De distributieriem, u heeft er vast over gehoord. Hij moet regelmatig worden vervangen (ook goed om te controleren bij het kopen van een tweedehands auto). De distributieriem regisseert eigenlijk de werking van de motor in de auto. Het zorgt ervoor dat de beweging van de diverse assen perfect op elkaar afgestemd zijn. Zonder deze riem zou de motor niet werken en kan er zelfs schade aan de motor ontstaan. Wanneer moet u de distributieriem vervangen, waarom en niet onbelangrijk: wat kost dat?
Wanneer moet u de distributieriem vervangen?
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor van je auto. De riem is gemaakt van rubber en kan na verloop van tijd uitdrogen, verharden en barsten. Dit kan gebeuren door langdurige blootstelling aan hitte, olie en andere vloeistoffen in de motor. Wanneer de distributieriem veroudert, wordt hij minder flexibel en kan uiteindelijk breken of overslaan. Daarom is het belangrijk om de distributieriem op tijd te vervangen om ernstige schade aan de motor te voorkomen.
De meeste autofabrikanten raden aan om de distributieriem elke 80.000 tot 120.000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het merk en model van je auto. Deze informatie vind je in het instructieboekje of onderhoudsboekje van je auto. Hierin wordt ook een sticker geplakt met de kilometerstand waarop de riem voor het laatst is vervangen. Soms wordt deze sticker ook in de motorruimte geplakt.
Het is belangrijk om niet over de aanbevolen kilometers heen te gaan. Zo voorkom je dat de distributieriem breekt of uitrekt, want de reparatiekosten zijn dan veel hoger dan de kosten voor het laten vervangen van de distributieriem. Bovendien geven de meeste fabrikanten ook een vervangingsinterval in jaren aan. Dit komt doordat slijtage deels door uitdroging ontstaat. Zelfs als je niet veel kilometers rijdt, is het dus toch verstandig om de distributieriem na verloop van tijd te vervangen.
Daarnaast heeft de manier waarop je je auto gebruikt ook invloed op de levensduur van de distributieriem. Als je veel korte ritten maakt, lange ritten op hoge snelheid rijdt, je auto zwaar belast of vaak in extreme temperaturen rijdt, verkort dit de levensduur van de riem. In zulke gevallen moet de distributieriem eerder worden vervangen.

De distributieriem vervangen: dit zijn de signalen dat het tijd is
Er zijn enkele duidelijke tekenen die wijzen op een versleten of beschadigde distributieriem:
Lawaai uit de motor
Als je merkt dat de motor van je auto ongebruikelijk lawaai maakt, zoals een snerpend of piepend geluid, kan dit erop wijzen dat de distributieriem niet meer goed functioneert. Het geluid kan variëren van een zachte tik tot een luide knarsend geluid, afhankelijk van de ernst van de slijtage.
Moeilijk starten van de motor
Een andere aanwijzing is dat de motor moeite heeft om te starten. Dit kan betekenen dat de distributieriem is uitgerekt of niet goed is uitgelijnd. Als de riem niet meer strak om de tandwielen zit, kan dit ervoor zorgen dat de motor niet goed draait.
Onregelmatig draaien van de motor
Als de motor onregelmatig draait of stottert, kan dit een teken zijn dat de distributieriem versleten is. Dit probleem kan zich voordoen bij stationair draaien of tijdens het rijden en kan wijzen op een gebrek aan timing tussen de motoronderdelen.
Hoewel deze symptomen vaak wijzen op een probleem met de distributieriem, zijn er andere motorproblemen die vergelijkbare symptomen geven, zoals:
- Een kapotte versnellingsbak (laat deze reviseren)
- Een lage oliestand
- Een versleten koppelingsplaat
Als je een van deze tekenen opmerkt, is het raadzaam om je auto zo snel mogelijk door een monteur te laten controleren. Zo kun je ernstige schade aan de motor voorkomen en ervoor zorgen dat je voertuig veilig blijft rijden.
Wat is de distributieriem?
De distributieriem is als het ware de dirigent van de motor van elke auto. Het zorgt ervoor dat de beweging van de nokkenas en de krukas van de motor perfect op elkaar afgestemd zijn. In feite zorgt het dat de kleppen van de motor op het juiste moment openen en sluiten.
Dit is heel belangrijk, want als deze bewegingen niet synchroon verlopen, kan de motor niet goed werken en dat kan leiden tot problemen.
De distributieriem werkt door middel van een aantal belangrijke componenten. Allereerst is er de nokkenas. Dit is een as die boven in de cilinderkop van de motor ligt. De nokkenas heeft speciale nokken (vandaar de naam) die zijn ontworpen om de kleppen van de motor op het juiste moment te openen en te sluiten.Dit zorgt ervoor dat het brandstof-luchtmengsel in de cilinders kan ontbranden en de uitlaatgassen kunnen worden afgevoerd.
Aan de andere kant heb je de krukas. Die bevindt zich onderaan de motor en is verantwoordelijk voor het omzetten van de lineaire beweging van de zuigers in de motor in de roterende beweging van de aandrijfas van de auto. Dat is heel belangrijk om de motor te laten draaien.
