Een auto die niet in zijn achteruit wil is een veelvoorkomend probleem, dat vaak te maken heeft met de versnellingsbak. Het is uiteraard een vrij onaangename verrassing.
Lees verder en ontdek wat je moet doen als de auto niet meer in zijn achteruit gaat en wat de meest voorkomende oorzaken zijn.
Waarom de auto niet in zijn achteruit gaat
Er zijn verschillende redenen waarom een auto niet in de achteruit versnelling gaat. Sommige van deze oorzaken zijn gelukkig eenvoudig op te lossen. We geven de meest voorkomende oorzaken waarom de auto niet in zijn achteruit gaat en de stappen die vervolgens genomen moeten worden om het probleem op te lossen.
Gebrek aan vloeistof in de versnellingsbak
Gaat de auto niet in zijn achteruit, dan kan dat komen doordat er te weinig transmissievloeistof in de versnellingsbak zit.
Transmissievloeistof is een smeermiddel dat, in tegenstelling tot motorolie, heel dik en stroperig is. Deze vloeistof is nodig om de onderdelen van de versnellingsbak zonder problemen te laten bewegen. Door de transmissievloeistof slijten de onderdelen minder snel. Bovendien blijven de onderdelen koeler en worden kleine vuildeeltjes afgevoerd.
Is er te weinig transmissievloeistof, dan kan dat tot gevolg hebben dat de onderdelen niet meer goed bewegen en uiteindelijk stuk gaan of blijven hangen. Te weinig transmissievloeistof in de versnellingsbak kan verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen komt het doordat de vloeistof door veelvuldig gebruik vloeibaarder (dunner) is geworden. In dat geval lijkt het alsof er minder vloeistof in de versnellingsbak zit.
Om te voorkomen dat de auto op een bepaald moment niet meer in zijn achteruit kan, is het aan te raden de transmissievloeistof op tijd te verversen. Wacht hier niet mee tot de auto problemen gaat vertonen.
Transmissievloeistof verversen
Bij een handgeschakelde versnellingsbak is het verstandig om de transmissievloeistof na 5 jaar te verversen, of elke de 80.000 km tot 100.000 km. Heeft de auto een halfautomatische versnellingsbak dan is het aan te raden de vloeistof eerder te vervangen. In veel gevallen is dit al na 60.000 km, maar dat is een beetje afhankelijk van het model. Bij een auto met een volledig automatische versnellingsbak is het aan te raden om het instructieboekje van de auto goed door te lezen. Het is namelijk sterk afhankelijk van het merk en type auto. Er staat vermeld wat het advies is voor een periode of afstand wanneer de transmissievloeistof moet worden vervangen.
Het kan voorkomen dat de vloeistof eerder aan vervanging toe is. Dat kan omdat de verkeerde transmissieolie wordt gebruikt, maar het kan ook te maken hebben met het rijgedrag van de bestuurder.
Als er te weinig transmissievloeistof in de versnellingsbak zit, is dat te merken aan de volgende signalen:
- Schakelen gaat moeilijker
- Schakelen gaat met schokken
- De auto maakt rare geluiden en trilt als er geschakeld word
- Als het gaat om een automatische versnellingsbak kan die onverwacht schakelen
Merkt u een van deze signalen op, dan is het aan te raden om het vloeistofpeil te checken en eventueel aan te vullen. Is het vloeistofpeil in orde ga dan met de auto naar de garage om de problemen te beoordelen.
Een lek in de versnellingsbak
Een andere reden van te weinig transmissievloeistof is een lek in de versnellingsbak. Dit is te herkennen aan rode vloeistof onder de auto. Een lek in de versnellingsbak kan verschillende oorzaken hebben. Als u merkt dat er sprake is van een lekkage aan de versnellingsbak dan is het aan te raden om zo snel mogelijk naar de garage te gaan.
Auto gaat niet in achteruit door vuile transmissievloeistof
Niet alleen een gebrek aan transmissievloeistof, maar ook vuile transmissievloeistof kan voor problemen met de versnellingsbak zorgen. Is de transmissievloeistof vuil dan kunnen de assen en tandwielen niet soepel meer om elkaar heen draaien. De gevolgen kunnen zo erg zijn dat de auto niet in z’n achteruit gaat.
Om te voorkomen dat u niet meer verder kunt rijden door vuile transmissievloeistof kunt u de olie verversen of laten spoelen. Bij het spoelen van de versnellingsbak wordt meer olie verwijderd dan bij olie verversen.
Gebroken of defecte koppeling
Een gebroken of defecte koppeling is een groot probleem want hierdoor kan het vermogen van de motor niet op de versnellingsbak worden overgedragen. Is de koppeling volledig defect dan kan de auto niet meer een versnelling: niet meer achteruit, maar ook niet vooruit.
