Auto’s zijn er in veel verschillende varianten. Van opties in aandrijfassen zoals voorwielaandrijving en vierwielaandrijving tot keuzes in motortype zoals conventioneel gas en elektrisch, de mogelijkheden zijn eindeloos bij het kopen van een nieuw voertuig. Een andere belangrijke beslissing die u moet nemen bij het kopen van een auto, is welk type transmissie u wilt krijgen. In dit artikel schrijven we over Automaat vs Handgeschakeld!
Moderne voertuigen zijn er in twee verschillende transmissietypen: automatisch of handmatig. Bij een handgeschakelde versnellingsbak is de bestuurder verantwoordelijk voor het schakelen, bij een auto met automatische versnellingsbak doet de auto het schakelen voor u. Dus de vraag is: zelf schakelen of niet zelf schakelen?
De basics van een versnellingsbak
Één van de meest gecompliceerde componenten in uw voertuig, de transmissie, is een metalen behuizing met een reeks versnellingen – wat de bijnaam versnellingsbak verklaart. De transmissie haalt kracht uit de motor en levert deze aan de wielen om uw voertuig van stroom (en dus beweging) te voorzien. Het is verantwoordelijk voor het juist verdelen van de kracht die naar de wielen gaat, zodat uw auto met een bepaalde snelheid vooruit beweegt.
Elke versnelling werkt binnen een specifieke verhouding om ervoor te zorgen dat de wielen en de motor niet met dezelfde snelheid draaien. Wanneer u opstijgt vanuit een vaste stop, gebruikt uw voertuig een lagere overbrengingsverhouding om de auto met meer vermogen en minder snelheid in beweging te krijgen. Bij hogere snelheden gebruikt uw transmissie een hogere overbrengingsverhouding om het voertuig te verplaatsen terwijl het toerental op een laag niveau wordt gehouden.
Om een goede vergelijking te maken tussen een automaat vs handgeschakeld leggen we eerst uit wat ze op zich zelf doen.
Handmatige schakelbak
Voertuigen met een handmatige of standaardtransmissie worden doorgaans stick-shifts genoemd. De bestuurder gebruikt een versnellingspook om handmatig de versnellingen te schakelen terwijl ze hun voertuig versnellen en vertragen. De schakelhendel bevindt zich op de middenconsole en is via een koppeling met de transmissie verbonden.
Naast een versnellingspook, vereist een handgeschakelde versnellingsbak het gebruik van een koppelingspedaal dat zich links van het rempedaal bevindt. Door het koppelingspedaal in te schakelen, wordt het koppelingsmechanisme ontkoppeld dat zich tussen de motor en de transmissie bevindt. Door het koppelingspedaal in te drukken, stopt de kracht die van de motor naar de transmissie gaat, zodat u van versnelling kunt wisselen.
Om van versnelling te veranderen, drukt de bestuurder het koppelingspedaal in, beweegt de pook naar de gewenste versnelling en laat vervolgens het koppelingspedaal los om het vermogen van de motor weer over te brengen naar de transmissie. Het vergt enige oefening om handmatig te schakelen. Trap het koppelingspedaal te snel in en de motor slaat af; schakel het koppelingspedaal te langzaam in en dit kan voortijdige slijtage veroorzaken. Oefening baart kunst!
Interessante vergelijking: Minder dan 3% van de auto’s die in de VS worden verkocht, heeft een handgeschakelde versnellingsbak. In Europa en Azië is dat meer dan 80% van de verkochte voertuigen!
Voordelen van handgeschakeld rijden:
- Auto’s met een handgeschakelde bak zijn over het algemeen goedkoper.
- Veel chauffeurs hebben graag zelf de touwtjes in handen.
- Brandstofefficiëntie.
- Superieure acceleratie – favoriet bij racewagen- en prestatierijders.
- Minder duur in onderhoud.
Nadelen van een handmatige transmissie:
- Vereist meer oefening om te leren rijden. De bestuurder moet koppeling, gas en schakelen coördineren.
- Lagere inruil waarde.
- Lastiger wanneer men moet file rijden
De automaat
Terwijl de bestuurder een actieve rol speelt in de bediening van een auto met een handgeschakelde versnellingsbak, kiest de bestuurder bij een automatische versnellingsbak simpelweg voor D (drive) met de pook en doet de auto het werk. Met behulp van vloeistofdruk doet het voertuig het schakelen zelf.
De druk die nodig is om de banden en koppelingen te activeren die bepalen in welke versnelling het voertuig moet staan, wordt geleverd door de automatische transmissievloeistof. Deze vloeistof koelt en smeert niet alleen de bewegende delen van de transmissie, maar helpt ook om het voertuig te besturen.
Aan de aandrijflijn is een koppelomvormer bevestigd die werkt als een koppeling bij een handgeschakelde versnellingsbak.
Voordelen:
- Gemakkelijk te gebruiken – minder stress.
- Hogere inruilwaarde.
- Gemakkelijk wanneer men moet filerijden
- Goed voor beginners.
Nadelen:
- Hogere aanschafprijs dan handmatig.
- Vaak hogere reparatiekosten bij automaat revisie
- Historisch gezien minder brandstofefficiënt dan handmatig, maar de kloof wordt kleiner.
Verbruik automaat vs Handgeschakeld
Het verschil in brandstofverbruik tussen een automaat en handgeschakelde versnellingsbak is gemiddeld genomen niet heel groot. De meeste onderzoeken laten zien dat een handgeschakelde versnellingsbak efficienter is met brandstof dan een automaat. De verschillen worden echter steeds kleiner, zeker met de opkomst van elektrisch rijden.
Onderhoudskosten automaat vs handgeschakeld
Ook qua reparatiekosten en onderhoud komt de handgeschakelde transmissie beter uit de verf. Automaten hebben over het algemeen hogere kosten wanneer het aankomt op revisie en onderhoud. Ook hier wordt het verschil steeds kleiner.
Welke is sneller?
Race auto’s zijn voorzien van een handgeschakelde transmissie en sport coureurs verkiezen handgeschakeld boven een automaat. Uiteindelijk kunnen beide transmissies even hard (afhankelijk van het merk en instellingen), maar is een handgeschakelde bak sneller op de topsnelheid van het voertuig.
Meer weten over: automaat, versnellingsbak specialisten in Amsterdam of de symptomen van een kapotte automaat.