De DSG versnellingsbak is gemaakt om lekker te rijden. Het schakelen is bijna niet te voelen. Er zijn verschillende modellen van deze automatische versnellingsbak. We kijken naar de DSG DQ200, problemen die veel voorkomen en de techniek.
Dit is een DSG versnellingsbak
DSG staat voor Direct Shift Gearbox (in het Duits: Direktschaltgetriebe). Het is een type automatische versnellingsbak met een dubbele koppeling, ontwikkeld door de Volkswagen Groep. Een traditionele automatische versnellingsbak gebruikt één koppeling om te schakelen tussen versnellingen. Een DSG-versnellingsbak gebruik van twee koppelingen. Dit zorgt voor snellere en soepelere schakelingen.
Een DSG-versnellingsbak bestaat eigenlijk uit twee deelversnellingsbakken: één voor de oneven versnellingen (1, 3, 5, 7) en één voor de even versnellingen (2, 4, 6). Terwijl de auto in een bepaalde versnelling rijdt, wordt de volgende versnelling alvast klaargezet. Wanneer er geschakeld moet worden, ontkoppelt de ene koppeling en koppelt de andere, zonder dat de aandrijving wordt onderbroken. Dit zorgt voor een snelle en vloeiende overgang tussen de versnellingen. Je voelt nauwelijks dat de auto schakelt.
De DSG DQ200
De DQ200 is een 7-traps automatische versnellingsbak die door Volkswagen AG is ontwikkeld. Deze versnellingsbak is speciaal ontworpen voor voertuigen met een motorkoppel tot 250 Newtonmeter (Nm).
De DQ200 wordt vooral gebruikt in voertuigen met een lager motorkoppel, zoals de Volkswagen Polo, Golf, Passat en Touran, Audi A1 en A3, en de Seat Ibiza en Leon. Ook in Skoda kom je deze DSG tegen. De DQ200 werd voor het eerst geïntroduceerd in 2007 en is sindsdien in verschillende modellen toegepast.
Auto’s waar je de DSG DQ200 tegenkomt hebben meestal kleinere motoren, bijvoorbeeld 1.2 en 1.4 liter motoren, die minder koppel produceren en daarom minder koeling nodig hebben. De motor is minder krachtig, dus er is minder vermogen om te trekken of hoge snelheden te halen.
Lees ook: DSG koppeling versleten, dit zijn de symptomen
De DSG DQ200 is een auto met droge koppeling
De DQ200 maakt gebruik van een droge koppeling. Dit betekent dat de koppeling niet in een oliebad werkt. Het is de enige DSG 7-traps versnellingsbak met droge koppeling. 7-traps betekent dat er 7 versnellingen zijn.
Een droge koppeling heeft voor- en nadelen.
Voordelen van een droge koppeling
- Efficiëntie: Omdat er geen olie nodig is, is er minder interne weerstand. Dit betekent dat de droge koppeling efficiënter is en bijdraagt aan een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.
- Gewicht: Droge koppelingen zijn lichter dan natte koppelingen, wat helpt om het totale gewicht van de auto te verminderen. Dat zorgt ook weer voor minder brandstofgebruik.
- Onderhoud: Er is geen olie die moet worden vervangen.
Nadelen van een droge koppeling
- Koeling: Een droge koppeling heeft geen olie om de warmte af te voeren, wat betekent dat ze sneller kunnen oververhitten bij intensief gebruik.
- Slijtage: Omdat er geen smeermiddel is, kunnen de onderdelen sneller slijten.
In de DQ200 DSG-versnellingsbak zijn er twee droge koppelingen: één voor de oneven versnellingen (1, 3, 5, 7) en één voor de even versnellingen (2, 4, 6). Deze koppelingen werken samen om snel en soepel te schakelen. Zoals we dat van DSG-bakken gewend zijn.
