Als specialist in DSG, CVT en E-tron versnellingsbakken doen we veel reparaties aan deze transmissies. Een CVT rijdt fijn en is relatief onderhoudsarm, omdat er bijvoorbeeld geen tandwielen in zitten. Maar het is ook een technisch hoogstandje. Laat een CVT-reparatie dan ook bij een gespecialiseerde garage uitvoeren. Zij hebben de juiste apparatuur én de kennis in huis.
- Wij zijn de meest bekende DSG, CVT en E-tron specialist in de regio Utrecht en Amsterdam. Onze klanten geven ons een 4.8 (van 5), lees onze reviews maar eens.
Werking van een CVT
Een Continu Variabele Transmissie (CVT) werkt anders dan traditionele transmissies omdat het oneindig veel overbrengingsverhoudingen biedt tussen de laagste en hoogste versnelling. In plaats van vaste tandwielen, gebruikt een CVT twee kegelvormige katrollen en een metalen riem of ketting die tussen deze katrollen beweegt.
De kegelvormige katrollen zijn verbonden met de motor en de aandrijfas. Eén katrol is verbonden met de motor en de andere met de wielen. Elke katrol bestaat uit twee schuine schijven die naar elkaar toe en van elkaar af kunnen bewegen. Wanneer de schijven dichter bij elkaar komen, beweegt de riem omhoog langs de kegel, waardoor de diameter van de katrol toeneemt en de overbrengingsverhouding verandert.
Bij lage snelheden bewegen de schijven van de katrol die met de motor is verbonden uit elkaar, terwijl die aan de kant van de wielen dichter bij elkaar komen, wat zorgt voor een grotere kracht en een lagere snelheid. Bij hogere snelheden gebeurt het omgekeerde: de schijven aan de motorzijde komen dichter bij elkaar en de schijven aan de wielkant gaan uit elkaar, wat zorgt voor een hogere snelheid en minder kracht.
Dit zorgt voor een hele soepele overgang tussen versnellingen. Het rijdt comfortabel en ook nog eens heel efficiënt.

Veelvoorkomende problemen met CVT’s
CVT-versnellingsbakken zijn innovatieve systemen, maar zoals elk technisch apparaat kunnen ze ook problemen vertonen. Hier zijn enkele veelvoorkomende problemen die kunnen optreden, waarbij een CVT-reparatie mogelijk nodig is:
Veel toeren maar geen vermogen
De auto versnelt niet zoals verwacht, maar maakt wel meer toeren. Dit wijst op problemen met de duwband of de conische schijven.
Oververhitting van de CVT
Vooral bij langdurig rijden in warme omstandigheden of onder zware belasting. Dit zien we vooral als de transmissie niet goed gekoeld wordt, wat leidt tot verminderde prestaties en mogelijk schade.
De CVT bak slipt (bij hoge snelheden)
Dit gebeurt wanneer de band of ketting niet goed vastzit. Dit leidt tot een verlies van aandrijving.
Problemen met de elektronica
Soms kunnen storingen, defecte sensoren of softwarefouten in de elektronische componenten van de CVT leiden tot verschillende problemen, zoals een brandend controlelampje van de motor.
Geluiden
Ongebruikelijke geluiden, zoals gierende of zagende geluiden, kunnen wijzen op problemen zoals een kapotte duwband. Meestal is een versleten onderdeel de oorzaak.
Koppelomvormer vast
Als zo’n ‘lock-up’ vast zit, kan dat leiden tot een vermindering van de efficiëntie van de transmissie.
Auto is niet goed onderhouden
Het niet op tijd vervangen van de CVT-olie of het gebruik van verkeerde olie kan ook leiden tot problemen
CVT-reparatie: diagnose
Er zijn verschillende manieren om diagnoses te stellen bij een CVT-bak. Uiteraard is specialistische apparatuur belangrijk, maar een ervaren monteur minstens net zo. Die weet waar hij of zij moet zoeken en herkent veel voorkomende problemen snel. Manieren om diagnoses te stellen zijn onder andere:
- Een grondige onderhoudscheck, waarbij de CVT-olie wordt gecontroleerd en geïnspecteerd op slijtage of vervuiling. Een lage olietoevoer of verontreinigde olie kan wijzen op problemen.
