De DSG-versnellingsbak is een knap staaltje techniek. Dankzij de dubbele koppeling rijdt het enorm soepel. Net als bij elk onderdeel van een auto, kan ook deze versnellingsbak slijten. Daarom is regelmatig DSG onderhoud een goed idee om problemen te voorkomen. Wat houdt dat onderhoud in en hoe vaak moet het? Lees mee.
De DSG-automaat
Een DSG-versnellingsbak, of Direct-Shift Gearbox, is een versnellingsbak, ontwikkeld door de Volkswagen Groep. In feite is het een combinatie van een automatische en handgeschakelde versnellingsbak met een dubbele koppeling.
De DSG-versnellingsbak werkt met twee koppelingen die automatisch in- en uitschakelen. De ene koppeling regelt de even versnellingen en de andere koppeling de oneven versnellingen. Dit systeem maakt het mogelijk om enorm snel schakelen. Dat rijdt enorm fijn en soepel; je voelt immers het schakelen bijna niet.
Een DSG-transmissie bestaat uit een knap staaltje techniek. Dat bestaat onder andere uit:
- De koppelingen. Dat zijn er twee. Deze koppelingen worden computergestuurd en vervangen de koppelomvormer die je in een automatische versnellingsbak vindt.
- De assen. Er zijn twee assen voor de overbrenging in een DSG-versnellingsbak. Eén as is gekoppeld aan de even versnellingen en de andere aan de oneven versnellingen.
- De elektronische controle-unit, of ‘mechatronic’. Deze unit ontvangt signalen van verschillende sensoren en kiest de juiste versnelling op basis van deze informatie. Dit is als het ware de hersenen van de DSG.
Waarom is DSG onderhoud belangrijk?
Net als bij elke andere versnellingsbak – en de auto in het algemeen – is onderhoud aan een DSG-versnellingsbak van belang voor de prestaties en levensduur van de bak. Een onderdeel van een auto waarin gereden wordt is altijd aan slijtage onderhevig en heeft onderhoud nodig. Dat geldt vooral voor onderdelen die met elkaar in aanraking komen. Denk bijvoorbeeld aan snel draaiende tandwielen. Ook verliest de transmissieolie, die de draaiende delen smeert, op den duur wat werking. Die vervangen we tijdens het onderhoud.
Kortom: regelmatig onderhoud verlengt de levensduur van de DSG.
Onderhoud of revisie van de DSG-automaat
Onderhoud en revisie zijn twee verschillende dingen, die beiden zorgen voor langere levensduur van uw DSG-versnellingsbak.
DSG onderhoud gaat over routinematige taken zoals het controleren van de transmissievloeistof niveaus en het vervangen hiervan op de aanbevolen intervallen. Het gaat om relatief kleine handelingen die regelmatig moeten worden uitgevoerd.
Een DSG-revisie daarentegen is een grondiger proces dat langer duurt. De versnellingsbak wordt gedemonteerd, geïnspecteerd, gereinigd en gerepareerd. Hierbij worden dus versleten of beschadigde onderdelen vervangen of gerepareerd. Alles wordt tegen het licht gehouden en je DSG bak is weer zo goed als nieuw.
Dit valt onder DSG onderhoud
De onderhoudswerkzaamheden aan een DSG versnellingsbak bestaan onder andere uit het uitvoeren van een basisinstelling (in sommige gevallen een update of configuratie van het systeem) en het vervangen van de versnellingsbakolie en het filter.
Daarnaast controleren we of de bak goed werkt. Hierbij gaat het vooral om de werking en aansturing van de versnellingsbak door de mechatronic – het aansturingssysteem. Hierbij horen dus ook eerdergenoemde updates of veranderen van instellingen.
Ook kijken we bij het onderhoud aan een DSG-versnellingsbak naar de koppelingsplaten. Deze bewegen en kunnen slijten, waardoor de auto op den duur minder soepel schakelt en ook minder zuinig rijdt.
Soms voeren we een geluidsdiagnose uit. Dat doen we vooral wanneer de auto ongewenste geluidjes maakt bij het rijden, die te maken kunnen hebben met de versnellingsbak. Slijtage kan daar een oorzaak van zijn. In dat geval moeten we soms de bak reviseren, en bijvoorbeeld de lagers vervangen.
