De DSG versnellingsbak, die in veel auto´s van de Volkswagen Group ligt, is een fijne versnellingsbak met heel wat voordelen. Deze automaat zorgt voor een soepele rijervaring waarbij het schakelen nauwelijks zorgt voor verlies aan vermogen. Bovendien is de DSG zuiniger is dan de meeste andere versnellingsbakken. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
Ook een DSG bak en bijbehorende koppeling zijn op den duur helaas aan slijtage onderhevig. Om hoge kosten voor vervanging of reparatie te voorkomen is het belangrijk om goed op de signalen te letten. Is de DSG koppeling versleten? Dit zijn de symptomen.
Wat is een DSG koppeling?
Een DSG koppeling is een onderdeel waarmee verbinding tussen de motor van de auto en de DSG versnellingsbak wordt gemaakt. De koppeling brengt de kracht van de motor over op de versnellingsbak zodat die de auto kan aandrijven.
DSG wordt ook wel eens een dual clutch transmission genoemd.
De DSG-versnellingsbak
DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Deze transmissie heeft een dubbele koppeling en twee primaire assen. De ene wordt gebruikt voor de even versnellingen, de ander voor oneven versnellingen. Bij het schakelen wordt direct de volgende versnelling ingeschakeld zodat doorschakelen in een vloeiende beweging gaat. Als de DSG koppeling in orde is merk je nauwelijks verlies aan vermogen bij het schakelen, het gaat letterlijk in een honderdste van een seconde. Dit zorgt niet alleen voor veel rij gemak, het is ook beter voor het milieu.
De DSG versnellingsbak is ontwikkeld door de Volkswagen Group. Je vindt ze dan ook terug in auto’s van Volkswagen GTE, SEAT, SKODA, Audi en Porsche. Sinds de introductie van de DSG versnellingsbak zijn er twee types uitgebracht, te weten de DSG6 en DSG7. De DSG6 heeft zes versnellingen en de DSG7 zeven.
Het is belangrijk om deze twee te benoemen omdat beide versnellingsbakken een andere soort koppeling hebben. De DSG6 maakt gebruik van natte lamellenkoppelingen en de DSG7 van droge platenkoppelingen. Bovendien heeft de DSG7 een extra as om de achteruit te koppelen.
Bij Oldenburg Bakrevisie zijn we gespecialiseerd in het reviseren en repareren van deze versnellingsbakken van Volkwagen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Problemen met de DSG6 en DSG7
Er zijn verschillende modellen in omloop van de DSG6 en DSG7. Een van de populairste is de DSG6 DQ250. Dit is een zeer betrouwbare versnellingsbak die weinig problemen oplevert. Daar tegenover staat dat de DSG7 DQ200 een van de meest beruchte versnellingsbakken is. Deze werd vooral gebruikt in kleinere auto´s omdat hij maar 250Nm aan motorkoppel kan verwerken.
In 2013 werden al deze versnellingsbakken wereldwijd teruggeroepen. Ondanks de verbeteringen die sindsdien zijn toegepast, zijn er nog steeds regelmatig problemen met de koppeling en versnellingsbak van de DQ200. Bekende problemen zijn lekkage, drukverlies en kortsluiting in de 30A zekering. Daarbij schakelt de versnellingsbak soms niet in de volgende versnelling.
Lees ook: Hoe kun je een DSG bak resetten?
DSG koppeling versleten: de symptomen die je kunt tegenkomen
Er zijn een aantal symptomen die duiden op een versleten DSG koppeling. In de meeste gevallen zijn de problemen terug te leiden tot versleten koppelingsplaten of de aansturing. De aansturing van de versnellingsbak wordt Mechatronica genoemd. Dit besturingselement bepaalt welke versnelling wordt gekozen. Staat die niet goed ingesteld, dan kan dit voor slijtage aan de koppeling zorgen. Ondanks dat er verschillende types en modellen DSG bakken zijn, kunnen deze symptomen bij alle versnellingsbakken voorkomen.
1. Toerental gaat omhoog zonder versnelling
Een veelvoorkomend symptoom van slijtage aan de DSG koppeling is dat het toerental omhoog gaat, maar de auto niet versnelt. De oorzaak van dit probleem zit in de koppelingsplaten. Een DSG slijt vaak wat sneller dan andere soorten versnellingsbakken omdat de DSG vaker schakelt dan andere bakken.
Dit is een vervelend probleem, dat in de garage opgelost moet worden. Het is belangrijk om dit op tijd te doen, om verdere slijtage en beschadiging te voorkomen.
2. Trillingen
Als u tijdens het rijden plotseling vreemde trillingen waarneemt, kan dat aan de DSG koppeling liggen. Als het trillen voornamelijk plaatsvindt als naar de eerste versnelling wordt geschakeld, dan is dat mogelijk een symptoom van versleten koppelingsplaten.
Het is dan belangrijk om naar een garage te gaan, omdat anders meer slijtage en zelfs schade kan ontstaan. Op den duur zal het trillen plaatsmaken voor een zwaar gebonk. Als dit gebeurt kan het de auto tot stilstand brengen. Bovendien is het probleem dan zo groot dat ook andere onderdelen van de koppeling en zelfs de versnellingbak beschadigd kunnen zijn. Op tijd naar de garage gaan is dan ook aan te raden om hoge kosten te voorkomen. In sommige gevallen kan een software-update de oplossing al zijn.
