In de wereld van auto’s speelt de versnellingsbak een grote rol. Het is het hart van de auto en zet de kracht van de motor om in beweging. Een specifiek type versnellingsbak, de DSG (Direct Shift Gearbox), heeft een bijzondere plaats in deze wereld. De DSG-versnellingsbak werd ontwikkeld door de Volkswagen Groep. Met de dubbele koppeling maakte het de rijervaring fijner. Deze versnellingsbak maakt snelle en soepele schakelovergangen mogelijk, wat ook nog zorgt voor een betere brandstofefficiëntie. Goedkoper rijden, dus.
Maar net als elk technologisch product, heeft de DSG-versnellingsbak zijn uitdagingen. Vanaf 2013 zijn de DSG bakken een stuk verbeterd. Hoe zit het met de DSG-problemen, bouwjaren en modellen? Lees mee!
DSG bak: zo werkt het
Een DSG-versnellingsbak is een automatische versnellingsbak die gebruik maakt van twee koppelingen. Deze dubbele koppeling zorgt dat de bak sneller van versnelling wisselt, omdat er altijd een koppeling met de volgende versnelling klaar staat. De ene koppeling regelt de oneven versnellingen (1, 3, 5, eventueel 7), en de andere de even versnellingen (2, 4, 6). De DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde transmissie en heeft twee primaire assen, twee secundaire assen en twee koppelingen. Het ‘brein’ van de DSG is de mechatronic, de elektronica die de schakelprocessen aanstuurt.
Er zijn twee varianten van de DSG-versnellingsbak: één met een droge koppeling en één met een natte koppeling.
- Een droge koppeling, zoals de DQ200, is voorzien van een enkele koppelingsplaat die zonder smeermiddel draait. Dit type koppeling is over het algemeen lichter en efficiënter, maar kan minder koppel aan dan een natte koppeling.
- Een natte koppeling, zoals de DQ500, bestaat uit meerdere platen die in een oliebad werken. De olie zorgt voor betere koeling, waardoor de bak een hogere hoeveelheid trekkracht kan verwerken. Dit maakt natte koppelingen geschikter voor motoren met een hoger koppel.
Eerdere generaties DSG-bakken zijn er met 6 versnellingen, de meesten hebben er tegenwoordig 7.
Ontwikkeling van DSG bak
De DSG werd in 2003 geïntroduceerd, door Volkswagen groep (naast Volkswagen ook Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche. Bij Audi hebben we het meestal over S-tronic).
De eerste generatie DSG, de DSG6 DQ250, werd geïntroduceerd in de Volkswagen Golf en kort daarna in de Audi TT. Deze 6-traps DSG kon een koppel van 350 Nm aan en was alleen geschikt voor dwarsgeplaatste motoren. Koppel is een maat voor de draaikracht die de motor kan leveren, 350 Nm is relatief sterk.
In 2007 introduceerde Volkswagen een vernieuwde 7-traps DSG-versnellingsbak, de DQ2001. Deze versie was kleiner en lichter dan zijn voorganger én gebruikte droge koppelingen. Lichter is vooral belangrijk voor de CO₂-uitstoot: die is minder. Deze versie kon alleen wel minder koppel aan dan de 6-traps, met een maximum van 250 Nm.
In 2010 werd een sterk verbeterde 7-traps DSG-versnellingsbak gepresenteerd, de DQ500. Deze versnellingsbak kon een koppel tot maximaal 600 Nm aan en was kleiner dan de DQ250. Deze DSG werd voor het eerst gebruikt in de Volkswagen bedrijfswagens zoals de Transporter, later verscheen die ook in de Audi TT RS.
Tegenwoordig hebben de meeste DSG’s die geproduceerd worden zeven versnellingen. Er zijn uitzonderingen. Zo werd de DQ250 (met 6 versnellingen) doorontwikkeld naar de DQ400e. Deze kan nu in hybride modellen als de Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Passat GTE en Skoda Superb IV gebruikt worden.
