Buiten de Sint-Pietersberg hebben we ze in Nederland niet: bergen. Maar binnen rijafstand zijn ze zeker te vinden en een roadtrip is voor elke automobilist een feest. Met een DSG automaat in de bergen rijden heeft zeker voordelen. Lees er alles over.
Wat was een DSG versnellingbak ook alweer
Een DSG versnellingsbak (Direct Shift Gearbox) is een automatische transmissie die gebruik maakt van twee koppelingen om te schakelen. Het is een geraffineerd systeem dat gebruik maakt van elektronica en hydraulica om snelle en naadloze schakelingen mogelijk te maken. DSG transmissies bieden enkele voordelen vergeleken met traditionele automatische transmissies, zoals betere prestaties en efficiëntie.
Hoe rijd je met een DSG automaat in de bergen
Een DSG transmissie biedt de mogelijkheid om handmatig te schakelen, wat kan helpen om beter de controle te behouden en om zelf de juiste versnelling te kiezen voor het rijden in de bergen. Dit kan helpen om de remmen te sparen en om de snelheid te reguleren, wat de kans op oververhitting vermindert. Om met een DSG automaat in de bergen te rijden, zet u de auto eerst in D-Mode (drive). Door de hendel opzij te duwen zet u de auto in manual. Hiermee kunt u beter de controle te behouden en de juiste versnelling kiezen voor het rijden in de bergen. De S-stand is ook geschikt voor de bergen, vooral bij bergop rijden. Dit is de sportstand, die normaal gesproken geschikt is om sportief te rijden. Het schakelt wat later door en laat de auto ook wel afremmen op de motor. Prima voor stijgen en dalen.
Kies de juiste versnellingen voor de omstandigheden. In de bergen is het meestal beter om een lagere versnelling te gebruiken om voldoende trekkracht te behouden en om stabiel te blijven. Gebruik de peddels of de hendel van de transmissie om handmatig te schakelen als dat nodig is. Rem af op de motor om de snelheid te reguleren en om onnodig gebruik van de remmen te voorkomen. Dit spaart de remmen en bespaart bovendien brandstof.
Bergafwaarts rijden – DSG tegen oververhitting van de remmen
In principe is het mogelijk dat de remmen van een automaat oververhit raken bij bergafwaarts rijden. Dit gebeurt als u te veel of te lang op de remmen drukt, waardoor de temperatuur van de remmen stijgt en ze uiteindelijk oververhit raken. Dit kan leiden tot verminderde remprestaties en zelfs tot remfalen, wat een serieus veiligheidsrisico vormt.
Om dit te voorkomen is het belangrijk om de juiste rijtechnieken te gebruiken bij het rijden in de bergen. Rem bijvoorbeeld af op de motor om de snelheid te reguleren en laat de remmen af en toe afkoelen door gas te geven. Remmen op de motor doe je door terug te schakelen naar een lagere versnelling.
Hierbij is een ‘vuistregel’: als u de voet van het gaspedaal haalt, moet de auto vaart minderen. Gaat de auto nog te hard, dan kunt u een lagere versnelling kiezen.
Het is uiteraard ook belangrijk om de remmen regelmatig te laten controleren en te onderhouden, om te zorgen dat ze in goede staat zijn en om onveilige situaties te voorkomen. Als u bergafwaarts rijdt, is de remweg langer dan op een vlakke weg. Als de auto daarbij zwaar beladen is, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, verlengt dat de remweg nog meer. Goede remmen zijn dus onmisbaar.
Bergopwaarts wegrijden met een DSG
Veel DSG automaten hebben ‘Hill Hold’. Dit is ondersteuning om soepel weg te rijden vanuit stilstand, als u bergopwaarts gaat. Handig bij filevorming of bij het wegrijden vanuit een parkeerplaats. Wanneer u het rempedaal loslaat, houdt het systeem de druk in het remsysteem ongeveer 2 seconden vast. Dat is genoeg tijd om op te trekken zonder dat de auto in beweging komt (achteruit rolt). U hoeft dus niet handmatig te schakelen om bergopwaarts weg te rijden.
Welke versnelling in de bergen
Het is belangrijk om de juiste versnelling te kiezen bij het rijden in de bergen, omdat dit helpt om brandstof te besparen en om de motor te beschermen tegen oververhitting. Bovendien zorgt het gebruik van de juiste versnelling ervoor dat u meer controle heeft over de auto en dat u veiliger door de bergen rijdt.
In de bergen is het aan te raden om te schakelen naar een lagere versnelling dan normaal, zodat de auto meer kracht heeft om de hellingen op te komen. Dat is niet het meest zuinig, maar je hebt toeren en kracht nodig. Dit kan helpen om de motor te ontlasten en te voorkomen dat hij oververhit raakt.
