Heb je een CVT versnellingsbak? Of ben je geïnteresseerd in een auto met een CVT transmissie en wil je je verdiepen in deze bak? Lees dan alles over de 7 meest voorkomende CVT problemen en hoe je ze oplost. Of voorkomt (spoiler: onderhoud is het geheim).
Dit is de CVT versnellingsbak
CVT staat voor Continu Variabele Transmissie. Het is een soort automatische transmissie die zorgt voor een vlotte afstelling van de overbrengingsverhouding en heeft geen vaste positie. Dat heet ook wel ‘traploos’.
Om het makkelijk te maken, hebben verschillende merken vaak hun eigen naam voor een CVT versnellingsbak:
- Audi & Seat – Multitronic
- Toyota – CVT
- Nissan & Renault – Xtronic
- Ford – Durashift CVT
- Subaru – Lineartronic
- Honda – Multimatic
- Mercedes – Autotronic (Bij Oldenburg doen we momenteel geen reparaties aan Mercedes en BMW)
De techniek is in de basis hetzelfde. De techniek werd trouwens ontwikkeld door een Nederlands bedrijf – DAF. Daar heette het de Variomatic.
Lees ook: De voor- en nadelen van de CVT versnellingsbak
CVT problemen: eerst de techniek begrijpen
De CVT-bak coördineert automatisch het toerental van de krukas met de motorbelasting. Dit betekent dat de CVT automatisch de snelheid waarmee de motor draait (het toerental van de krukas) afstemt op hoe hard de auto werkt (de motorbelasting). Als je bijvoorbeeld een heuvel oprijdt, moet de motor harder werken. De CVT past dan de versnellingen aan, zodat de motor op de meest efficiënte manier werkt.
De belangrijkste onderdelen van een CVT zijn twee kegelvormige schijven. Daartussen loopt een band of ketting. Door de afstand tussen de schijven te veranderen, kan de CVT de versnellingen aanpassen. Als de auto langzaam rijdt, is de ene schijf breed en de andere smal. Als de auto sneller gaat, verandert de CVT de schijven zodat de ene smal wordt en de andere breed. Dit zorgt ervoor dat de motor op een constant toerental kan blijven draaien, terwijl de snelheid van de auto toeneemt.
In tegenstelling tot andere versnellingsbakken wordt de krachtsoverdracht tussen de ingangsas en de uitgangsas niet door verschillende tandwielparen uitgevoerd, maar door een duwband, een V-riem, of een (lamellen)ketting. Doordat de schijven traploos, dus in een vloeiende beweging groter en kleiner worden, ontstaan er geen schakelschokken zoals bij een ‘gewone’ (automatische) versnellingsbak wel het geval is.
CVT of automaat: dit merk je als bestuurder
In een CVT hoef je niet te schakelen. Bovendien rijdt het soepel, ‘naadloos’, je voelt ‘m niet schakelen. Dit komt doordat een CVT geen vaste versnellingen heeft. In plaats daarvan past de bak voortdurend de overbrengingsverhouding aan om de motor zo efficiënt mogelijk te laten werken. In plaats van te schakelen, wordt de riem over die gladde, kegelvormige schijven geleid.
Dit zorgt ook nog eens voor betere brandstofefficiëntie, vooral in stadsverkeer. Sommige bestuurders vinden dat een CVT een beetje ongewoon aanvoelt, omdat de motor op een constant toerental kan blijven terwijl de snelheid van de auto verandert.
Een traditionele automatische transmissie schakelt tussen een reeks vaste versnellingen. Dit geeft een meer vertrouwde rijervaring bieden, met merkbare ‘schakelmomenten’ als de transmissie op- of terugschakelt. Hoewel moderne automatische transmissies zeer efficiënt zijn, zijn ze in veel situaties minder brandstofefficiënt dan een CVT.
De 7 meest voorkomende CVT problemen
De CVT is een mooi staaltje techniek. Maar net zoals alle apparatuur, ook de CVT-versnellingsbak loopt weleens tegen problemen aan. Dit zijn 7 veel voorkomende.
Veel toeren maar geen vermogen
De auto versnelt niet als verwacht, maar maakt wel meer toeren. Mogelijke oorzaken van dit CVT-probleem zijn problemen met de duwband of de conische schijven. De duwband, die de kracht overbrengt tussen de ingangsas en de uitgangsas, kan slijten of beschadigen door intensief gebruik of gebrek aan onderhoud. De conische schijven, die de diameter veranderen om de overbrengingsverhouding te wijzigen, kunnen ook slijten of beschadigen. Dit kan leiden tot een verkeerde overbrengingsverhouding: wel toeren, geen snelheid. Regelmatig onderhoud en het gebruik van de juiste transmissieolie helpen om dit probleem te voorkomen
Oververhitting van de CVT
CVT-bakken kunnen oververhit raken door de manier waarop ze werken, met twee poelies (de conische schijven) die een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen bieden. Dit geeft wrijving, die weer warmte oplevert. Als die warmte niet goed wordt afgevoerd, ontstaat oververhitting.
Een defect koelsysteem kan ook oververhitting veroorzaken. Regelmatige controles van het koelsysteem en het gebruik van de juiste transmissievloeistof voorkomen dit probleem.
