSG-systeem de kracht begrenst.
- Optimaliseren van schakeltijden. Dit zorgt voor snellere en vloeiendere schakelovergangen, voor een sportievere rijervaring en (nog) betere acceleratie.
- Verbeteren van de responsiviteit. De auto reageert sneller op het gaspedaal, wat zorgt voor een directere en krachtigere acceleratie. Ook weer voor sportief rijden.
Verschillende methoden van DSG tuning
Er zijn verschillende methoden om een DSG-versnellingsbak te tunen.
Software-updates
- Stage 1 tuning
Dit type tuning wordt vaak toegepast in combinatie met chiptuning, wat draait om de software die de motor aanstuurt (ECU). Hierbij wordt het koppel hoger dan het maximum van de standaard DSG-software. Denk hier bijvoorbeeld aan het verhogen van de koppelbegrenzer en koppelingsdruk.
- Stage 2 tuning
Dit type tuning richt zich op het schakelgedrag. Denk aan het optimaliseren van schakeltoerentallen, aanpassen van het maximale schakeltoerental en het verbeteren van de schakelsnelheid. Hier wordt vooral gewerkt met de software van de DSG (TCU).
Hardware aanpassingen
Hoewel minder gebruikelijk, kunnen sommige tuners ook hardware aanpassingen uitvoeren, zoals het vervangen van onderdelen van de versnellingsbak om de prestaties verder te verbeteren. Het gaat dan om het vervangen of toevoegen van onderdelen.
DSG tunen of niet: de voor- en nadelen
Als DSG specialist voeren we dagelijks reparaties uit aan DSG versnellingsbakken. Ook aan CVT bakken en ‘gewone’ automaten, trouwens. We zien ook regelmatig getunede bakken langskomen.
Wij doen zelf GEEN DSG tuning.
Wel doen we revisie, spoelen we de DSG of repareren we de versnellingsbak en/of de koppeling. We komen dan natuurlijk ook wel getunede bakken tegen.
Dat gezegd hebbende, er zitten bepaalde voor- en nadelen aan.
De voordelen
- Snellere schakeltijden. Een DSG heb je al vanwege het soepele schakelen. Dat kan nóg sneller, door tuning.
- Verbeterde brandstofefficiëntie. Door optimalisatie van die schakelmomenten kan de brandstofefficiëntie in sommige gevallen verbeteren.
- Hogere koppelwaarden. De tuning verhoogt de koppelbegrenzer, waardoor de motor meer koppel kan produceren zonder slip. In simpele woorden: er wordt een soort ‘limiet’ verhoogd die bepaalt hoeveel kracht de motor kan leveren. Hierdoor kan de motor meer kracht geven zonder dat de onderdelen gaan slippen of doorslaan.
- Lekker rijden. De auto reageert sneller op het gaspedaal, wat zorgt voor een directere en krachtigere acceleratie
De nadelen
- Geen one size fits all. Niet elke DSG versnellingsbak is hetzelfde en de tuning moet bij de auto passen. Zo niet, dan gaat het ten koste van de transmissie of andere onderdelen.
- Meer slijtage. Door de hogere koppelwaarden en snellere schakeltijden kan de versnellingsbak sneller slijten.
- Verhitting. Als andere onderdelen niet bestand zijn tegen de nieuwe instellingen, kan oververhitting voorkomen.
- Kosten. DSG tuning kan prijzig zijn, zowel voor de initiële tuning als voor het onderhoud dat nodig is om de prestaties te behouden.
- Garantieproblemen. Het aanpassen van de software kan leiden tot verlies van de fabrieksgarantie. Dit betekent dat eventuele reparaties of problemen die voortkomen uit de tuning mogelijk niet gedekt zijn door de garantie van de fabrikant of op eerdere reparaties. Controleer dit van tevoren goed.
Andere automaat tunen
Naast DSG tuning zijn er ook andere automatische transmissies die getuned kunnen worden, zoals Tiptronic en Steptronic. Tiptronic is een type automatische transmissie ontwikkeld door Porsche, waarbij de bestuurder handmatig kan schakelen zonder een koppeling te gebruiken. Steptronic is een vergelijkbare technologie, ontwikkeld door BMW, die ook handmatige schakelmogelijkheden biedt binnen een automatische transmissie.
DSG tuning richt zich op het optimaliseren van de schakelmomenten en de koppelingsdruk om snellere en soepelere schakelingen te bereiken. Dit zorgt voor betere prestaties en een sportievere rijervaring. Bij Tiptronic en Steptronic tuning worden vergelijkbare aanpassingen gedaan, zoals het verhogen van de schakelsnelheid en het optimaliseren van de schakelpunten. Maar, DSG-transmissies hebben vaak een voordeel in schakelsnelheid vanwege de dubbele koppeling. Die geeft eigenlijk altijd snellere schakelingen en een soepelere rijervaring.
CVT tuning
Een CVT (Continu Variabele Transmissie) is een type automatische versnellingsbak met een de traploze werking. In plaats van vaste versnellingen, zoals bij traditionele versnellingsbakken, gebruikt een CVT twee verstelbare schijven (poelies) met een riem ertussen. Deze schijven veranderen voortdurend van grootte, waardoor de overbrengingsverhouding constant varieert. Dit zorgt voor een vloeiende en efficiënte rijervaring zonder schakelpauzes.
Ook de meeste CVT versnellingsbakken kunnen getuned worden. Hier wordt meestal ook de software aangepast.
Onderhoud
Een DSG (of andere) versnellingsbak tunen heeft geen zin als deze al problemen geeft. Dan is een reparatie of revisie nodig. Het is sowieso een goed idee om deze versnellingsbak goed te onderhouden. Daarmee voorkomt u dure reparaties.
Tunen doen wij niet, maar voor reparaties en onderhoud zijn wij de specialist. Bekijk onze reviews maar eens. DSG’s rijden heerlijk, dankzij een knap staaltje techniek. Gespecialiseerd onderhoud, met de juiste apparatuur, is zeker geen overbodige luxe.
Maak direct een afspraak om je DSG door deskundige handen te laten nakijken. Op reparaties krijg je 2 jaar (of 20.000 km) garantie. Wel zo fijn!