Leuk, compact en een relatief betrouwbaar: de Škoda Citigo is een populaire auto in Nederland. Ondanks zijn populariteit en betrouwbaarheid, zijn er enkele veelvoorkomende meldingen van Škoda Citigo problemen. Lees er alles over.
De Škoda Citigo
De Škoda Citigo is een compact stadsvoertuig dat onderdeel is van de Volkswagen Groep New Small Family serie. Het model werd voor het eerst getoond in 2011 en de productie begon in datzelfde jaar in de Volkswagen fabriek in Slowakije. De Citigo biedt plaats aan vier personen en is 3,55 meter lang. Het model is beschikbaar als drie- en vijfdeurs hatchback, al is productie van de driedeurs in 2018 gestopt.
De auto is uitgerust met een 1.0-liter driecilindermotor. Er is een 60 pk en een 75 pk versie. Afhankelijk van het model en de motorconfiguratie, kan de Citigo worden uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak of een automatische versnellingsbak.
Er zijn enkele terugroepacties geweest voor modellen geproduceerd tussen januari en maart 2013 om een mogelijke fout met de airbag waarschuwingssensor aan te pakken. Over het algemeen is de Škoda Citigo echter een veilige en betrouwbare auto.
Veel voorkomende Škoda Citigo problemen
De Škoda Citigo heeft prima veiligheidsbeoordelingen ontvangen van Euro NCAP, een organisatie die de veiligheid van nieuwe auto’s beoordeelt. In 2019 ontving de auto de volgende veiligheidsbeoordelingen:
- Volwassen inzittende bescherming: 81%
- Bescherming inzittend kind: 83%
- Bescherming van kwetsbare weggebruikers: 46%
- Veiligheidsassistentie (denk aan gordelmeldingen en snelheidsmeldingen): 55%
Overigens heeft rijgedrag ook invloed op de veiligheid. Zo kan een auto sneller slijten door een sportieve rijstijl en slecht onderhoud.
Škoda Citigo problemen die regelmatig gemeld worden zijn onder andere de volgende:
Problemen met schakelen
Sommige eigenaren van de Škoda Citigo melden problemen met het schakelen naar de 1e en achteruitversnelling. Dit kan een ongemakkelijke rijervaring geven en kan zelfs gevaarlijk zijn in bepaalde rijomstandigheden.
Ratelend geluid bij stationair draaien
Een ander probleem is een ratelend geluid dat hoorbaar is wanneer de auto stationair draait. Dit kan wijzen op een probleem met de versnellingsbak of de koppeling. Het is goed om de auto na te laten kijken, om escalatie van het probleem te voorkomen.
Bonkend koppelingsgeluid
Sommige eigenaren hebben ook een bonkend geluid gemeld wanneer ze het koppelingspedaal indrukken. Dit kan duiden op een probleem met de koppeling die mogelijk invloed heeft op de werking van de versnellingsbak.
Slijtage door stop-start rijden
Stadsrijden kan leiden tot vroegtijdige slijtage van onderdelen. De constante stop-start bewegingen kunnen een tol eisen van de koppeling en de remmen. Een mogelijke oplossing is om regelmatig onderhoud uit te voeren en de auto te laten controleren door een professional.
Elektrische problemen
De Škoda Citigo kan soms te maken krijgen met elektrische problemen, zoals problemen met de verlichting of de radio. Dit zijn geen grote problemen, maar toch is het goed om ze te laten verhelpen. In sommige gevallen is het nodig om bepaalde onderdelen te vervangen.
Problemen met de airconditioning
In sommige gevallen kunnen eigenaren problemen ondervinden met de airconditioning, zoals minder koelcapaciteit of vreemde geurtjes. Mogelijke oplossingen kunnen variëren van het vervangen van het koelmiddel tot het schoonmaken van het systeem om schimmel en bacteriën te verwijderen.
