Als u een klein plasje rode vloeistof onder uw voertuig opmerkt, is dit geen goed teken en duidt dit op een lek van de transmissievloeistof (ook wel olie). Het vormt vlekken op uw oprit of garagevloer, en niet minder belangrijk, het kan u veel geld kosten bij het repareren van het lek en het vervangen van de vloeistof. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het gevaar van een lekkage in de versnellingsbak (automaat of handgeschakeld)!
Lees verder om de oorzaken achter de lekkende transmissievloeistof te begrijpen en meer te weten te komen over de kosten van een reparatie.
Top 5 oorzaken van lekkage in versnellingsbak van uw automaat
Uw versnellingsbak kan lekken vanwege kleine en kritieke problemen, neem een lekkage dus altijd serieus. Ongeacht het soort probleem dat het veroorzaakt, u moet een lekkende transmissie nooit laten wachten. Laat het meteen nakijken.
Als u wacht met deze reparatie, dan wordt het probleem enkel erger en duurder. Een lekkage lost zichzelf niet op. U kunt wel voorkomen dat het nog eens gebeurd. Hier zijn 5 van de meest voorkomende oorzaken van lekkage van transmissievloeistof.
1 – Lekkage van versnellingsbak door puin op de weg
Na verloop van tijd zal uw versnellingsbak uiteindelijk wat slijtage ervaren. Dit is normaal. Slijtage dat uiteindelijk een lek veroorzaakt, komt vaak door losse stenen op de weg. Tijdens het rijden krijgt “de pan” van uw transmissie te maken met los liggend puin op te weg. Die kaatsen tegen het omhulsel van de versnellingsbak aan en kunnen dus gaatjes veroorzaken.
Als de pan een klein gaatje krijgt, dan kan er dus een lek ontstaan. Als een grote steen of ander voorwerp de pan hard zou raken, dan kan de transmissie snel vloeistof verliezen. U weet meteen wanneer dit gebeurt. Lees hier meer over de symptomen van een kapotte versnellingsbak.
Aan de andere kant duurt het langer voordat u een klein gaatje of gaatje opmerkt. Als een aftapplug of bout niet voldoende is aangedraaid (of juist te strak), kan dit ook een lek veroorzaken. Te vaak gebeurt dit onmiddellijk nadat u de transmissievloeistof hebt vervangen.
2 – Verbroken afdichtingen in de automaat
Een automatische versnellingsbak houdt de hydraulische druk in stand door middel van verschillende transmissieafdichtingen. Na verloop van tijd zullen deze afdichtingen echter barsten en slijten, vooral wanneer ze vaak worden blootgesteld aan hitte.
Als u hierdoor een transmissielek krijgt, zijn er veel delen van de transmissie die moeten worden gecontroleerd. Meestal vindt u de lekkende afdichting in de ingaande as of uitgaande as. Anders moet u ook de transmissiepan, aandrijfas, plug afdichtingen, sensoren, schakelkast afdichting, klep lichaam, en staartbehuizing afdichting inspecteren. U snapt dat dit een specialistisch werkje is en dat het aan te raden is een versnellingsbak specialist in te schakelen.
3 – Slechte fabricage van versnellingsbak
De pakking om uw versnellingsbak kan beschadigd raken of barsten als gevolg van slechte fabricage, slechte uitlijning van de pakking tijdens de vorige installatie of constante blootstelling aan hoge temperaturen. De panpakking is goedkoop te vervangen, dus dit is een eenvoudige keuze. Rijdt u door met een gebroken pakking, dan zullen er snel meer ernstige problemen volgen.
4 – Lekkage van de koppelomvormer
Transmissievloeistof wordt door de koppelomvormer door het hele systeem gestuwd. Als deze pomp ergens een scheur heeft of de lagers heeft beschadigd, zal hij transmissievloeistof lekken. Dit is geen eenvoudige klus. U heeft vaak de enige optie om uw auto naar de versnellingsbak specialist te brengen.
5 – Olieleidingen zijn gebarsten door hitte
De olieleidingen van een versnellingsbak (automaat of handgeschakeld) zijn gemaakt van staal of aluminium. Deze materialen zijn behoorlijk duurzaam, maar als ze beschadigd raken door extreme hitte, kunnen ze barsten of, uiteindelijk volledig breken. Let dus op dat de motor niet oververhit raakt en dat u vaak pauzes neemt als u lange afstanden aflegt.
De kosten van een lekkage in de versnellingsbak van automaat
Bij een lekkage van de versnellingsbak in uw automaat, bedragen de normale kosten om het lek te repareren (zonder de transmissie te demonteren) tussen € 150 en € 200.
De werkelijke kosten worden echter bepaald door waar het lek daadwerkelijk vandaan komt in de transmissie. Als de voorste afdichting zich op de plaats van het lek bevindt, moet u eerst de transmissie verwijderen. Dit zal uiteraard de prijs van de reparatie met een flink bedrag verhogen. Neem contact met ons op (whatsapp, bellen, emailen, of kom langs) voor een snel antwoord over de reparatie en kosten.