De CVT bak slipt ( bij hoge snelheden)
Als de auto ‘slipt’ of niet soepel accelereert bij hoge snelheden, is het mogelijk dat de CVT de oorzaak is. Dat kan bijvoorbeeld komen door slijtage van de onderdelen in de CVT, zoals de duwband of de conische schijven. Slijtage is normaal, maar kan erger worden door intensief gebruik, slecht onderhoud of het gebruik van verkeerde transmissieolie.
Problemen met de elektronica
Een CVT heeft, net als andere automatische transmissies, een TCU (Transmissie Controle Unit). Deze module verzamelt informatie van verschillende sensoren in je auto en bepaalt hoe de versnellingsbak daarop reageert.
Als de TCU een storing heeft, is het goed mogelijk dat je dit in CVT problemen terugziet. Denk aan een vertraging bij het inschakelen, overmatig slippen van de versnellingsbak of andere symptomen.
Als deze symptomen plotseling en zonder eerdere problemen optreden, is de TCU mogelijk de oorzaak. Terwijl een CVT problemen van structurele en mechanische aard vaak geleidelijk de kop opsteken, treden elektronische problemen meestal direct op.
CVT problemen: geluiden
Een goed functionerende CVT-versnellingsbak maakt geen vreemde geluiden. Als je tijdens het rijden piepende, bonkende of ratelende geluiden hoort, is het tijd om de versnellingsbak te laten nakijken. Soms is een kleine reparatie voldoende, maar op een gegeven moment is een volledige revisie een goed idee. De bak is dan weer als nieuw.
Soms worden deze geluiden eenvoudigweg veroorzaakt door het gebruik van de verkeerde transmissievloeistof of doordat die olie ververst moet worden.
Als de versnellingsbakolie niet het probleem is, is het mogelijk dat de interne lagers het probleem zijn. Deze lagers zijn belangrijke onderdelen van de CVT en als ze versleten of beschadigd zijn, maken ze vaak geluid.
Overigens zijn er veel mogelijke oorzaken voor vreemde geluiden in een auto. Een ervaren monteur sluit eerst andere oorzaken van vreemde geluiden uit, zoals versleten wiellagers, problemen met de ophanging of het remsysteem. Deze problemen zijn ook nog eens minder duur om te repareren en worden vaak ten onrechte aangezien voor problemen met de transmissie.
Controlelampje van de motor brandt
Het motorstoringslampje is een belangrijk waarschuwingssignaal in je auto. Als dit lampje gaat branden, betekent dit dat de boordcomputer van je auto een probleem heeft ontdekt. Dit kan een probleem zijn met de motor zelf, maar het kan ook wijzen op problemen met andere systemen in de auto, waaronder de CVT.
In het geval van een CVT kan het controlelampje van de motor bijvoorbeeld gaan branden als er een probleem is met de eerdergenoemde TCU. Dit is in feite de computer die de werking van de CVT regelt. Het verzamelt gegevens van verschillende sensoren in de auto. Als de TCU niet goed werkt, kan het controlelampje van de motor gaan branden.
Breng de auto zo snel mogelijk naar een garage als dit lampje aangaat. Het liefst één die gespecialiseerd is in CVT versnellingsbakken, zodat de juiste apparatuur om de TCU uit te lezen ook aanwezig is. Hiermee kan de juiste foutcode worden uitgelezen, zodat het probleem opgelost kan worden.
Lock-up in je koppelomvormer vast
Een koppelomvormer is een soort vloeistofkoppeling die wordt gebruikt in automatische transmissies om de kracht van de motor over te brengen. In principe kan een koppelomvormer het koppel (draaikracht) dat de motor produceert, vermenigvuldigen.
Een lock-up is een functie in een koppelomvormer die zorgt voor een directe verbinding tussen de motor en de transmissie wanneer de auto op constante snelheid rijdt. Dit betekent dat er grip is tussen de motor en de transmissie. Zo schakelt de auto soepel en komt er geen onnodige warmte vrij.
Als de lock-up vast komt te zitten, betekent dit dat deze directe verbinding niet kan worden verbroken wanneer dat nodig is, zoals bij het vertragen of stoppen. Dit kan zorgen voor een ruw gevoel of schokken bij het veranderen van snelheid. Het kan ook leiden tot oververhitting van de koppelomvormer, omdat de efficiënte warmteafvoer die de lock-up biedt, niet beschikbaar is.
Reparatie of revisie bij CVT problemen
Problemen aan je CVT versnellingsbak kun je vaak voorkomen door de transmissie goed te (laten) onderhouden. Een gespecialiseerde garage heeft hiervoor de kennis en apparatuur in huis.
Bij Oldenburg kunnen wij de bak voor je uitlezen en repareren.
Ook kunnen we de bak reviseren. Dat is een grotere reparatie, waarbij we de CVT helemaal uit elkaar halen. Alle onderdelen worden gecontroleerd en eventueel vervangen. Het voordeel hiervan is dat de versnellingsbak weer zo goed als nieuw is. Kan die weer een hele tijd mee, zonder problemen.