Voorkom Škoda Citigo problemen
Het voorkomen van Škoda Citigo problemen begint met regelmatig onderhoud. Het onderhouden van uw auto is eigenlijk net zo belangrijk als tanken. Regelmatige controles en tijdige service kunnen helpen om problemen op tijd te herkennen en te voorkomen dat kleine problemen uitgroeien tot grotere, potentieel kostbare reparaties.
Bijvoorbeeld, problemen met schakelen of ongewone geluiden tijdens het rijden kunnen vroege tekenen zijn van problemen met de versnellingsbak. Door regelmatige inspecties kunnen deze problemen al vroeg worden opgespoord. De nodige actie kan direct worden genomen, zoals het vervangen van de versnellingsbakolie of een revisie van de versnellingsbak. Blijft u rijden, dan is op den duur misschien een vervanging nodig. Dat is aanzienlijk duurder.
Overmatige slijtage van de koppeling kan vaak deels worden voorkomen door soepel en geleidelijk te rijden, vooral in stadsverkeer waar stop-start rijden veel voorkomt. Regelmatige inspectie van de koppeling spoort eventuele problemen snel op.
Škoda Citigo problemen voorkomt u dus grotendeels door regelmatig controle door een deskundige garage.
Škoda en DSG
DSG, of Direct-Shift Gearbox, is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling die elektronisch wordt bediend. De transmissie is in feite twee versnellingsbakken in één, verbonden met de motor door twee aandrijfassen. Dit zorgt voor soepele en snelle schakelbewegingen.
Škoda maakt gebruik van verschillende DSG-versnellingsbakken, afhankelijk van het model en de motorconfiguratie. Bijvoorbeeld, de Škoda Octavia vRS maakt gebruik van de DQ500 zevenversnellingsbak met dubbele natte koppeling.
De Škoda Citigo is er wel in automaat, maar als enige model van Škoda is dat geen DSG.
DSG problemen met Škoda
Overweeg je een ander Škoda model met een automatische versnellingsbak? Dan wordt het waarschijnlijk wel een DSG. De mogelijke DSG-problemen waar je dan mogelijk mee te maken krijgt, zijn bijvoorbeeld:
- Problemen met schakelen: Dit uit zich in moeilijkheden bij het schakelen of ongewone geluiden tijdens het rijden. Dit kan onder andere worden veroorzaakt door een defecte mechatronische eenheid. Dat is een computergestuurd onderdeel dat de werking van de versnellingsbak en de koppelingen regelt. Je kunt het zien als het ‘brein’ van de versnellingsbak dat bepaalt wanneer en hoe er geschakeld moet worden. Een mogelijke oplossing is om de mechatronische eenheid te laten uitlezen, repareren of updaten. Werkt dit niet, dan moet het worden vervangen.
- Slijtage van de koppeling: De dubbele koppeling die kenmerkend is voor alle soorten DSG-versnellingsbakken kan leiden tot overmatige slijtage. Dat zorgt ervoor dat de versnellingsbak hapert of volledig faalt. De koppeling moet worden gerepareerd of vervangen.
- Problemen met de mechatronische eenheid: De mechatronica, die ook problemen met schakelen kan geven, kan lekken. Delen hiervan worden warmen en kunnen uiteindelijk olie lekken. De olie moet worden bijgevuld en de mechatronica gerepareerd.
- Solenoïde storingen: Een solenoïde is een spoel die de hydraulische druk regelt voor het schakelen van de versnellingen. Deze kunnen kapot gaan, wat zorgt voor problemen met het schakelen. De solenoïdes kunt u laten vervangen.
- Oververhitting: Overmatige hitte kan leiden tot schade aan de versnellingsbak, vooral bij zware belasting of hoge snelheden. Een mogelijke oplossing is om de versnellingsbak te laten controleren en indien nodig te laten reviseren door een gekwalificeerde monteur. Uiteraard kunnen wij j hiermee helpen. Neem contact met ons op.