Na verloop van tijd kan de versnellingsbak van een automaatbak vervuild raken, slijten of minder goed functioneren. Dan is het tijd voor een automaat revisie – een service beurt voor de automatische versnellingsbak. Lees er hier alles over.
Hoe werkt een automaat revisie?
Als u een afspraak maakt voor een automaat revisie controleren wij de automatische versnellingsbak van uw auto. Onze monteurs halen de versnellingsbak uit elkaar. Zo kunnen we goed bekijken of er schade is, of wellicht slijtage aan bepaalde onderdelen. Onderdelen die niet versleten zijn, maken we schoon. Bij het reviseren van een versnellingsbak worden meestal ook de delen vervangen die aan slijtage onderhevig zijn. Dat zijn delen zoals synchro ringen, pakkingen, keerringen en lagers en eventueel tandwielen.
Automaat revisie kosten
Een automaat revisie kunt u beter uitvoeren voordat er problemen ontstaan. Dat bespaart sowieso enorm op de automaat revisie kosten zelf. Als de versnellingsbak echt kapot is, bent u meestal veel duurder uit. De schade aan de versnellingsbak kan namelijk ook onderdelen beïnvloeden die bij een tijdige revisie wellicht niet vervangen hadden hoeven worden. Een revisie kost altijd vele malen minder dan een nieuwe automatische versnellingsbak. De automaat revisie kosten zijn afhankelijk van de specifieke versnellingsbak. Een groot deel van de kosten bestaan uit arbeid. Bij Oldenburg bakrevisie hebben we veel ervaring, waardoor we snel kunnen schakelen. Dat bespaart uiteindelijk op de kosten!
Een automaatbak revisie helpt
Een handgeschakelde versnellingsbak heeft onderhoud nodig en wordt tijdens de periodieke service gecontroleerd. Het kan ook gemakkelijk worden gerepareerd. Maar automaten en CVT’s (continu variabele transmissie) zijn relatief onderhoudsvrij, althans volgens de meeste fabrikanten. Idealiter zou een automatische transmissie 300.000 tot 450.000 km mee moeten gaan. Het kan echter gebeuren dat de automaat al eerder problemen geeft. Dit betekent dat deze na verloop van tijd en na een bepaald aantal kilometers gereviseerd moet worden. Problemen worden voorkomen door tijdig een revisie te doen.
Wanneer moet u een automatische versnellingsbak laten reviseren?
Periodiek reviseren is het beste. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen! Er zijn een aantal symptomen die duiden op slijtage van de automatische versnellingsbak. In zo’n geval is een revisie op korte termijn zeker een goed idee:
- Schokken met schakelen
- Transmissie schiet uit de versnelling
- De versnellingsbak maakt geluid tijdens het schakelen, bijvoorbeeld kraken
- Tijdens het rijden is er geluid te horen
- Trillingen in de aandrijflijn
Moet u bij een automaat olie verversen?
De meeste fabrikanten zeggen dat hun automaat olie verversen (ATF olie) niet nodig is. Dus, tenzij je een lek hebt, is het in theorie niet nodig om de automaat olie te verversen. In de praktijk gaat het bij de meeste automatische transmissies niet zo soepel. In veel automatische auto’s beginnen transmissie gerelateerde symptomen te verschijnen nadat ze ongeveer 150.000 km hebben gereden. De ervaring leert dat onderhoud meestal helpt om deze problemen te voorkomen of op te lossen. Hoewel het volgens de meeste fabrikanten niet nodig is om de transmissievloeistof te verversen, gaan de essentiële eigenschappen van de vloeistof in werkelijkheid achteruit met de jaren. We checken de kwaliteit van de vloeistof tijdens een revisie, om te kijken of bij deze automaat olie verversen nodig is, of zelfs de versnellingsbak te spoelen.
Automaat olie verversen of spoelen?