Zo werkt de DQ200
Het schakelen tussen versnellingen in de DQ200 (en andere DSG versnellingsbakken) gebeurt elektronisch-hydraulisch. Dit betekent dat de koppelingen en versnellingen worden aangestuurd door elektronische signalen en hydraulische druk. De elektronische besturingseenheid (ECU) ontvangt signalen van verschillende sensoren en bepaalt de optimale versnelling op basis van de rijomstandigheden. Vervolgens activeert de ECU de hydraulische actuatoren om de juiste koppeling en versnelling in te schakelen.
Het versnellingsmechanisme, bestaande uit tandwielen en assen, zorgt ervoor dat de kracht van de motor efficiënt wordt overgebracht naar de wielen. Omdat de DQ200 een droge koppeling gebruikt, is er geen olie nodig om de koppeling te smeren.
Regelmatig onderhoud is belangrijk om de versnellingsbak in topconditie te houden. Dit kunt u het beste bij een specialist laten doen. Denk aan het regelmatig controleren van de versnellingsbak door een specialist, het updaten van de software van de mechatronic en het vervangen van versleten onderdelen.
Veel voorkomende problemen met de DSG DQ200
De droge koppeling geeft wat problemen die de latere DSG modellen vaak niet – of minder – hebben.
De DSG DQ200 gaat in noodloop
De versnellingsbak kan in een noodloop gaan, wat betekent dat de auto in een veilige modus gaat om verdere schade te voorkomen. Dit kan komen door elektronische storingen of mechanische problemen.
Hydraulische lekkage
Interne hoge druk hydraulische lekkages ontstaan wanneer er scheuren of beschadigingen zijn in de hydraulische leidingen of componenten binnen de mechatronic eenheid.
Schakelproblemen
De DQ200 kan door technische problemen soms moeite hebben met soepel schakelen. Dit kan zich uiten in schokken, trillen of bonken tijdens het wegrijden of schakelen
Olielekkage
Hoewel de koppeling droog is, kan er nog steeds olielekkage optreden in andere delen van de versnellingsbak. Dit kan leiden tot drukverlies en uiteindelijk tot storingen.
Oververhitting
Deze melden we al eerder. Dit probleem treedt vooral op bij hogere temperaturen, vanwege de droge koppeling.
Elektronische storingen
De DQ200 is sterk afhankelijk van elektronische componenten, en storingen in deze systemen kunnen leiden tot problemen zoals een knipperende schakelindicator op het dashboard. Vooral PRNDS zien we veel (soms gepaard met eerdergenoemde noodloop).
Foutcodes die we zien bij de DQ200:
- P17BF – Bescherming tegen overbelasting van het hydraulische pompsysteem.
Dit kan gebeuren als de pomp te hard moet werken om de benodigde druk op te bouwen, wat leidt tot oververhitting en schade aan de pomp.
- 06079 – Hydraulische pomp, spelingbescherming
Deze foutcode duidt op een probleem met de hydraulische pomp waarbij er speling is gedetecteerd. Dit kan betekenen dat de pomp niet goed functioneert en mogelijk vervangen moet worden.
- 06300 – Functiebeperking door onvoldoende drukopbouw
Deze foutcode geeft aan dat de versnellingsbak niet de benodigde hydraulische druk kan opbouwen om goed te werken. Dit zorgt voor problemen bij het schakelen en verminderde prestaties.
- 06293 – Functiebeperking door drukverlies
Deze foutcode betekent dat er een drukverlies is opgetreden in het hydraulische systeem, wat kan leiden tot problemen zoals het niet kunnen schakelen naar bepaalde versnellingen.
Andere veel voorkomende DSG problemen vind u hier.
Onderhoud aan de DSG DQ200
Veel van de problemen die bij een DQ200 voorkomen, zijn te voorkomen met goed onderhoud. De onderdelen worden nagekeken en gecontroleerd op slijtage en beschadigingen. Ook de mechatronic kan worden nagekeken.
Hiermee voorkomt u problemen tijdens het rijden, of zelfs stilstand. Bovendien een onderhoud meestal veel voordeliger dan het vervangen van een onderdeel.
Hoewel de DQ200 een mooi staaltje techniek is dat gebouwd is om prettig te rijden, kan een droge koppeling wel wat problemen geven. Wees die voor!