Hiervoor is ook weer een soort vuistregel: de auto moet nog kunnen versnellen als u het gaspedaal verder intrapt. Rijdt u al plankgas en zwoegt de auto? Schakel dan een versnelling terug.
Welke versnelling u het beste kunt kiezen, is afhankelijk is van verschillende factoren zoals de stijgingsgraad van de weg, het vermogen van de auto en uw eigen rijstijl. Testen en kijken wat comfortabel is dus. Als u bijvoorbeeld op een steile weg rijdt, kan het nodig zijn om laag in te schakelen om voldoende kracht te hebben om de weg op te klimmen. Aan de andere kant, als u op een weg rijdt met een minder steile helling, kan het juist beter zijn om in een hogere versnelling te rijden om het toerental van de motor te verlagen en het verbruik te verminderen.
Lees ook: Hoe kan je een DSG bak resetten.
Kun je remmen op de motor met een DSG automaat in de bergen?
Doordat handmatig schakelen een DSG versnellingsbak mogelijk is, kunt u ook afremmen op de motor.
Wanneer je terug schakelt op de motor van een auto, verandert de verhouding tussen de kracht die de motor levert en de snelheid van de wielen. Schakel je bijvoorbeeld van een hogere naar een lagere versnelling, dan zal de motor meer kracht leveren bij een lagere snelheid van de wielen. Dit kan helpen om de auto af te remmen, omdat de kracht van de motor tegen de beweging van de auto werkt. Het is wel belangrijk om te onthouden dat dit niet hetzelfde is als het gebruik van de remmen, en het kan niet worden gebruikt als vervanging hiervan in noodsituaties. Het is het beste om te remmen met de remmen als je snel vaart moet minderen en te remmen met de motor als de situatie zich daarvoor leent. Bij een lange remweg, of in de bergen bijvoorbeeld.
Nadeel van remmen op de motor
Aan afremmen op de motor van de auto zitten wat nadelen. Sommige automobilisten zijn er dan ook geen voorstander van.
In feite zijn remplaten minder duur om te vervangen dan een DSG koppeling met slijtage. Omdat beide slijten door de wrijving van het remmen, kun je in feite beter voor de remplaten kiezen.
Bovendien heeft het gebruik van de rempedalen een ander voordeel: auto’s of andere weggebruikers achter je zien dat je afremt, dankzij de remlichten. Dat kan in de bergen, bij bijvoorbeeld haarspeldbochten, best handig zijn. Als je remt op de motor kan het voor andere weggebruikers onverwacht zijn.
Hoe schakel je met een DSG?
De DSG automaat schakelt automatisch en snel tussen de versnellingen, zodat u zich kunt concentreren op het rijden. Maar het is dus ook mogelijk om handmatig te schakelen. Om handmatig te schakelen met een DSG bak gebruikt u de pook op het stuur of de schakelpeddels. Als u de pook gebruikt, beweegt u deze naar links of rechts om te schakelen tussen D (Drive), S (Sport) en andere beschikbare standen. Als u de schakelpeddels gebruikt, kunt u de versnellingen handmatig bedienen.
Tips voor autorijden (met of zonder DSG) in de bergen
Als Nederlanders zijn we niet zo gewend aan rijden in de bergen, omdat we het nu eenmaal niet zo vaak doen. Of u nu in een DSG automaat in de bergen rijdt, met een ‘gewone’ automaat of met een handgeschakelde auto, er zijn wat dingen die voor iedere automobilist gelden.
- Pas uw rijstijl aan aan de omstandigheden (regen en ijzel) en let op het wegdek, de bochten en de hellingen. Dit kan helpen om ongelukken te voorkomen en om veilig in de bergen te rijden.
- Zorg ervoor dat uw auto in goede staat is en dat u de juiste bandenspanning en oliepeil heeft. Dit verbetert de prestaties en de veiligheid van de auto.
- Zorg ervoor dat u voldoende afstand houdt tot andere voertuigen. De remweg is langer in de bergen. Bovendien kunnen andere automobilisten ook remmen op de motor zonder dat u het merkt.
- Gebruik de juiste versnellingen voor de omstandigheden. Dit kan helpen om de prestaties en het comfort van uw voertuig te verbeteren en om brandstof te besparen.
- Het nieuwe rijden, waarbij we ook slim omgaan met brandstofgebruik, is in de bergen minder van toepassing. De auto heeft nu eenmaal meer kracht nodig om de berg op te komen.
- Blijf rustig en concentreer u op het rijden. Geen afleiding door navigatie of mooie uitzichten!
- Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer. Dit geldt voor de smallere wegen waar je elkaar de ruimte moet geven. De reden van die voorrangsregel is dat stijgend verkeer lastiger op gang komt dan dalend verkeer.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat het altijd verstandig is om extra voorzichtig te zijn als bij het rijden op onbekend terrein, en om de maximumsnelheid in het oog te houden. Oók in de bergen.
Lees meer over problemen met een DSG versnellingsbak hier.