Bij een auto met een DSG-transmissie is het een goed idee om alert te zijn op symptomen die kunnen wijzen op een DSG mechatronic probleem. De DSG mechatronic is een belangrijk onderdeel van de transmissie en problemen hiermee kunnen leiden tot schade aan de versnellingsbak en de elektronica van de auto. In dit artikel zullen we de belangrijkste DSG mechatronic symptomen bespreken en leest wat u kunt doen als u denkt dat er een DSG mechatronic probleem is. Lees verder om meer te weten te komen over DSG mechatronic symptomen en hoe u ze kunt oplossen.
Wat is een DSG-transmissie?
Een DSG-transmissie, ook wel Direct Shift Gearbox genoemd, is een type automatische transmissie. Het verschilt van traditionele automatische transmissies doordat het twee koppelingsplaten heeft in plaats van één. Dit maakt het mogelijk om snelle en soepele schakelingen te maken zonder dat de motor uitvalt of de auto vaart verliest.
Maar hoe werkt het precies? Een voorbeeld: stel dat u met uw auto op de snelweg rijdt en wilt optrekken om in te halen. Als u een DSG automaat hebt, kan de transmissie de eerste versnelling aanhouden terwijl de koppeling wordt losgelaten, en tegelijkertijd de tweede versnelling inschakelen. Dit gebeurt allemaal binnen een fractie van een seconde, zodat u snel kunt optrekken zonder dat de motor uitvalt of de auto snelheid verliest.
Maar de voordelen van een DSG-versnellingsbak gaan verder dan alleen snelle schakelingen. Omdat het twee koppelingsplaten heeft, kan het ook meer koppel aan de aandrijfas overbrengen dan een traditionele automatische transmissie. Dit kan leiden tot een betere acceleratie en een lager brandstofverbruik.
Let op: Verwar de DSG bak niet met de dual clutch transmission.
Wat is DSG mechatronic?
Mechatronica is een combinatie van mechanica, elektronica en informatica. Het gaat om het ontwerpen en ontwikkelen van systemen die deze drie disciplines combineren om machine- en productieprocessen te optimaliseren. In het geval van een DSG-transmissie, betekent mechatronica dat de transmissie is ontworpen met behulp van mechanische, elektronische en informatietechnologieën om het schakelproces te automatiseren en te optimaliseren en ervoor te zorgen dat dit helemaal vanzelf gaat.
De DSG mechatronic is een belangrijke component van de DSG-transmissie. Het is verantwoordelijk voor het verwerken en uitvoeren van alle commando’s van de transmissie. Er bevinden zich diverse solenoids, actuatoren en sensoren in de mechatronic die helpen bij het in werking stellen van de juiste versnelling op het juiste moment en het bedienen van de koppeling.
De mechatronic wordt aangestuurd door de TCU (Transmission Control Unit), eigenlijk de ‘computer’ van de versnellingsbak. De TCU verwerkt alle signalen en zorgt ervoor dat de solenoids en actuatoren aangestuurd worden. Dit gebeurt allemaal onder hoge druk, opgewekt door een speciale hydrauliekpomp.
Hoe speelt de mechatronic een rol in de DSG-transmissie? Laten we het uitleggen met een voorbeeld: stel dat u op een helling staat en wilt vertrekken. Als u een DSG-bak hebt, zal de mechatronica ervoor zorgen dat de transmissie de juiste versnelling selecteert en de koppeling aan- of uitschakelt om te voorkomen dat de auto achteruitrolt. Dit gebeurt allemaal automatisch, dankzij de mechatronic.
Maar mechatronic is niet alleen betrokken bij het schakelproces. Het speelt ook een rol in het diagnosticeren van problemen met de transmissie. Als er iets mis is met de versnellingsbak kan de mechatronica bijvoorbeeld foutcodes leveren, die door een monteur kunnen worden uitgelezen om het probleem te identificeren en op te lossen.
Symptomen van DSG mechatronic problemen
Omdat de mechatronica de aansturing van de DSG versnellingsbak regelt, kunnen eigenlijk al veel voorkomende problemen met die transmissie de oorzaak in de mechatronic hebben liggen, al hoeft dat natuurlijk niet. Vooral bij de eerste generatie DSG ligt het probleem vaak hier, of bij de koppeling.
Symptomen waar je op kunt letten:
- Moeilijk of onmogelijk om in te schakelen. Als u moeite heeft om de DSG transmissie in te schakelen, of als het helemaal niet lukt, is dat een mogelijk DSG mechatronic symptoom voor een probleem.
