Naast de ketting- en de riemaandrijving bestaat er de cardanas. Een cardanas (ook wel: de aandrijving) is vernoemd naar de Italiaan Girolamo Cardano. Het is de (aandrijf)as tussen de versnellingsbak en het differentieel (cardan) aan de achterzijde van de auto. Een cardanas gebruikt men bij vierwielaandrijving en achterwielaandrijving en zit in het midden onder de auto, boven de uitlaat.
Wat is een cardan?
Een cardan (of differentieel) is een stelsel van tandwielen waarmee met één aandrijvende as meerdere rotaties met verschillende snelheden aftakt. Een differentieel verdeelt het vermogen optimaal over beide wielen. Bijvoorbeeld: op rechte wegen is het ideaal dat de wielen aan beide kanten even sterk worden aangedreven. Maar in een bocht zorgt het dat het wiel aan de binnenkant minder sterk wordt aangedreven dan het wiel aan de buitenkant. Dit is waar de cardan in het spel komt.
Lees ook: De 6 meest voorkomende problemen met een DSG bak.
Wat doet een cardanas?
De cardanas zit met behulp van koppeling-schijven aan de versnellingsbak en het differentieel / cardan bevestigd. In het midden van de cardanas zit het steunlager met een kruiskoppeling. Deze steunlager zit aan de onderzijde van de carrosserie van de auto bevestigd en het lager zorgt er voor dat de as speling-vrij kan rond draaien. De kruiskoppeling zorgt ervoor dat er een gering hoogteverschil tussen de versnellingsbak en het cardan mogelijk is (vanwege de vering van het motorblok in de motorsteunen).
Een cardanas is verkeerd gemonteerd wanneer deze bijvoorbeeld niet (meer) in het midden van de auto uitgelijnd is. Wanneer het steunlager verkeerd gemonteerd is, zal de cardanas een soort ‘scheve’ beweging gaan maken, en trillingen veroorzaken. Dat komt doordat beide assen dan niet meer in één lijn liggen, maar dat er een hoek is ontstaan. Het is dus belangrijk om deze steunlager op de juiste plek en zo recht mogelijk te monteren.
Een kapotte cardanas of differentieel?
Een cardan en de cardanas bestaan uit diverse kleinere onderdelen. Denk aan tandwielen, olie, schijven, lagers en koppelingen. De kosten van een kapotte cardanas is dus afhankelijk van hoe groot de schade is aan één (of meerdere) van deze onderdelen. Hebben we het over een versleten tandwiel, dan is dat makkelijk te vervangen. Maar is het bijvoorbeeld het kroonwiel versleten, dan raden wij aan om het hele differentieel te vervangen. De kosten kunnen hoog oplopen hiervoor en het is daarom belangrijk dat u zo spoedig mogelijk bij ons langs komt voor een revisie of reparatie diagnose.
Lees ook: Het hoe en wat van een cardan revisie.