Wanneer we bij een automaat olie verversen, wordt slechts een deel van de transmissieolie vervangen. In dit geval wordt de plug uit de onderkant van de versnellingsbak gedraaid, zodat slechts een deel van de olie uit de versnellingsbak stroomt. In de koppelomvormer en warmtewisselaar blijven altijd enkele liters transmissieolie achter. Vervolgens wordt nieuwe ATF-olie toegevoegd, net zoveel als de verwijderde olie. Omdat het aangehechte vuil niet is verwijderd, maar wel verse olie is toegevoegd, weekt de nieuwe olie dit vuil los. Dat komt door de reinigende werking van automaat olie. Deze afgescheiden deeltjes drijven nu in de olie die niet volledig is ververst en kunnen in sommige gevallen storingen veroorzaken.
U kunt dit voorkomen door te spoelen met een speciaal reinigingsmiddel en een spoelmachine. Het spoelen gebeurt met een draaiende motor. Door de olie tijdens gebruik te verversen, wordt alle olie ververst en afgespoeld.
Onderhoud van een automaat
Een periodieke revisie is aan te raden. Om zo lang mogelijk plezier te hebben van uw automatische versnellingsbak, en relatief hoge vervangingskosten te voorkomen, kunt u zelf ook bijdragen aan een lange levensduur. Zo kunt u:
- Zelf de olie ook regelmatig (laten) controleren. Dit is vaak net zo eenvoudig als het checken van het motoroliepeil, met een peilstok. De vloeistof zelf moet helderrood van kleur zijn, helder en zoet ruiken. Als het troebel is, donker van kleur is of naar rottende vis ruikt, kunt u het beste de auto langsbrengen voor een revisie.
- Gebruik het juiste type transmissieolie. Raadpleeg altijd de gebruikershandleiding van uw voertuig om te bepalen welk type olie u moet gebruiken. Als je het daarna nog steeds niet zeker weet, kom dan langs voor advies.
- Laat het koelsysteem van de motor onderhouden. Het koelsysteem van uw voertuig helpt voorkomen dat de motor oververhit raakt, maar zorgt er ook voor dat de transmissievloeistof, die door de versnellingsbak pompt, gekoeld wordt. De transmissie leidt het meest onder oververhitting, vaak eerder dan de motor.
- Verander alleen van versnelling wanneer de auto volledig stilstaat. Zorg ervoor dat de auto niet meer rijdt, voordat u schakelt van ‘rijden’ naar ‘achteruit’ of omgekeerd. Als u dit niet doet, wordt uw versnellingsbak zwaar belast en na een tijdje kan dit tot problemen leiden.
- Heeft u geen jonge auto? Dan heeft de versnellingsbak waarschijnlijk een filter, dat regelmatig vervangen moet worden. Nieuwere modellen hebben geen filter.
- Laat uw transmissie jaarlijks inspecteren. Het is slim preventief onderhoud als u een ervaren versnellingsbakkenspecialist uw transmissie minimaal één keer per jaar een diagnostische controle van uw transmissie laat uitvoeren. We checken op lekkage en andere afwijkingen, en controleren het niveau, de kleur en de geur van de transmissieolie. Bij een complete revisie worden alle onderdelen vervangen die kunnen slijten waaronder tandwielen, lagers, oliekeerringen, het differentieel en ook de olie. Alleen dan bent u er van verzekerd dat u weer een perfecte versnellingsbak heeft die als nieuw functioneert.
Is een automaat revisie nodig bij de tweedehands auto die ik wil kopen?
In sommige gevallen is een automaatbak revisie pas nodig na 200.000 km. Bent u van plan om een occasion te kopen met een automatische versnellingsbak, dan is het goed om te controleren of de auto niet aan een revisie toe is. In dat geval zou u de kosten mee moeten nemen in de aankoopprijs. Automaten nodigen over het algemeen niet uit tot sportief rijden, wat betekent dat mensen vaak een stuk rustiger omgaan met hun auto. De versnellingsbak is daarom vaak in goede conditie. Let bij het testrijden goed op eerdergenoemde symptomen (schokken, geluiden, trillingen), om te beoordelen of een revisie nu al nodig is. Het is lastig om zeker te weten of de versnellingsbak in goede staat is. Het beste kunt u de auto door ons laten beoordelen.