3. Slippende koppeling
Een ander symptoom van een versleten DSG koppeling is het slippen van de koppeling. Tijdens het schakelen gaat het toerental dan omhoog, maar het schakelen zelf wordt nog een beetje uitgesteld en de koppeling slipt.
Een van de meest voorkomende redenen hiervan zijn versleten koppelingsplaten. Een andere reden van een slippende koppeling is een probleem met de elektronica van de versnellingsbak.
De enige manier om te achterhalen waar het probleem zit, is een diagnose laten stellen bij de garage. Wordt het probleem met de DSG koppeling veroorzaakt door een elektronisch probleem, dan zal bij een diagnose een foutcode verschijnen. Is het geen elektrisch probleem, dan is de volgende logische oplossing om de olie in de DSG te vervangen. Is het probleem hiermee niet verholpen, dan ligt de oplossing vaak in het vervangen van de koppelingsplaten.
4. Storingslampje DSG problemen
Als er iets mis is met de DSG koppeling, dan zal de PRDNS-indicator branden of knipperen. Dit is het lampje dat normaal gesproken aangeeft in welke stand de versnellingspook staat.
De indicator gaat aan bij elke storing of foutmelding in de DSG koppeling en de versnellingsbak. Sommige nieuwere auto´s hebben een display waarop een waarschuwingstekst komt, die aangeeft wat het probleem is. Maar niet alle auto´s hebben dit display, waardoor het niet direct duidelijk is waar de oorzaak van het probleem ligt.
Wie zelf een beetje handig is kan via het display een diagnose opvragen. Gebruik de handleiding van de auto om beter te begrijpen hoe de informatie opgevraagd kan worden en wat de meldingen betekenen. In veel gevallen veroorzaakt een probleem meerdere foutcodes. Hierdoor zijn de codes moeilijk te interpreteren door iemand die hier niet in gespecialiseerd is.
Ongeacht of u de diagnose wel of niet zelf kan uitlezen, is het van belang om een foutcode niet te negeren. Het probleem kan onder andere te maken hebben met de ECU die de motor aanstuurt, de transmissie-regeling of versleten koppelingsplaten.
5. In zijn achteruit schakelen gaat niet
Vooral Audi, SEAT, SKODA, Volkswagen of Porsche auto’s van voor 2018 kunnen te maken krijgen met problemen tijdens het schakelen. Schakelen in de lage versnellingen gaat prima, maar de auto kan niet meer in zijn achteruit gezet worden. Wie probeert de auto in zijn achteruit te schakelen hoort een schrapend geluid, vergezeld van een brandend lichtje op het dashboard. Dit probleem komt vooral bij de DSG7 voor. Hiermee kun je het beste direct naar de garage rijden, of maakt gebruik van onze ophaalservice.
Hier leest u meer over de specifieke Skoda DSG problemen.
Wat te doen bij een versleten DSG koppeling
Vertoont de koppeling van uw auto één van de symptomen van slijtage dan is het verstandig om direct contact op te nemen met een garage, bij voorkeur één die gespecialiseerd is in DSG bakken. Een DSG koppeling en versnellingsbak zijn complexe onderdelen, om deze te repareren is de juiste apparatuur, kennis en ervaring nodig. Hoe eerder een symptoom van slijtage geconstateerd wordt, des te makkelijker zal het probleem op te lossen zijn.
Ga in ieder geval naar de garage als het volgende gebeurt:
- Trillingen of schokken tijdens het schakelen
- Slippende koppeling
- Bonkend geluid of andere vreemde geluiden tijdens het schakelen
- Storingslampje DSG brandt
- Het toerental omhoog gaat zonder versnellingen
- Achteruit schakelen niet of lastig gaat
- Doortrekken in de vierde versnelling terwijl het toerental oploopt en afloopt
Rijdt u een DSG automaat? Dan is dit artikel wellicht ook interessant: De DSG automaat in de bergen. Wat u moet weten.
Voorkom slijtage aan de DSG
Het is beter om slijtage in zijn geheel te voorkomen. De kosten voor het repareren van een DSG koppeling en een versnellingsbak kunnen al snel flink oplopen. Laat de DSG koppeling en de versnellingsbak, bij gewoon rijgedrag, bij voorkeur elke 100.000 km controleren. Bent u een sportieve rijder dan is het aan te raden om de controle eerder te laten uitvoeren. Over het algemeen gaat de DGS koppeling zo’n 150.000 km tot 250.000 km mee.
De uiteindelijke levensduur is afhankelijk van het rijgedrag en het onderhoud aan de koppeling. Wacht na het opstarten van de auto 10 tot 15 seconden voordat u wegrijdt, zodat de auto goed warm is. Laat ook de transmissieolie regelmatig verversen.
Slijtage aan een DSG koppeling is normaal
De DSG koppeling en versnellingsbak zijn ontwikkeld om het rij gemak van de auto te verbeteren. In de meeste gevallen kan de eerste 3 tot 5 jaar ook prima met de auto worden gereden. Zolang de DSG koppeling niet versleten is, gaat het autorijden soepeler en verbruikt de auto minder brandstof. Na een aantal jaar begint de slijtage, net als bij andere onderdelen van de auto en bij niet-DSG koppelingen. Neem bij de eerste symptomen waaruit blijkt dat de DSG koppeling versleten is contact op met een deskundige DSG specialist, om serieuze schade te voorkomen. Regelmatig onderhoud aan de DSG bak voorkomt een hoop ellende!