- Moderne garages gebruiken geavanceerde diagnoseapparatuur die de elektronica uitleest. Een scanner leest foutcodes van de Transmission Control Unit (TCU) en geeft een indicatie van mogelijke problemen.
- Onze monteurs voeren een handmatige inspectie uit waarbij we de duwband of ketting controleren op slijtage, beschadiging of losheid. We controleren ook de conische schijven en andere interne onderdelen op slijtage of beschadiging.
- Een monteur kan eventueel een stukje in de auto rijden om de prestaties van de CVT te beoordelen. We kijken dan naar de acceleratie, versnellingen en eventuele onregelmatigheden in de aandrijving.
- De hydraulische druk in de CVT wordt gecontroleerd met behulp van een drukmeter. Een abnormale druk kan wijzen op problemen met de hydraulische systemen of de koppelomvormer.
- Monteurs controleren de verschillende sensoren die met de CVT verbonden zijn, zoals de toerentalsensor en de schakelstandsensor. Defecte sensoren kunnen leiden tot verkeerde signalen naar de TCU, wat resulteert in problemen met de transmissie. Dit overlapt vaak met de diagnoseapparatuur, maar alleen als de garage de juiste apparatuur in huis heeft. Deze lezen ook mogelijke foutcodes uit.
- Als alle onderhoudsboekjes zijn bijgehouden helpt dat om de geschiedenis van de CVT te volgen en te zien of er herhaalde problemen zijn geweest. Zo’n onderhoudslog kan helpen bij het bepalen van de oorzaken van problemen.

Veel voorkomende reparaties aan CVT-versnellingsbakken
CVT’s (Continu Variabele Transmissies) kunnen verschillende problemen vertonen, deze reparaties worden relatief vaak uitgevoerd:
- Vervanging van de duwband of ketting
- Vervanging van de conische schijven
- Reparatie of vervanging van de Transmission Control Unit (TCU)
- Vervanging van hydraulische kleppen
- Vervanging van de CVT-olie
- Reparatie van elektronische componenten
- Reparatie van de koppelomvormer
Voorkom problemen
Het is uiteraard een goed idee om de CVT (Continu Variabele Transmissie) goed te onderhouden om problemen te voorkomen en de levensduur te verlengen. Regelmatige vervanging van de CVT-olie volgens de aanbevelingen van de fabrikant is belangrijk, omdat oude of vervuilde olie de prestaties niet helpen. Het gebruik van de juiste olie is hiervoor belangrijk, aangezien de verkeerde olie schade kan veroorzaken. Zorg er ook voor dat het koelsysteem van de transmissie goed werkt om oververhitting te voorkomen. Sowieso kunt u oververhitting vermijden door niet langdurig te rijden in warme omstandigheden zonder voldoende koeling en de temperatuur van de transmissie regelmatig te controleren.
Regelmatige inspectie van de duwband of ketting op slijtage en beschadiging is ook belangrijk, evenals het controleren van de sensoren en elektronische onderdelen voor een goede werking. Laat dit door een goede garage doen. Een soepele rijstijl, waarbij abrupte acceleraties en zware belasting worden vermeden, kan de levensduur van de CVT ook verlengen.
Wij zijn CVT specialist
Naast DSG specialist, zijn we ook gespecialiseerd in CVT-bakken. Wij hebben de apparatuur en de vakkennis in huis om de CVT op de juiste manier te repareren. Bij zo’n mooie versnellingsbak wilt u geen risico nemen.
Bel direct voor een afspraak of neem contact met ons op op een andere manier.