- Klonterige of hakkerige schakelingen. Als de transmissie hakkerig of klonterig schakelt, is dat een probleem dat door de mechatronica veroorzaakt kan worden.
- Trillen of schudden tijdens het rijden.
- Moeilijk of onmogelijk om te schakelen tussen versnellingen.
Daarnaast geeft de mechatronic nog wat zichtbare signalen wanneer er iets niet goed gaat, zoals het EPC (Electronic Power Control) waarschuwingslampje. Als dit lampje op het dashboard brandt, kan dit een symptoom zijn van een DSG mechatronic probleem. Het kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een interne componentenstoring van de mechatronic.
Ook kan de auto op ‘Limp home mode’ gaan. Als de auto in ‘limp mode’ gaat, wijst dat vaak op een DSG mechatronic probleem. Dit is een beschermingsmodus waarbij de transmissie beperkte prestaties levert om te voorkomen dat de transmissie volledig uitvalt.
Een auto die zo nu en dan problemen heeft met de DSG mechatronica is bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTE. Ook komen problemen vaker voor in specifieke bouwjaren.
DSG mechatronic foutmeldingen
Als u te maken hebt met DSG mechatronic symptomen, kan uw auto ook foutmeldingen geven. Dit zijn meestal specifieke foutcodes die u kunt (laten) uitlezen met een OBD-scanner. Sommige van de foutcodes die u kunt tegenkomen zijn:
- P1895: Dit is een foutcode die wijst op een beperking van de functie vanwege een drukval. Dit kan het gevolg zijn van een probleem met de hydraulische pomp of een ander probleem met de transmissie.
- P17BF: Dit is een foutcode die wijst op een probleem met de hydraulische pomp. Dit kan het gevolg zijn van een defecte pomp of een ander probleem met de transmissie.
- P0841: Dit is een foutcode die wijst op een probleem met de transmissievloeistofdruksensor/schakelaar 1. Dit kan het gevolg zijn van een defecte sensor of een ander probleem met de transmissie.
Lees ook: Hoe kun je een DSG bak resetten?
Hoe weet je als bestuurder dat de DSG mechatronic symptomen geeft?
De auto schakelt niet soepel, maar waar zit nu het probleem?
Als u problemen heeft met de koppeling, zult u waarschijnlijk andere symptomen opmerken, zoals trillen of schudden tijdens het rijden, slippende koppeling of problemen met het op gang komen van de auto. De slippende koppeling is meestal een koppelingsprobleem en niet een symptoom van mechatronic problemen. Verder lijken veel symptomen op elkaar en is het voor de ongeoefende bestuurder lastig om te bepalen of het probleem met de DSG-bak aan de koppeling ligt, de bak zelf of aan de mechatronic. Een DSG specialist helpt u hiermee.
Oplossingen voor DSG mechatronic problemen
Als u te maken hebt met DSG mechatronic symptomen, is het belangrijk om ze zo snel mogelijk op te (laten) lossen. Het is ingewikkelde en dure apparatuur, die goed onderhoud verdient. Dit zijn enkele opties om te overwegen:
- Software updaten of opnieuw installeren. In sommige gevallen kan een DSG mechatronic probleem opgelost worden door de software aan te pakken. Dit kan gebeuren door middel van een software-update of door het installeren van een nieuwe software. Als u denkt dat uw DSG mechatronic probleem veroorzaakt wordt door een softwareprobleem, gaat u naar een monteur om het probleem te laten diagnosticeren en op te lossen.
- DSG mechatronic repareren of vervangen. Als de DSG mechatronic symptomen niet kunnen worden opgelost met software-updates, kan het nodig zijn om de DSG mechatronic te repareren of te vervangen. Dit is nodig als het probleem mechanisch of elektronisch is, en kan vereisen dat de transmissie uit elkaar wordt gehaald om de DSG mechatronic te bereiken. Laat de mechatronic alleen door een gespecialiseerd bedrijf repareren. Dit is ingewikkelde technologie die veel invloed heeft op uw rij comfort.
In de meeste gevallen zijn reparaties aan de mechatronic ingewikkeld. Om de juiste diagnose te stellen is gespecialiseerde apparatuur nodig. Soms is een eenvoudige update de oplossing, maar het kan ook zijn dat de mechantronica gerepareerd of vervangen moet worden. Dit is specialistisch werk, waarvoor u bij ons terecht kunt. Neem direct contact op!