De distributieriem, u heeft er vast over gehoord. Hij moet regelmatig worden vervangen (ook goed om te controleren bij het kopen van een tweedehands auto). De distributieriem regisseert eigenlijk de werking van de motor in de auto. Het zorgt ervoor dat de beweging van de diverse assen perfect op elkaar afgestemd zijn. Zonder deze riem zou de motor niet werken en kan er zelfs schade aan de motor ontstaan. Wanneer moet de distributieriem vervangen worden, waarom en niet onbelangrijk: wat kost dat?
Wat is de distributieriem?
De distributieriem is als het ware de dirigent van de motor van elke auto. Het zorgt ervoor dat de beweging van de nokkenas en de krukas van de motor perfect op elkaar afgestemd zijn. In feite zorgt het dat de kleppen van de motor op het juiste moment openen en sluiten.
Dit is heel belangrijk, want als deze bewegingen niet synchroon verlopen, kan de motor niet goed werken en dat kan leiden tot problemen.
De distributieriem werkt door middel van een aantal belangrijke componenten. Allereerst is er de nokkenas. Dit is een as die boven in de cilinderkop van de motor ligt. De nokkenas heeft speciale nokken (vandaar de naam) die zijn ontworpen om de kleppen van de motor op het juiste moment te openen en te sluiten. En dat is superbelangrijk voor de goede werking van uw motor.
Aan de andere kant heb je de krukas. Die bevindt zich onderaan de motor en is verantwoordelijk voor het omzetten van de lineaire beweging van de zuigers in de motor in de roterende beweging van de aandrijfas van de auto. Dat is heel belangrijk om de motor te laten draaien.
Maar er zijn nog meer belangrijke onderdelen die de distributieriem nodig heeft om goed te werken. Zo heb je bijvoorbeeld de distributieriemspanner. Dit is een soort veersysteem dat de distributieriem onder spanning houdt. Dat is belangrijk, want het voorkomt dat de riem losraakt of breekt. Daarnaast zijn er de spanrollen. Die werken samen met de spanner om ervoor te zorgen dat de distributieriem op de juiste manier op de nokkenas en krukas is geplaatst en dat de riem kan draaien.
Een ander belangrijk onderdeel die met de distributieriem samenwerkt is het distributiehuis. Dat is eigenlijk een soort metalen of plastic behuizing die de distributieriem en andere componenten beschermt tegen vuil en andere verontreinigingen. Zonder dit onderdeel zou de riem behoorlijk snel slijten.
Distributieketting
Een distributieketting is een alternatief voor de distributieriem. In plaats van een riem die de beweging tussen de nokkenas en krukas synchroniseert, is dat een ketting. Net als de distributieriem heeft de distributieketting ook speciale nokken op de nokkenas die de kleppen van de motor op het juiste moment openen en sluiten.
Het voordeel van een distributieketting is dat deze meestal langer meegaat dan een distributieriem en minder vaak vervangen hoeft te worden. Maar wanneer de distributieketting breekt of versleten raakt, heb je wel flink hogere reparatiekosten in vergelijking met het vervangen van een distributieriem.
Een distributieriem is meestal gemaakt van rubber met daarop vezels van glasvezel, Kevlar of nylon. De buitenkant van de riem is vaak bedekt met een laagje rubber voor extra bescherming. Die materialen zijn sterk, flexibel en duurzaam genoeg om de hoge belastingen en snelheden van de motor aan te kunnen.
Een distributieketting is gemaakt van gehard staal en heeft af en toe wat olie nodig.
Wanneer moet je de distributieriem vervangen
De distributieriem is gemaakt van rubber en kan na verloop van tijd uitdrogen, verharden en barsten. Dit kan gebeuren als gevolg van langdurige blootstelling aan hitte, olie en andere vloeistoffen in de motor. Door deze veroudering kan de riem minder flexibel worden en uiteindelijk breken of springen. Op tijd vervangen dus, om ellende te voorkomen.
De meeste autofabrikanten raden aan om de distributieriem elke 80.000 tot 120.000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het merk en het model van uw auto. Dit staat in het instructieboekje of onderhoudsboekje van de auto. Hierin wordt ook een sticker geplakt met de kilometerstand waarop de riem voor het laatst vervangen is. Soms wordt zo’n sticker ook in de motorruimte geplakt.