DSG problemen: bouwjaren
Door de jaren heen zijn er verschillende aanpassingen aan de DSG bak gedaan om de betrouwbaarheid te verbeteren. Onder andere is de voorspanning van de lagers veranderd en is het frictiemateriaal van de koppelingen veranderd. Eind 2013 is er een terugroepactie geweest en is er een ander soort olie in de versnellingsbak gegaan. Er bleek dat de oorspronkelijke olie kon leiden tot extra slijtage in deze oudere modellen. Deze kinderziektes zijn inmiddels opgelost.
De DSG6 is altijd al een sterke transmissie geweest, terwijl de DSG7 aanvankelijk wat problemen had. De eerste serie had problemen met de mechatronic door een verkeerde bakolie en de tweede koppeling gaat vaker stuk doordat de bak erg snel naar de tweede versnelling schakelt en de koppeling sneller slijt. Deze problemen zijn sinds 2013 dus verbeterd.
Een veel voorkomend probleem van DSG-bakken met een vroeg bouwjaar, vooral voor een DSG6, is dat het schakelen schokkend verloopt. En dat terwijl een DSG juist soepel zou moeten schakelen.
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Dit is er één.
De DSG-versnellingsbak werkt (onder andere) op basis van signalen van de ABS-ringen op de achteras. De computer registreert hoeveel pulsen de getande ring doorgeeft via een sensor naar de DSG-computer. Op basis hiervan weet de computer hoe snel je rijdt en hoeveel belasting je toevoegt.
Van deze ABS-ringen wordt er in werkelijkheid maar één gebruikt. Deze ring kan gaan roesten, zeker in een nat land als Nederland. Als dat gebeurt, vult de roest de ruimte tussen de tanden van de ring, waardoor de ring groter wordt. Uiteindelijk kan de vergrote ring in aanraking komen met de sensor, die slechts een paar millimeter verderop zit. Dit kan zorgen voor een vervormd signaal, waardoor de computer van de DSG in de war raakt. Dit kan op zijn beurt de schakelpunten van de versnellingen verstoren. Het schakelen gaat niet meer soepel.
Overzicht DSG problemen naar bouwjaar
Bouwjaar | Model | Kenmerken | Veel voorkomende problemen |
2003 | DSG6 DQ250 | Eerste generatie, 6-traps, dwarsgeplaatste motoren, koppel van 350 Nm | Geluiden, te vroeg of te laat schakelen |
2007 | DSG7 DQ200 | 7-traps, droge koppelingen, lichter en kleiner, koppel van 250 Nm | Mechatronic storing, schokt in 1e of 2e versnelling, schakelt slecht bij hoge toeren |
2010 | DSG7 DQ500 | Verbeterde 7-traps, koppel tot 600 Nm, kleiner dan DQ250 | – |
2013 | DSG (alle modellen) | Terugroepactie, olieverandering | – |
Huidig | DSG (meeste modellen) | Meestal 7 versnellingen | – |
DSG problemen: bouwjaren en oplossingen
De meeste DSG’s van voor 2013 zijn goed gerepareerd of vervangen na de terugroepactie van Volkswagen. Sindsdien is de DSG-versnellingsbak flink verbeterd.
Dat wil niet zeggen dat onderhoud niet nodig is. De bak heeft veel techniek en daarnaast ook software. Onderhoud voorkomt problemen en daarmee ook dure reparaties.
Als DSG specialist kunnen we daarmee helpen. We kunnen de DSG reviseren, of zelfs een deelrevisie uitvoeren. Binnen 50 km van Loenersloot komen we uw auto gratis halen, als dat nodig is.
Tweedehands auto met DSG kopen?
Misschien denk je erover om een occasion met een DSG-transmissie te kopen. Dan is de info over DSG problemen, bouwjaren en modellen zeker handig.
Let erop dat het onderhoud goed is uitgevoerd. Als het goed is, is dat bijgehouden in het onderhoudsboekje.
Bij het proefrijden is het belangrijk dat de auto niet schokt tijdens het schakelen. Een DSG rijdt heel soepel, de schakelbeweging moet nauwelijks voelbaar zijn. Met een DSG is handmatig schakelen ook mogelijk, controleer of dat ook soepel werkt.
(Wij doen zelf niet aan DSG tuning, Het is wel handig om te weten of je een getunede bak hebt, als je een tweedehands auto koopt. Check dit!)