Hoe vaak moet je onderhoud laten doen aan je DSG-versnellingsbak
Soms heeft de fabrikant van de auto hier specifieke voorkeuren voor. Over het algemeen wordt aanbevolen om de olie en het filter van een DSG-bak elke 60.000 kilometer of elke twee jaar te vervangen. Een goed idee is om de DSG dan meteen te laten spoelen. Dit is belangrijk omdat de smerende werking van versnellingsbakolie na verloop van tijd vaak wat minder wordt. Dit is dus het moment voor onderhoud.
Kosten DSG onderhoud
De kosten hangen af van het type DSG en hoe vaak onderhoud is gedaan. Wij rekenen 75 euro voor een diagnose, maar die kosten worden in mindering gebracht op de reparatiekosten. In feite is het dus gratis. U weet meteen waar u aan toe bent.
Heel globaal kost een onderhoudsbeurt ongeveer:
- Transmissieolie verversen (met controle) en nieuwe filters – ongeveer 250/300 euro
- Mechatronic controle en updaten – ongeveer 100 euro
Daarnaast kunnen nog koppelingswerkzaamheden worden uitgevoerd. Hiervoor ontvangt u van tevoren een prijsopgave.
Deze prijzen zijn sterk afhankelijk van (de staat van) uw auto. Na de diagnose weet u precies wat de kosten worden.
Deze problemen voorkom je met regelmatig onderhoud
Met onderhoud voorkom je problemen. Problemen die soms tot hoge reparatiekosten kunnen leiden, als je er te lang mee doorrijdt.
Ongewenste geluiden
Een DSG kan ongewenste geluiden geven, zoals een metaalachtig geluid. Dit kan worden veroorzaakt door slijtage in de versnellingsbak of door het op een verkeerd moment terugschakelen. Regelmatig onderhoud, zoals het verversen van de olie, kan helpen om dit probleem te voorkomen.
Slijtage van het koppelingslager
De olie in de DSG-versnellingsbak verliest na verloop van tijd vaak wat van zijn werking. Dat kan leiden tot slijtage van het koppelingslager. Het koppelingslager zorgt voor de soepele werking van de koppeling. Als de olie zijn werking verliest, kan dit leiden tot verhoogde wrijving en dus tot snellere slijtage van het lager. De olie wordt tijdens DSG onderhoud vervangen.
Mechatronic storingen
De mechatronic is het ‘brein’ van de DSG versnellingsbak en regelt de werking ervan. Storingen in de mechatronic kunnen leiden tot problemen met het schakelen. In het slechtste geval kan de hele unit zelfs doorbranden. Regelmatige controles, onderhoud en updates voorkomen dit.
Versnellingen overslaan
Dit kan worden veroorzaakt door een probleem met de koppeling of de mechatronic. Daarom controleren we de mechatronic altijd, doen we updates als dat relevant is en stellen we ‘m goed af.
Terugschakelen bij hoge toeren
Een auto met een DSG automaat schakelt terug bij hoge toeren. Dat gebeurt bijvoorbeeld op de snelweg, bij het inhalen. Niet iedereen wil dat de auto (te ver) terugschakelt. Dit kunnen we instellen, door de mechatronic anders in te stellen. Bij DSG onderhoud lopen we die instellingen na en kunnen we dat – desgewenst – veranderen.
Onderhoud bij dé specialist
Wij zijn de DSG-specialist van Nederland. Met onze kennis en ervaring herkennen we problemen vroegtijdig, waardoor u in de toekomst kosten bespaart voor reparaties. In sommige gevallen is een volledige revisie aan te raden. Dan kan uw DSG-auto er helemaal weer een poos tegenaan!
Als de auto er slecht aan toe is, hebben we zelfs een ophaalservice. Binnen 50 km vanaf Loenersloot is dit gratis (mits we de reparatie ook uitvoeren). Daarbuiten hebben we scherpe prijzen.
Controleer hier direct hoe groot de afstand voor u is (door op de kaart te klikken):