Het is merkbaar dat een koppeling defect is als die veel slipt tijdens het schakelen. Daarnaast is het te merken tijdens het autorijden. Tijdens het gas geven kan op het dashboard wel waargenomen worden dat de auto meer toeren maakt, maar de auto gaat niet sneller rijden. Of het duurt heel lang voordat de auto sneller gaat rijden. Tijdens het rijden kunnen ook hele luide, piepende en krakende geluiden hoorbaar zijn. Het gaat hierbij meestal om een defecte koppelingsdruklager.
Is de koppeling defect of gebroken dan zijn de kosten voor de reparatie aanzienlijk. Ook als maar één van de onderdelen van de koppeling defect zijn, moet de gehele koppeling uit elkaar gehaald worden. Dit kost heel wat arbeidsuren.
Het is daarom aan te raden om heel goed te letten op de signalen van de auto. Merkt u dat de koppeling rare geluiden maakt of andere signalen afgeeft, neem dan het zekere voor het onzekere en neem contact op met de garage. Bent u er op tijd bij, dan kan een defecte koppeling vaak nog voorkomen worden.
De versnellingsbak is kapot
Als de auto niet in zijn achteruit gaat en het probleem is niet op te lossen met meer transmissievloeistof of het vervangen van de vloeistof, dan is er een kans dat de versnellingsbak kapot is.
Een kapotte versnellingsbak is niet alleen te herkennen aan het feit dat de auto niet in zijn achteruit gaat, er zijn nog andere signalen. Om te voorkomen dat de versnellingsbak onherstelbaar beschadigd raakt, is het belangrijk om goed te letten op deze tekenen van slijtage:
- Er gaat een lampje branden op het dashboard van de auto. Bij een automatische versnellingsbak is dit een tandwiel met daarin een uitroepteken. Bekijk in het boekje van de auto wat de betekenis is van de lampjes in uw auto.
- Het kost meer moeite om te schakelen. De versnelling pakt moeilijk of schiet direct weer uit de versnelling.
- Een defecte versnellingsbak kan een vreemde geur afscheiden. Het gaat hierbij om een onaangename brandlucht. De lucht komt meestal van verbrande transmissievloeistof of oververhitte tandwielen.
- De transmissievloeistof lekt. Lekkende transmissievloeistof is herkenbaar aan rode vloeistof onder de auto.
- Tijdens het schakelen zijn vreemde geluiden te horen. Als een versnellingsbak versleten is kunnen verschillende geluiden hoorbaar zijn. Zowel loeien als zoemen worden wel eens waargenomen, zelfs tijdens het stationair draaien.
Als de auto een van deze signalen vertoont, is het belangrijk om de auto goed na te (laten) kijken. Wacht u langer dan kan de versnellingsbak echt defect gaan. Dit merkt u snel; de auto gaat bijvoorbeeld niet in z’n achteruit, verspringt of een automaat schakelt wanneer dat niet nodig is. Ook kunnen defecte versnellingsbakken uit de versnelling vallen.
Als een versnellingsbak stuk is, betekent dat niet direct dat de complete versnellingsbak vernieuwd moet worden. In veel gevallen is er een beschadiging of defect aan een van de onderdelen van de versnellingsbak. Het kan hierbij gaan om de volgende onderdelen of oorzaken:
- Synchroniseer ringen die versleten zijn. De synchroniseer ringen zorgen er normaal gesproken voor dat de tanden van de tandwielen bij het schakelen synchroon lopen. Zijn ze versleten, dan kan dat zorgen voor een krakend geluid.
- Borgringen die los zijn gelopen. De borgring is een eenvoudig onderdeel die voorkomt dat onderdelen zoals moeren losraken als gevolg van bijvoorbeeld trilling. Ondanks de eenvoud is het een noodzakelijk onderdeel om alles op zijn plek te houden.
- De mechatronica is verkeerd afgesteld. Dit betekent dat de versnellingsbak verkeerd staat afgesteld. In de garage kan dit aangepast worden.
- De tandwielen zijn versleten. De tandwielen van de versnellingsbak moeten goed in elkaar kunnen vallen. Zijn ze beschadigd of versleten dan wordt schakelen steeds lastiger.
Voorkom schade aan de versnellingsbak
Het is niet goedkoop om een versnellingsbak te vervangen. Het is dan ook aan te raden om problemen met de versnellingsbak te voorkomen. Dit zijn een aantal eenvoudige tips om schade en defecten aan de versnellingsbak te voorkomen:
- Probeer tijdens het rijden op tijd te schakelen, voordat het toerental te hoog wordt
- Trap de koppeling altijd volledig in voor het schakelen
- Sla geen versnellingen over tijdens het schakelen
- Het is aan te raden om de auto niet in zijn achteruit te zetten als de auto nog in beweging is
- Schakel heel rustig naar de achteruitversnelling
- Vervang de transmissievloeistof op tijd
Als blijkt dat een van de onderdelen ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch beschadigd is, dan is het zaak om zo snel mogelijk bij een garage langs te gaan. Met een auto die niet in z’n achteruit gaat, kunt u niet rijden. Binnen 50 km vanaf Loenersloot komen we de auto gratis ophalen, maar we komen de auto ook ophalen als u verder weg staat. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op.