De term “automatische transmissie” betekent veel verschillende dingen voor veel verschillende mensen. Maar voor u betekent het over het algemeen maar één ding: zet uw auto in de juiste versnelling en go. U hoeft niet te schakelen, de transmissie doet het werk voor u.
Dat komt omdat automatische transmissie een brede term is om veel verschillende systemen te beschrijven die sinds eind jaren ’40 zijn gebouwd. Destijds had een automatische transmissie in een auto vaak maar twee versnellingen: laag en hoog. Ze leverden niet veel stroom en ze waren niet zo efficiënt. Maar ze waren gemakkelijk te besturen, omdat ze voor u beslissen wanneer ze moeten schakelen.
De automatische transmissies van vandaag lijken in niets op de automaten van vroeger. De toevoeging van een koppelomvormer met vergrendeling en computerbediening heeft de slordige automaten van weleer veranderd in een krachtige, efficiënte machine. Tegenwoordig is het lastig om een beter benzineverbruik uit een handgeschakelde transmissie te persen dan uit een automaat.
Aan al die technologie hangt natuurlijk een prijs: complexiteit. De automaten van tegenwoordig zijn veel complexer dan die van twintig of dertig jaar geleden. En dat kan een probleem zijn als ze niet werken zoals ze zouden moeten.
Hoe werkt een automatische transmissie?
Het is belangrijk om te weten hoe een automatische transmissie werkt wanneer u in een automaat rijdt. In plaats van een koppeling te gebruiken, gebruikt een automatische transmissie een koppelomvormer. Dit is een vloeistofkoppeling die gebruikmaakt van een afzonderlijke pomp en turbine die in tegengestelde richtingen in de omvormer zelf draaien, waardoor de motor onafhankelijk van de transmissie kan draaien.
In plaats van verschillende sets versnellingen te gebruiken om de uitgaande assen van de transmissie te vergrendelen en ontgrendelen, gebruikt een automatische transmissie een enkele versnellingsbak om de verschillende versnellingsverhoudingen te bereiken. Een complex hydraulisch systeem regelt de verschillende banden en koppelingen die de tandwiel set aansturen, en een tandwielpomp duwt de transmissievloeistof erdoor. Een regulateur regelt vervolgens de beweging van schakelkleppen die de hydraulische vloeistoffen leveren om de verschillende versnellingen in te schakelen. Naarmate de vloeistofdruk in de regulateur toeneemt of afneemt, worden de schakelkleppen gedwongen de verschillende versnellingscircuits te sluiten en te openen.
Klinkt dit als abracadabra voor u? Geen probleem! U hoeft niet alle details te weten, daarvoor zijn wij er. Wij zijn versnellingsbak specialist en helpen u met elk onderdeel van uw versnellingsbak, en zeker ook automatische transmissies! Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie over uw versnellingsbak problemen.
Olie vervangen in een automaat
Denkt u dat het tijd is om de olie te vervangen in uw automaat? Is er een lekkage in de versnellingsbak van uw automaat? Neem dan contact met ons op. Wij zijn versnellingsbak specialisten en helpen u snel en efficiënt met alle zaken die gerelateerd zijn aan uw versnellingsbak, ook automaten.
Zelf olie vervangen van uw automatische transmissie? Lees dan dit artikel.
Veel voorkomende problemen met een automatische versnellingsbakken
U kent uw voertuig. Dus als het zich anders gaat gedragen, let je op. Hoort u momenteel vreemde geluiden of komt er een vreemde geur uit uw auto? Rijdt hij anders dan normaal op de weg? Het belangrijkste is het correct diagnosticeren van de oorzaak van het probleem met uw voertuig.
Wat is de levensduur van een automatische transmissie?
Zonder service en onderhoud kunnen sommige transmissies al binnen 150.000 km defect raken. Als u ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, kan uw transmissie binnen tien jaar uitvallen.
Met zorg en service kunnen transmissies 500.000 km of meer mee gaan. Geplande vloeistofveranderingen, transmissie-inspecties en bandaanpassingen kunnen u duizenden euro’s besparen op een voortijdige transmissiefout.
Problemen met uw automatische transmissie?
Neem dan zsm contact met ons op voordat er verdere schade wordt gereden. Wij helpen u graag en onze snelle service heeft al veel automaat eigenaren geholpen. Schroom niet, bel vandaag nog.