DSG 7 mechatronic: problemen én oplossingen

september 27, 2024
Oldenburg Bakrevisie

Versnellingsbak Specialist

10+ jaar ervaring

100% klant tevredenheid

De DSG 7 mechatronic is een onderdeel van de DSG (Direct Shift Gearbox) versnellingsbak. Die DSG wordt vaak gebruikt in auto’s van de Volkswagen Groep, zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. De mechatronic is het “brein” van de versnellingsbak en combineert mechanische en elektronische componenten om de versnellingsbak soepel en efficiënt te laten werken. Áls het allemaal goed werkt.

De DSG 7 mechatronic

De DSG 7 mechatronic zorgt ervoor dat de auto snel en zonder onderbreking kan schakelen tussen versnellingen. Dit gebeurt door gebruik te maken van een dubbele koppeling, wat betekent dat de volgende versnelling al klaarstaat, terwijl de huidige versnelling nog actief is. Hierdoor kan de auto sneller accelereren. Bijkomend voordeel is dat de auto ook nog eens efficiënter rijdt.

Geschiedenis van de DSG 7

De ontwikkeling van de DSG-versnellingsbak begon in de jaren 1980, toen de eerste prototypes werden getest in de autosport. De technologie werd echter pas in 2003 commercieel geïntroduceerd door de Volkswagen Groep, met de lancering van de DSG 6 versnellingsbak in de Volkswagen Golf.

In 2008 werd de DSG 7 geïntroduceerd, de opvolger van de DSG 6. De DSG 6 heeft 6 ‘trappen’, of versnellingen en de DSG 7 heeft er – je raadt het al – 7. Het grootste verschil tussen de DSG 6 en DSG 7 is verder het gebruik van droge platenkoppelingen in plaats van natte lamellenkoppelingen. Een natte koppeling maakt gebruik van olie om de koppeling te koelen. Dit maakt het systeem zwaarder. De DSG 7 heeft een droge koppeling. Dit maakt de DSG 7 lichter en efficiënter, wat bijdraagt aan een betere brandstofbesparing en prestaties. Een voorbeeld van de DSG 7 is de DQ200.

DSG 7 mechatronic

Zo werkt de DSG 7 mechatronic

De DSG 7 mechatronic heeft een belangrijke rol gespeeld in de evolutie van automatische versnellingsbakken, door een combinatie van snelheid, efficiëntie en rijcomfort te bieden.

De mechantronic is de aansturing van de rest van de versnellingsbak. Het brein, zoals we al zeiden. Het bestaat uit een besturingsapparaat en een assemblage van regelkleppen, samen met individuele sensoren en actuatoren. Deze componenten werken samen om complexe schakelacties in een fractie van een seconde uit te voeren.

De mechatronic bestuurt de dubbele koppeling en zorgt ervoor dat de juiste versnelling op het juiste moment wordt ingeschakeld. Dit gebeurt door middel van een combinatie van hydraulische en elektronische signalen. De sensoren in de mechatronic meten continu de snelheid, positie en andere parameters van de auto. Op basis van deze gegevens stuurt de mechatronic de actuatoren aan om de juiste versnelling te selecteren en in te schakelen.

Voordelen van de DSG 7 mechatronic

Een knap staaltje techniek, zo’n mechatronica. Er zitten echter voor- en nadelen aan. De voordelen:

Snelheid

De DSG 7 mechatronic kan zeer snel schakelen tussen versnellingen. U voelt het schakelen eigenlijk niet eens.

Efficiëntie

Door het gebruik van droge platenkoppelingen is de DSG 7 lichter en efficiënter. Het brandstofverbruik is hierdoor lager.

Rijcomfort

De snelle en soepele schakelingen zorgen voor een comfortabele rijervaring, zonder schokken of onderbrekingen

Nadelen van de DSG 7 mechatronic

Gevoeligheid voor slijtage

Hoewel de droge platenkoppelingen efficiënter zijn, slijten ze sneller dan natte koppelingen. Dit betekent dat ze mogelijk vaker moeten worden vervangen.

Kosten

De DSG 7 mechatronic kan duurder zijn in aanschaf en onderhoud vergeleken met traditionele automatische of handmatige versnellingsbakken. Dit komt door de geavanceerde technologie en de complexiteit van het systeem.

Veelvoorkomende problemen met de DSG 7 mechatronic

De DSG 7 mechatronic is een geavanceerd systeem, maar zoals bij elk complex mechanisch en elektronisch onderdeel, kunnen er problemen optreden. Hier zijn enkele veelvoorkomende problemen met de DSG 7 mechatronic:

Te vroeg of te laat schakelen

Dit probleem doet zich voor wanneer de mechatronic niet op het juiste moment schakelt, wat kan leiden tot een schokkerige rijervaring. Dit kan worden veroorzaakt door defecte sensoren of softwareproblemen binnen de mechatronic.

Vreemde geluiden bij schakelen

Ongebruikelijke geluiden zoals klikken of ratelen tijdens het schakelen. Dit kan wijzen op slijtage van interne componenten of problemen met de hydraulische systemen binnen de mechatronic.

Schokkerig schakelen

De auto schakelt niet soepel, wat resulteert in een schokkerige beweging. Dit kan te wijten zijn aan problemen met de actuatoren of hydraulische kleppen die de koppelingen bedienen.