De krukas zet de lineaire beweging van de zuigers om in een roterende beweging, die uiteindelijk de aandrijfas van de auto aandrijft. De zuigers bewegen op en neer in de cilinders wanneer het brandstof-luchtmengsel ontbrandt, en deze beweging wordt door de krukas omgezet in een draaiende kracht.
De distributieriem verbindt de nokkenas en de krukas en zorgt ervoor dat ze synchroon draaien. Dit is essentieel voor de timing van de kleppen en de zuigers, waardoor de motor soepel en efficiënt kan werken. De distributieriem is gemaakt van sterk kunststof, versterkt met glasvezel en voorzien van een teflon coating. Dit maakt de riem bestand tegen de hoge krachten en temperaturen in de motor.
Maar er zijn nog meer belangrijke onderdelen die de distributieriem nodig heeft om goed te werken. Zo heb je bijvoorbeeld de distributieriemspanner. Dit is een soort veersysteem dat de distributieriem onder spanning houdt. Dat is belangrijk, want het voorkomt dat de riem losraakt of breekt. Daarnaast zijn er de spanrollen. Die werken samen met de spanner om ervoor te zorgen dat de distributieriem op de juiste manier op de nokkenas en krukas is geplaatst en dat de riem kan draaien.
Een ander belangrijk onderdeel die met de distributieriem samenwerkt is het distributiehuis. Dat is eigenlijk een soort metalen of plastic behuizing die de distributieriem en andere componenten beschermt tegen vuil en andere verontreinigingen. Zonder dit onderdeel zou de riem behoorlijk snel slijten.
Je kunt je voorstellen dat er behoorlijk veel kracht op zo’n distributieriem staat. Hij draait met het toerental van de motor rond en moet aanzienlijke krachten overbrengen, omdat de nokkenas te maken heeft met de weerstand van de klepveren. Om deze reden is het belangrijk dat de distributieriem sterk en duurzaam is.
Distributieketting
Een distributieketting is een alternatief voor de distributieriem. In plaats van een riem die de beweging tussen de nokkenas en krukas synchroniseert, is dat een ketting. Net als de distributieriem heeft de distributieketting ook speciale nokken op de nokkenas die de kleppen van de motor op het juiste moment openen en sluiten.
Het voordeel van een distributieketting is dat deze meestal langer meegaat dan een distributieriem en minder vaak vervangen hoeft te worden. Maar wanneer de distributieketting breekt of versleten raakt, heb je wel flink hogere reparatiekosten in vergelijking met het vervangen van een distributieriem.
Een distributieriem is meestal gemaakt van rubber met daarop vezels van glasvezel, Kevlar of nylon. De buitenkant van de riem is vaak bedekt met een laagje rubber voor extra bescherming. Die materialen zijn sterk, flexibel en duurzaam genoeg om de hoge belastingen en snelheden van de motor aan te kunnen.
Een distributieketting is gemaakt van gehard staal en heeft af en toe wat olie nodig.

Wat gebeurt er als ik de distributieriem niet op tijd vervang
Als u de distributieriem niet op tijd vervangt, kan dit leiden tot serieuze schade aan uw motor. De riem kan scheuren of breken, wat kan leiden tot grote problemen zoals kleppen die niet meer open en dicht gaan of een kromme krukas. Als de distributieriem helemaal breekt, loop de motor niet meer. De kosten voor zo’n reparatie zijn flink.
Overigens worden de materialen waarmee auto’s en onderdelen gemaakt worden steeds beter, dus een distributieriem breekt niet zo snel meer uit zichzelf. Als de tanden van de riem slijten, is doorslippen wel een realistisch probleem. De motor werkt dan minder goed, alsof deze minder vermogen heeft. Ook kan de auto meer trillen, zelfs bij stationair draaien.
De kosten van het vervangen van de distributieriem
De kosten van de nieuwe distributieriem en het plaatsen zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type auto, het bouwjaar en het type distributieriem. Hier komen ook manuren bij, die per garage verschillen.
Gemiddeld genomen kun je voor het vervangen van de distributieriem rekenen op een bedrag tussen de € 300 en € 1000. Dit is slechts een indicatie. Afhankelijk van de eerder genoemde factoren, kunnen de kosten dus hoger of lager uitvallen.
De distributieriem zelf is al verkrijgbaar vanaf zo’n € 50. Omdat een distributieriem relatief lang meegaat én een belangrijk onderdeel is, kun je hier overigens beter niet op beknibbelen. Kies voor goede kwaliteit. Dat kost misschien iets meer, maar gaat langer mee en is veiliger.
De montage van de riem neemt al snel 2 tot 3 uur (soms meer) in beslag, afhankelijk van het type auto. Soms is het verstandig om gelijk andere onderdelen te laten vervangen, zoals de waterpomp. De kosten lopen daarmee wat op, maar je voorkomt er een extra garage bezoek mee.
Zelf de distributieriem vervangen
Het vervangen van een distributieriem is niet eenvoudig. Het lastigste is waarschijnlijk het goed afstellen van de riemspanning en het plaatsen van de riem op de juiste manier op de nokkenas en krukas. Als dit niet goed wordt gedaan kan de riem te strak worden aangedraaid of juist te los zitten, wat kan leiden tot schade aan de motor. Bij elk automerk en vaak ook per model gaat het vervangen van de distributieriem net even anders. We raden het daarom niet aan om dit zelf te doen. Neem contact met ons op om een afspraak te maken.