Als een auto schokt tijdens het rijden is dat geen goed teken. Het kan verschillende dingen betekenen, maar gelukkig is het meestal eenvoudig op te lossen. Wie pech heeft, krijgt te maken met een dure reparatie of vervangingskosten van het onderdeel. Ontdek wat het betekent als de auto schokt tijdens het rijden en wat u kunt doen om het te voorkomen.
Waarom een auto schokt tijdens het rijden
Als er iets mis is met de auto zullen geluiden en schokken aanwijzingen geven over de oorsprong van het probleem. Stottert of hapert een auto, dan kan dat onder andere te maken hebben met de versnellingsbak, maar ook met de roetfilter, inlaatspruitstuk of de katalysator. De momenten waarop het schokken plaatsvindt kan ook een aanwijzing zijn voor de oorzaak van het schokken. Lees er hier meer over.
Schokken bij koud weer
In de winter gebeurt het vaker dat een auto schokt, het maakt hierbij niet uit of het een Opel Astra, Volkswagen Golf of een Ferrari is. Staat de auto, buiten dan zal de motorolie stroperig worden waardoor het moeilijk op de juiste plekken kan komen. De auto kan hierdoor gaan schokken.
Een andere reden dat de auto schokt in de winter heeft te maken met de brandstof. Als het koud is, verbrandt de brandstof minder goed waardoor de verbranding niet volledig is. Na een paar minuten zou het schokken dan minder moeten worden.
Het is niet zo´n groot probleem, maar het kan wel vervelend zijn. Om dit probleem in de toekomst te voorkomen kan de olie vervangen worden door olie met een lagere viscositeitsgraad. Hoe lager de viscositeit, des te vloeibaarder de olie waardoor de auto minder zal schokken. Daarnaast is het belangrijk om bij het starten niet te snel weg te rijden en de auto de kans te geven om op te warmen.
Schokken bij stilstand
Schokt een auto al zodra hij gestart wordt dan is de kans groot dat er een beschadiging is aan het ontstekingssysteem. Het kan hierbij gaan om een kapotte bougiekabel of bobine. Als een bobine kapot is kan de ontstekingsvonk niet meer overspringen naar de bougie. En als de bougiekabel kapot is kan er ook geen ontsteking plaatsvinden. Het gevolg hiervan is dat het brandstof-zuurstofmengsel niet op het juiste moment wordt ontstoken waardoor de auto schokt bij stilstand.
Wat als je auto schokt tijdens het rijden
Als de auto tijdens het rijden trilt en schokt kan dat meerdere oorzaken hebben. Als de auto vooral tijdens het optrekken trilt en schokt kan het te maken hebben met de bougies. Bougies zijn zeer gevoelig voor slijtage en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Als ze versleten zijn kan dat ervoor zorgen dat de auto traag start en niet kan accelereren.
Het lijkt soms alsof het een probleem is met de versnellingsbak omdat het overkomt als een probleem met het doorschakelen. Het is daarom belangrijk om goed op de signalen te letten. Een bougie vervangen is namelijk minder ingrijpend dan het vervangen van een versnellingsbak.
Als de auto tijdens het rijden blijft schokken kan dat komen doordat de bougies kapot zijn. Ondanks dat het redelijk eenvoudig is om die te vervangen, moet het wel direct gebeuren. In sommige gevallen is het geen slijtage van de bougies, maar zijn de bougies nat. Zorg simpelweg dat de bougies niet meer nat kunnen worden en het probleem zal verdwijnen.
Een andere oorzaak voor schokken en trillen van de auto kan te maken hebben met een kapotte massasensor (of luchtmassameter). Deze sensor bepaalt normaal gesproken hoeveel brandstof en lucht samen moeten komen. Als de sensor defect of vuil is worden de brandstof en lucht niet in de juiste hoeveelheden naar de motor gestuurd, wat zorgt voor schokken. Is de massasensor alleen vies, dan is reiniging vaak voldoende om het probleem te verhelpen.
Rijdt u een Volkswagen? Bekijk dan de Volkswagen Mobiliteitsservice!
De auto schokt tijdens het schakelen
Als een auto tijdens het schakelen schokt, kan dat te maken hebben met de versnellingsbak. In veel gevallen heeft het echter eerder te maken met het rijgedrag van de chauffeur. Is de auto wat ouder dan is de kans groter dat het aan de versnellingsbak ligt. Naast schokken kan de auto dan ook trillen tijdens het rijden.