Ga niet over de aanbevolen kilometers heen. Zo voorkomt u dat de distributieriem breekt of uitrekt. De reparatie is dan veel duurder dan het laten installeren van een nieuwe distributieriem.
Overigens geven de meeste fabrikanten ook een leeftijd in jaren aan. Slijtage komt ook deels door uitdroging, dus zelfs als u weinig rijdt, is vervanging van de distributieriem op een gegeven moment toch een goed idee.
De manier waarop u uw auto gebruikt heeft ook invloed zijn op de levensduur van de distributieriem. Als u uw auto gebruikt onder zware omstandigheden zoals veel korte ritten, lange ritten op hoge snelheid, zware belasting of rijden in extreme temperaturen, verkort dat de levensduur van de riem. De distributieriem is dan eerder aan vervanging toe.
Er zijn een aantal signalen die aangeven dat de distributieriem vervangen moet worden. Als u merkt dat de motor van uw auto lawaai maakt, tikt, moeilijk start of onregelmatig draait, kan het zijn dat de distributieriem versleten of beschadigd is. Overigens kan dat ook duiden op andere problemen, zoals een kapotte versnellingsbak, lage oliestand of versleten koppelingsplaat.
Distributieketting vervangen
Een distributieketting is over het algemeen duurzamer en gaat langer mee dan een distributieriem. Het hoeft daarom niet zo vaak vervangen te worden als een distributieriem. Maar, net als bij alle onderdelen van een auto, kan een distributieketting slijten of beschadigd raken door langdurig gebruik. In dat geval kan het zijn dat de ketting moet worden vervangen. Meestal wordt dit echter pas gedaan bij een veel hogere kilometerstand dan bij een distributieriem, vaak tussen de 200.000 en 300.000 kilometer.
Wat gebeurt er als ik de distributieriem niet op tijd vervang
Als u de distributieriem niet op tijd vervangt, kan dit leiden tot serieuze schade aan uw motor. De riem kan scheuren of breken, wat kan leiden tot grote problemen zoals kleppen die niet meer open en dicht gaan of een kromme krukas. Als de distributieriem helemaal breekt, loop de motor niet meer. De kosten voor zo’n reparatie zijn flink.
Overigens worden de materialen waarmee auto’s en onderdelen gemaakt worden steeds beter, dus een distributieriem breekt niet zo snel meer uit zichzelf. Als de tanden van de riem slijten, is doorslippen wel een realistisch probleem. De motor werkt dan minder goed, alsof deze minder vermogen heeft. Ook kan de auto meer trillen, zelfs bij stationair draaien.
De kosten van het vervangen van de distributieriem
De kosten van de nieuwe distributieriem en het plaatsen zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type auto, het bouwjaar en het type distributieriem. Hier komen ook manuren bij, die per garage verschillen.
Gemiddeld genomen kun je voor het vervangen van de distributieriem rekenen op een bedrag tussen de € 300 en € 1000. Dit is slechts een indicatie. Afhankelijk van de eerder genoemde factoren, kunnen de kosten dus hoger of lager uitvallen.
De distributieriem zelf is al verkrijgbaar vanaf zo’n € 50. Omdat een distributieriem relatief lang meegaat én een belangrijk onderdeel is, kun je hier overigens beter niet op beknibbelen. Kies voor goede kwaliteit. Dat kost misschien iets meer, maar gaat langer mee en is veiliger.
De montage van de riem neemt al snel 2 tot 3 uur (soms meer) in beslag, afhankelijk van het type auto. Soms is het verstandig om gelijk andere onderdelen te laten vervangen, zoals de waterpomp. De kosten lopen daarmee wat op, maar je voorkomt er een extra garage bezoek mee.
Zelf de distributieriem vervangen
Het vervangen van een distributieriem is niet eenvoudig. Het lastigste is waarschijnlijk het goed afstellen van de riemspanning en het plaatsen van de riem op de juiste manier op de nokkenas en krukas. Als dit niet goed wordt gedaan kan de riem te strak worden aangedraaid of juist te los zitten, wat kan leiden tot schade aan de motor. Bij elk automerk en vaak ook per model gaat het vervangen van de distributieriem net even anders. We raden het daarom niet aan om dit zelf te doen. Neem contact met ons op om een afspraak te maken.