Inhouden bij lagere snelheden

De auto lijkt te aarzelen of in te houden bij lage snelheden. Dit kan worden veroorzaakt door een verkeerde afstelling van de mechatronic of door problemen met de software.

Uit versnelling schieten

De auto schakelt onverwacht uit de versnelling. Dit kan komen door defecte sensoren of elektronische storingen binnen de mechatronic.

Oververhitting

De mechatronic kan oververhit raken, vooral bij intensief gebruik. Dit kan worden veroorzaakt door onvoldoende koeling of problemen met de hydraulische systemen. Oververhitting komt bij een droge koppeling iets eerder voor. 

Foutcodes

Foutcodes komen ook voor. Dat is vaak een fout in de software, of er moet een update gedaan worden. Enkele foutcodes die voorkomen in de DSG 7 mechatronic:

  • P0701: Dit is een algemene foutcode die aangeeft dat er een probleem is met het transmissie regelsysteem.
  • P1895: Deze foutcode wijst op een lekkage in de behuizing van de mechatronic.
  • P189C: Deze foutcode geeft aan dat er een functiebeperking is door onvoldoende drukopbouw in de DSG 7 versnellingsbak.

Daarnaast kunnen andere symptomen zoals een knipperende schakelindicator (“PRNDS”) en een brandende “service sleutel”.

DSG 7 mechatronic

Onderhoud van de DSG 7 mechatronica

Het regelmatig onderhouden van de DSG 7 mechatronic verlengt de levensduur van de bak. Onderdeel daarvan zijn:

  • Olie verversen: Hoewel de DSG 7 droge koppelingen heeft, zijn er wel andere onderdelen waar smering belangrijk is. 
  • Software-updates: Het is belangrijk om de software van de mechatronic up-to-date te houden. Fabrikanten brengen regelmatig updates uit om de prestaties en betrouwbaarheid te verbeteren.
  • Regelmatige controles: Laat de mechatronic regelmatig controleren door een specialist om eventuele problemen vroegtijdig te ontdekken en te verhelpen.

Een revisie van de DSG 7 mechatronica kan een oplossing zijn wanneer er problemen optreden. Deze oplossing kost veel minder dan een hele nieuwe mechatronic (laten) installeren. Tijdens een revisie worden versleten of defecte onderdelen vervangen en wordt de mechatronic grondig gereinigd. 

Tijdens zo’n revisie wordt de mechatroic gedemonteerd, defecte onderdelen vervangen. Uiteraard doen we nodige updates van de software en zetten we alles weer in elkaar.

Soms is de mechatronic zodanig beschadigd dat deze vervangen moet worden. Dat is een gecompliceerde reparatie. Laat dit alleen door een DSG-specialist doen. Die beschikt over de juiste gereedschappen en software. Uiteraard kunnen we u helpen. 

Wij zitten in Loenersloot, op steenworp afstand van Amsterdam en Utrecht. Overigens komen DSG rijders uit het hele land naar ons toe!

Bereikbaar via Whatsapp!
bel oldenburg bakrevisie

Bel ons:

locatie oldenburg bakrevisie loenersloot

Kom langs:

Binnenweg 63
3634 AE Loenersloot

openingstijden oldenburg bakrevisie

Openingstijden

Ma – Vr:
8:30 – 17:30

Problemen met uw versnellingsbak?

Neem contact met ons op. Wij zijn versnellingsbak specialisten en zorgen dat u veilig de weg op gaat.

Stuur ons een bericht via WhatsApp (06-11193155) of stuur een email naar info@oldenburgbakrevisie.nl.

Neem contact met ons op:
bel oldenburg bakrevisie

Telefoon

locatie oldenburg bakrevisie loenersloot

Kom langs:

Binnenweg 63
3634 AE Loenersloot

openingstijden oldenburg bakrevisie

Openingstijden

Ma – Vr:
9:00 – 17:00

5 dagen per week open

Onze diensten

Revisie & Reparatie

Oldenburg bakrevisie staat voor specialistische reparaties en (deel)revisies van zowel automatische als handmatige versnellingsbakken van alle automerken.

Haal & Breng Service

Als u gestrand bent met een defecte versnellingsbak biedt Oldenburg bakrevisie de mogelijkheid om uw auto binnen een straal van 50 km vanaf Loenersloot gratis op te halen.

Overig Onderhoud

Naast onze versnellings­bakken specialisatie kunt u ons ook inschakelen voor overige reparaties en onderhoudsbeurten aan uw auto. Neem contact op voor meer info.

Waar kunt u ons vinden? 

Kom bij ons langs!

Kom gerust eens bij ons langs in Loenersloot (afslag Vinkeveen, vlak langs de A2). We bieden naast versnellingsbakken (en reparaties) ook occasions aan. Daarnaast kunt u ons inschakelen voor algemeen onderhoud aan uw auto en schadeherstel.

Locatie van versnellingsbak locatie near me

“Ontzettend goed geholpen door Ronald! Mijn versnellingsbak kon nergens meer worden gerepareerd, alle garages zeiden dat ik maar een nieuwe moest aanschaffen. Tot ik Ronald appte, een versnellingsbak specialist, die kon me wel helpen. Binnen een paar dagen kon ik mijn auto ophalen en was alles weer perfect in orde. Ik kan het iedereen aanraden om eerst Ronald te bellen voordat je naar de dure dealers gaat!”

—Marten van der hoofd