Wat de oorzaak ook is van het schokken, stotteren en haperen, het is van belang om tijdig contact op te nemen met de garage. In veel gevallen kan tijdige reparatie namelijk hoge kosten voor vervanging of schade aan andere onderdelen voorkomen. Motorolie vervangen is uiteraard niet zo duur, maar een nieuwe versnellingsbak loopt snel op in kosten.
Wat als je auto schokt tijdens het rijden door een kapotte versnellingsbak
Omdat een defecte versnellingsbak vrij duur is om te vervangen is het goed om specifiek over dit probleem meer te weten. Een kapotte versnellingsbak is één van de onderdelen die gaat schokken als hij bijna stuk gaat. Om te voorkomen dat de versnellingsbak helemaal vervangen moet worden, is het belangrijk om goed naar de geluiden en signalen te luisteren.
Dit zijn de belangrijkste symptomen van een kapotte versnellingsbak:
- Schokken en trillen
Als de versnellingsbak stuk gaat, schokt of trilt de auto. Handgeschakelde versnellingsbakken maken een snerpend geluid en schokken tijdens het schakelen. Een automatische versnellingsbak gaat juist eerder trillen als die stuk gaat.
- Schakelen kost moeite
Tijdens het schakelen pakt de versnelling niet direct en het duurt even voordat de auto voldoende vermogen heeft. Daarbij kan het voorkomen dat tijdens het rijden de auto uit de versnelling schiet of automatisch naar een andere versnelling gaat. Het schakelen wordt meestal gevolgd door licht schokken.
- Geluiden
Naarmate de versnellingsbak verder slijt zullen er meer geluiden te horen zijn, ook als de auto alleen stationair loopt. De versnellingsbak maakt een loeiend of zoemend geluid waar je niet mee kunt blijven rijden.
- Geur
Als een versnellingsbak verder verslijt, zal er een vreemde brandgeur vrijkomen. De geur is het beste waarneembaar na het uitstappen. De geur is verbrande transmissievloeistof of de geur van oververhitte tandwielen.
- Lekkende vloeistof
In de versnellingsbak zit rode vloeistof. Als die onder de auto ligt na het wegrijden dan zit er een lek in de versnellingsbak. Dit is gelukkig geen groot probleem. Als het lek snel opgelost wordt en de versnellingsbak goed gesmeerd wordt is de versnellingsbak weer in orde.
- Brandend lampje
Het lampje voor de versnellingsbak is een tandwiel met daarin een uitroepteken. Brandt het lampje voor de versnellingsbak dan is het tijd om actie te ondernemen. De lampjes op de dashboard kunnen een aantal kleuren hebben. Is het lampje wit dan is dit een waarschuwing dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Is het lampje groen dan is een systeem ingeschakeld. Een oranje lampje is een teken dat het onderdeel negatieve effecten heeft op de rijprestaties. Het is belangrijk om hiermee direct naar de garage te gaan. Is het lampje rood dan werkt het onderdeel zo slecht dat directe aandacht nodig is.
Je Opel Astra schokt tijdens het rijden
De Opel Astra is één van de modellen auto’s waar schokken regelmatig voorkomt. Het probleem zit in deze auto vaak in de motor. Bij de Opel Astra is het goed mogelijk dat de injectoren vastzitten of gewoon niet meer werken. Hun rol is het leveren van het lucht met brandstofmengsel aan de cilinders. Als een van de injectoren dus niet meer goed werkt, ontstaat er een leegloop bij het optrekken.
Een injector heeft een levensduur van ongeveer 150 000 km. Afhankelijk van de brandstof die u gebruikt, is het mogelijk dat de injectoren vervangen moeten worden als de auto rond de 150k komt.
De Opel Astra kan in de veiligheidsmodus schieten, om geen onderdelen van de motor te beschadigen. In dat geval verschijnt het motorlampje op uw dashboard en kunt u niet meer versnellen boven een bepaalde snelheid.
Het probleem kan heel simpel zijn: soms is het vervangen van de brandstoffilters in uw Opel Astra voldoende om van het schokken tijdens het rijden af te komen. Het kan echter ook ingewikkelder zijn, zoals een probleem met de motor of de versnellingsbak. Alle eerdergenoemde problemen kunnen ook bij de Opel Astra voorkomen. Laat de auto uitlezen en voer, als dat nodig is, zo snel mogelijk een versnellingsbak revisie uit. Zo voorkomt u grotere problemen, die kunnen leiden tot vervanging van de versnellingsbak.